webForumDet fria alternativet

Philips 42" Plasma eller LCD?

27 svar · 2 622 visningar · startad av Användarnamn

AnvändarnamnMedlem sedan aug. 200835 inlägg

Hej.

Jag har bristfälliga kunskaper vad gäller detta med tv-apparater. Så jag skulle önska om jag skulle kunna få lite hjälp.

Det är på följande vis att det jag ska använda TV:n för det är dels vanligt TV-titande med digitalbox, samt ev. i framtiden hd-sändningar. Jag ska inte använda den till att koppla datorn till den eller något sådant.

Sedan så kommer den användas för att kolla på DVD-filmer.

Jag har hört att Plasma är bättre när det är så stora storlekar som 42", men jag vet inte om det är på detta viset.

Det två produkterna jag väljer mellan är:

Tv1: http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000uJUoRVoT?ProductID=gLrD4QFHLAUAAAEV7ox_MkeI&CatalogCategoryID=tjHD4QFHEiUAAAEO8VxZtSy_

Tv2: http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000uJUoRVoT?ProductID=qPfD4QFHmRQAAAEUtGBy0KaZ&CatalogCategoryID=tjHD4QFHEiUAAAEO8VxZtSy_

Jag hoppas att ni kan vara behjälpliga med detta, då som sagt mina kunskaper vad gäller detta är bristfälliga.

stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg

Plasma är helt klart bäst för ditt behov.
http://www.idg.se/2.1085/1.176645

Panasonic TH-42PX80 är något av en kung i den prisklassen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279067

JAreMANNENMedlem sedan aug. 20002 272 inlägg

stevenet skrev:

Panasonic TH-42PX80 är något av en kung i den prisklassen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279067

Fick hem min (TH42PX80) igår så det är lite för tidigt att säga min åsikt ännu.
Men att den ska vara bra är det knappast någon tvekan om när man tittar på omdömen/betyg den fått.
Ser fram emot en trevlig helg med massa öl och bra film på nya teven, trots att jag måste "köra in" den först :bire

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har föregångaren, PX70 och är toknöjd efter knappt ett års användande. PX80 är nog inte sämre. :)

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

nått jag såg va att ingen av dina alternativ har VGA ingång.
kan va skönt o köra med tvout utan att behöva köpa en dvi/hdmi converter

i övrigt skulle jag valt plasman .. bätre kontrast o ljusstarkare

Hej :)

Samma dag i Fredags, så beställde jag TV:n på Elgiganten, och använde Collect@Store tror jag tjänsten kallades, och hämtade ut tv:n.

Sedan dess män och kvinnor, så har jag suttit och kollat på denna tv:n. Så det är först nu jag har fått möjlighet att svara ;)

Bilden är perfekt. Dock så är väl inte designen den bästa, men det är ju en subjektiv bedömning. Tycker annars att Samsung har en design som är tilltalande.

Nästa fråga. Comhem har nu en kampanj vad gäller HDTV, ett erbjudande där, snart är väl det visserligen slut. Men hur som helst, blir det stor skillnad på bildkvalité när det gäller HDTV?

Jag ser ju en stor kontrast vad gäller det analoga Comhem-nätet och när jag användr Comhem's digitalbox. Det är en stor skillnad.

Sedan är det så att i TV:n så ingick det en digitalbox, men digitalboxen hittar inga kanaler, hur kan detta komma sig? Med digitalbox, så ska man ju få in ett urval kanaler, sedan Sverige blev digitalt. Men detta fungerar inte. Nu har jag ju säkerligen dessa kanaler redan via Comhem's digitalbox. Men det var en sak jag funderade över ändå.

Men hur som helst, ni ska ha stort tack för hjälpen.

Ja just det, jag valde Plasma-varianten.

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Måste du inte ha ett kort för att kunna dra nytta av ComHems digitala kanaler, även de fria? Sedan har jag hört en hel del skit om deras HD-box, det är bland annat därför som jag inte nappat på deras erbjudande. Prisjakta boxen som de lämnar ut för en spänn så lär du nog hitta ett och annat.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Användarnamn skrev:

Men hur som helst, blir det stor skillnad på bildkvalité när det gäller HDTV?

Skillnad blir det, men inte lika stor som om du hade valt en LCD. Din tv har 0,75 megapixlar. De flesta LCD-tv har 1 megapixel. De lite dyrare ("full HD") har 2 megapixlar.

HDTV sänds antingen i 1 megapixel eller 2 megapixlar. Vanlig digital-TV sänds i 0,4 megapixlar.

Användarnamn skrev:

Sedan är det så att i TV:n så ingick det en digitalbox, men digitalboxen hittar inga kanaler, hur kan detta komma sig?

Digitalboxen är säkert till för marknätet (det som man tar emot med antenn), men du har kabel-TV.

