Vilken wF-meny?
Det är dags att låta wF växa!
Utvecklingen av webForum släpps nu fritt för dess medlemmar.
Du hittar information om hur det går till under FAQ - Övrig information - Utveckla webForum
//Forumledningen genom Zaiman
10 svar · 1 480 visningar · startad av Zaiman
Det är dags att låta wF växa!
Utvecklingen av webForum släpps nu fritt för dess medlemmar.
Du hittar information om hur det går till under FAQ - Övrig information - Utveckla webForum
//Forumledningen genom Zaiman
Vilken wF-meny?
http://www.webforum.nu/faq.php?faq=faq_more_about_wf#faq_webforum_utveckling
Någon med rättigheter får dock gärna ta bort det onödiga n:et i vBullentin.
http://www.webforum.nu/faq.php?faq=faq_more_about_wf#faq_webforum_utveckling
Någon med rättigheter får dock gärna ta bort det onödiga n
t i vBullentin.
Ska du säga som lyckades snabla dit en kolon-e mitt i ett ord. :moose
Det finns ju en kryssruta för att stänga av smilies.
Ska du säga som lyckades snabla dit en kolon-e mitt i ett ord. :moose
Det finns ju en kryssruta för att stänga av smilies.
Men det där är ju en bugg som inte är fixad efter uppgraderingen. Tidigare var det åtgärdat så man inte behövde stänga av dem och därmed kunde man skriva korrekt svenska och ändå ha med smilies där man ville.
Men det där är ju en bugg som inte är fixad efter uppgraderingen. Tidigare var det åtgärdat så man inte behövde stänga av dem och därmed kunde man skriva korrekt svenska och ändå ha med smilies där man ville.
Det har du rätt i, vid närmare eftertanke. Jag gissar att det dock var den fix som även gjorde att om man började ett inlägg med en smiley så visades denna inte grafiskt. Hursomhaver, jag för diskussionen vidare till devForum.
Jag har ett svagt minne att även det fixades, tror att det var något som den gode jarvklo grejade till på den tiden men är inte säker, så att om det var först på en rad så blev det en smiley.
Hm, ja, inte ska man behöva stänga av smileys för att man ska kunna skriva ordentligt. Buggen måste lagas! Per omgående!
Problemet är att det måste göras via förändringar av php-koden. Detta vill vi givetvis undvika för att förenkla uppdateringarna av forumet.
Vi har ju inte uppdaterat webForum sedan 3.0.7 (3-4 år) på grund av de tidigare php-förändringarna. Därför vill vi så långt vi kan använda pluginsystemet. Men det är inte möjligt i detta läget dessvärre.
Vi har påtalat problemet för vBulletin, men det är givetvis inte säkert att de väljer att prioritera det.
Jag har ett svagt minne att även det fixades, tror att det var något som den gode jarvklo grejade till på den tiden men är inte säker, så att om det var först på en rad så blev det en smiley.
Hmm...
Att det blir en smiley-ikon när "koden" står först på raden är en grundfunktion i vBulletin, och så är det i skrivande stund också. Samma sak är den med "insprängda smileys" - grundfunktionen kräver inte mellanslag framför smiley-koden (som förra versionen av wF-anpassningen av vB3 gjorde) - Inga buggar här inte ;)
När vi gick från vB2 till vB3 så "portade" vi (dåvarande utvecklingsgruppen) vissa funktioner från den hårt modifierade vB2-baserade "Kjellkoden" direkt in i vB3:s källkod - detta gjordes (iallafall till en början ;) ) mycket restriktivt - vi hade samma ambition då att hålla nere antalet manuella moddar för att få "uppgraderbarhet" som finns nu, och de moddar vi gjorde gjordes då i princip enbart i de fall då direkta krav från fanns på att en viss funktion eller grundegenskap från "det gamla" skulle leva kvar.
Avvikelsen i hur Smiley-automatiken fungerar gentemot en "standard-vB" var en sådan funktion som "följde med" som en fix efter beslut (Informellt direkt i ledningen, eller via LG-beslut - kommer inte ihåg hur formella vi var där i Varberg ;) ).
Patrik skrev:
Problemet är att det måste göras via förändringar av php-koden. Detta vill vi givetvis undvika för att förenkla uppdateringarna av forumet.
Skönt att denna grundprincip "återuppstått" och efterlevs mer aktivt igen! :bire
Jag är övertygad om att den nuvarande uppgraderingen har inneburit liknande balansgångar som de vi hade att göra 2004/2005 - dvs balansen mellan värdet av en "kvick fix" för att få till en funktion gentemot värdet av underhållbarhet utan en växande lista på manuella ingrepp, beroenden mellan dessa och andra handpåläggningar som måste kollas och återinföras vid varje uppgradering.
Som jag personligen ser det är det skönt att t.ex. experimentet att modda om mallar och kärna till att generera HTML istället för XHTML nu slutligen är över och att utvecklingsgruppen återigen fokuserar på att forumet skall kunna dra nytta av framtida uppgraderingar från grundsystemet med så lite handpåläggningar som möjligt...
... och det där med att öppna för att at in wF-specifika plugins från medlemmarna är t.ex. en kalasidé IMHO (det öppnar ju om inte annat för en iallafall teoretisk möjlighet att få fram en "wF-retro" variant av Smileyhanteringen i form av en plugin) :)
PEACE! :birp
Diskussion om FAQ-problemet flyttat hit:
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=172983