![]() |
|
|
|||||||
| Javascript Här diskuteras det som rör Javascript, AJAX, DOM & DHTML. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-13
Lösningar: 0 |
Jag skulle vilja ha menyer som åkte ner när jag klicka på en viss länk
Detta har jag löst med att jag lägger dessa i gömda layers och sedan när man klicka på dom så visas dom. Funkar ju hur bra som helst ju. Problemet e när man lägger ut dessa lager med en layout i en tabell. Då beroende på upplösning så flyttas tabellen så att det ser ut som lagrena är placerade på fel plats. Jag kan tänka mig att en lösning är att man lägger hela sidan i ett lager men din frågar är ändock Är det någon som har en bättre lösnign på detta problem kanske ? ------------------ /nordan
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Smurf Registrerad: 2000-11-03
Lösningar: 255 |
Varför flyttar sig tabellen beroende på upplösning? Har du satt bredden i procent, är tabellen centrerad eller nåt annat kanske
![]() ------------------ /Tor Gör ett hembesök |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Japp den är centrerad
![]() Någon lösning på g kanske? ------------------ /nordan
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Smurf Registrerad: 2000-11-03
Lösningar: 255 |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Jösses vilket grymt bra svar
![]() Jag kanske framstår som dum på detta forum men men .... Då får jag ju probs iaf ju den skall ju vara centrerad pga layouten ------------------ /nordan
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Oki ställer om frågan istället då eftersom inte någon har lösning på problemet och självklart inte jar heller eftersom jag fråga allt här
![]() Om man inställer bygger hela siten i ett lager då vad finns det för nackdelar med det. Bortsätt från att det inte är lika bakåt kompatibel ------------------ /nordan
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-07-05
Lösningar: 363 |
Äh, gör så här...
Eftersom tabellen är centrerad kan du använda dig av halva fönsterbredden och positionera lagren efter den. På så sätt kommer ditt lager att hamna på rätt ställe oavsett upplösning (i nedanstående fall 250px till vänster om mitten). lägg detta i "head" [kod] <script type="text/javascript" language="JavaScript"> function pos(){ if(document.layers){document.layers["lagret"].left=(window.innerWidth/2)-250;} else if(document.all){document.all("lagret").style.left=(document .body.offsetWidth/2)-250;} else if(document.getElementById){document.getElementById("lagret" ).style.left=(window.innerWidth/2)-250;} } onload=pos; </script> [kod] ------------------ - J-O-H-N-S-E-N - ------------------
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Tack detta ser ut att vara nått
![]() Har inte testat detta än men vad jag vet så brukar det vara så att det som Johnsen skriver brukar funkar. Men jag fick mig en fråga direkt och eftersom jag inte kan javascript så hur gör man om man har tex 5 olika menyer på olika platser måste man lägga till nått i detta javascript då? ------------------ /nordan
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Ovanstående kod talar bra om var i förhållande till mitten ett lager ("lagret") skall placeras.
Har man fler lager med unika platser får man antingen upprepa koden eller loopa den för varje lager. ------------------ - J-O-H-N-S-E-N - ------------------
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Räcker det att man lägger in detta under den andra funkionen
Kod:
function pos(){
if(document.layers){document.layers["lagret"].left=(window.innerWidth/2)-250;}
else if(document.all){document.all("lagret").style.left=(document.body.offsetWidth/2)-250;}
else
if(document.getElementById){document.getElementById("lagret").style.left=(window.innerWidth/2)-250;}
}
------------------ /nordan
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Det beror ju på vad den andra funktionen gör.
Tanken är att detta skall vara en funktion som kör när sidan laddats (onload=pos;), så att lagren hamnar "rätt". ------------------ - J-O-H-N-S-E-N - ------------------
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Jag vill ju ha fem lager som åker ner när jag går över fem olika bilder så att det blir som en meny
![]() ------------------ /nordan
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|