Dryden skrev:

Sedan har jag hört en hel del skit om deras HD-box, det är bland annat därför som jag inte nappat på deras erbjudande.

Jag har haft den i snart två år och har inte haft några problem. Det enda är att den inte skickade 5.1-ljudet via HDMI i början, så jag fick dra en optisk kabel till förstärkaren. Det ska dock tydligen vara fixat i en mjukvaruuppgradering nu, men jag har inte brytt mig om att dra ur optiska eftersom det ändå funkar.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Användarnamn skrev:

Sedan är det så att i TV:n så ingick det en digitalbox, men digitalboxen hittar inga kanaler, hur kan detta komma sig? Med digitalbox, så ska man ju få in ett urval kanaler, sedan Sverige blev digitalt. Men detta fungerar inte. Nu har jag ju säkerligen dessa kanaler redan via Comhem's digitalbox. Men det var en sak jag funderade över ändå.

För att kunna se Com Hems digitalkanaler behöver du en DVB-C-tuner i tvn, men du har DVB-T som är för Boxers sändningar, precis som tydal var inne på.

elgiganten.se skrev:

Type of tuner Analog/DVB-T(MPEG-2)

Tack så mycket för era svar.

Tack för upplysningen om megapixlar, och skillnaden mellan digital-tv och HDTV bildmässigt.

Detta blir kanske en aning off-topic, men hur många megapixlar har Comhem's analoga sändningar?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har en Panasonic PX70 (42" plasma) och Comhems HDTV-box. Det är klart bättre bild på HD-kanalerna (720p) jämfört med de vanliga digitalkanalerna (576i eller vad det nu är). Känns dock lite fattigt att det finns så få HD-kanaler och att de som finns dessutom inte alltid sänder HD-material.

Sen vill jag nog som en kommentar till tydals inlägg om att en LCD-tv skulle ge bättre bild än din plasma-dito hävda att man vid normalt tv-tittande inte märker någon skillnad på om en 42"-tv har upplösningen 1024x768, 1366x768 eller 1920x1080. Finns en del blindtester på det.

Tycker att boxen fungerar bra (har iofs. inte haft den så länge) förutom att text-tv inte verkar fungera på alla kanaler (och när det fungerar är det med begränsad funktionalitet jämfört med text-tv-funktionerna i tv:n). Lite drygt att behöva slå över till analogt om man vill kolla lite på text-tv.

muskot skrev:

Sen vill jag nog som en kommentar till tydals inlägg om att en LCD-tv skulle ge bättre bild än din plasma-dito hävda att man vid normalt tv-tittande inte märker någon skillnad på om en 42"-tv har upplösningen 1024x768, 1366x768 eller 1920x1080. Finns en del blindtester på det.

Då sitter man för långt ifrån. Men det är klart, vill man sitta för långt ifrån är det klart det inte spelar någon roll om man har en hög- eller lågupplöst tv.

http://www.tydal.nu/article/skillnaden-med-hdtv

Så du skulle på "tv-tittaravstånd" med säkerhet kunna se skillnad på tre olika apparater med upplösning 1024x768, 1366x768 respektive 1920x1080, förutsatt att de alla är av storleken 42" och matas med en 720p-signal från en HDTV-box?

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

på 2m håll ser du inte skilnad på en 42" mellan HD och FullHD

Jag ser de då inte mer perfekt syn

muskot skrev:

Så du skulle på "tv-tittaravstånd" med säkerhet kunna se skillnad på tre olika apparater med upplösning 1024x768, 1366x768 respektive 1920x1080, förutsatt att de alla är av storleken 42" och matas med en 720p-signal från en HDTV-box?

Det måste ju vara en 1080p-signal då givetvis, eftersom du tar med 1920x1080 i jämförelsen. Men ja, visst ser man skillnad. Notera att "TV-tittaravstånd" till en 42-tumstv med HD är 1,6 meter.

Låt oss räkna lite på det...

42 tum är 107 cm, och det måttet avser ju bilddiagonalen. I och med att man vet att förhållandet mellan bredd och höjd är 16/9 så kan man räkna ut att bredden är 93 cm. På denna bredd har vi nu alltså alternativen att klämma 1024, 1366 eller 1920 pixlar. Pixelbredden blir då:

1024x768: 0,9 mm
1366x768: 0,7 mm
1920x1080: 0,5 mm

Som jämförelse ligger en vanlig datorskärm mellan 0,2 och 0,3, och det enklaste är väl kanske att vi jämför med en datorskärm. Vi gör om datorskärmen till en full-HD-skärm i 42 tum. För att göra en relevant jämförelse kan ni själva få bestämma vilket avstånd från den riktiga tv:n ni vill simulera.

Mät er datorskärms bredd i centimeter och dividera först med 93 och därefter med 2. Slutligen multiplicerar med det tv-avstånd ni vill jämföra med. Svaret blir då det avstånd ni ska ha från datorskärmen när ni tittar på den bifogade bilden.

plasma_fullhd_lcd.jpg

mayday skrev:

på 2m håll ser du inte skilnad på en 42" mellan HD och FullHD

Menar du 720p/1080p? Känns som man borde det, men jag har inte provat. Bergsäker på att materialet verkligen var inspelat i 1920x1080? Är ju väldigt vanligt annars att det är inspelat i lägre upplösning och bara uppskalat till 1920x1080 och då är det ju klart det inte är någon skillnad.

Jag sitter 2,5 meter från min 46" och jag ser stor skillnad på hd-kanalerna på när de sänder material som är inspelat i hd och sånt som bara är uppskalat.

tydal skrev:

Det måste ju vara en 1080p-signal då givetvis, eftersom du tar med 1920x1080 i jämförelsen. Men ja, visst ser man skillnad. Notera att "TV-tittaravstånd" till en 42-tumstv med HD är 1,6 meter.

Låt oss räkna lite på det...

Det är ju klart att det är en skillnad ur den synvinkeln, det säger sig ju självt. Men nu var det inte fråga om att räkna fram om man ser någon skillnad, utan mer hur det är i praktiken. Tror inte att många sitter så pass nära som 1,6 meter från sin 42"-tv. Anledningen till att jag valde 720p som exempel beror på att tv-sändningar diskuterades och vad jag vet finns det väl ingen som sänder 1080p i Sverige?

Citat från ett litet praktiskt test:

Alla var rörande överens efter testet var klart – man ser ingen skillnad mellan 720p och 1080p, inte ens med optimala förutsättningar på riktigt nära avstånd.

http://m3.idg.se/2.1022/1.132631
(Observera att jag inte hävdar att hög upplösning skulle vara dåligt eller onödigt, utan bara vill påpeka att det – precis som med digitalkameror – råder lite pixelhysteri. :))

muskot skrev:

Men nu var det inte fråga om att räkna fram om man ser någon skillnad, utan mer hur det är i praktiken.

Ja, det var därför jag räknade fram hur långt ifrån du ska titta på din datorskärm för att kunna jämföra med en 42-tumstv.

muskot skrev:

Tror inte att många sitter så pass nära som 1,6 meter från sin 42"-tv.

Nej, och då det spelar det ju som jag skrev ingen roll om man har en hög- eller lågupplöst tv, för sitter man för långt ifrån så ser man självklart ingen skillnad. Poängen med att ha högre upplösning är ju just att man ska kunna sitta närmare.

muskot skrev:

Anledningen till att jag valde 720p som exempel beror på att tv-sändningar diskuterades och vad jag vet finns det väl ingen som sänder 1080p i Sverige?

Av de hd-kanaler jag har är det bara SVT som sänder i 720p. Resten är 1080.

muskot skrev:

Citat från ett litet praktiskt test:
http://m3.idg.se/2.1022/1.132631

De satt 3,5 meter ifrån när de kollade på 42". Klart de hade svårt att se skillnad.

När de satt 2 meter ifrån 52" så jämförde de ju inte olika tv-apparater utan tittade bara på en med full-hd. Det avståndet är lagom för att se skillnad mellan standard-tv och hdtv. När de matade den med 720p-signal så skalar ju tv:n upp det (interpolerar) och därför ser det bättre ut än om tv:n hade haft lägre upplösning (större pixlar).

Mina första exempelbilder simulerar olika tv-apparater och bilderna i lägre upplösning har därför större pixlar. Men här har jag bifogat en med 1080p och en med 720p där 720p är uppskalad (interpolerad) till 1080. Man ser fortfarande skillnaden tydligt om man tittar nära.

muskot skrev:

(Observera att jag inte hävdar att hög upplösning skulle vara dåligt eller onödigt, utan bara vill påpeka att det – precis som med digitalkameror – råder lite pixelhysteri. :))

Det är dåligt och onödigt om man inte använder det. Ju högre upplösning desto mer minne/resurser tar det ju. På både tv och kameror använder man det för att få en större bildyta med bibehållen kvalitet. På tv även för att sitta närmare och i kamera för att kunna zooma in på detaljer och beskära bilden.

uppskalad.jpg

Hej,

Lånar denna tråden som jag skapade. Jag funderar ändå att skaffa någon slags kabel så att man kan föra över bilden från datorn till tv:n. Jag vet att LCD var att föredra, men bilden via plasma om man ser på webbtv genom datorn till tv:n blir den urdålig? Så att det inte är någon idé.

2. Jag försökte undersöka på Cdon efter en sådan kabel, men denna produkt hittar jag inte, vad är produktnamnet för dessa kablar? Är det någon kabel som ni kan rekomendera? Det behöver inte vara Cdon som säljer den.

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)