webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor

Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2008-11-16, 17:13   #1
spango
Medlem

spangos avatar

Registrerad: 2000-06-02
Lösningar: 883
Ljusslinga som taklampa

Jag har ingen taklampa i mitt sovrum, och har egentligen ingen lust att sätta in en vanlig, eländig lampa där heller. Vad jag däremot är sugen på är att hänga upp en ljusslinga, som jag sedan kan tända/släcka med lampknappen. Är det någon som vet om och i sådana fall var det finns typ LED-slingor man kan sätta i en vanlig "taklampskontakt"?

red. Eller är det som jag befarar, att det finns någon teknisk anledning till varför jag inte sett detta någonstans? De flesta ljusslingor brukar ju ha någon sån där transformator eller vad det nu heter, som jag kan tänka mig känns oattraktiv att hänga upp i taket.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Senast redigerad av spango, 2008-11-16 klockan 17:41
spango besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2008-11-16, 18:15   #2
:stefan:
Moderator

:stefan:s avatar

Registrerad: 2000-04-28
Lösningar: 95
De ropelights vi hade i kårpuben vill jag minnas hade inte några trafos, men å andra sidan var det vår ljudljuskille som kom med dom. Proffsgrejor måhända.

Om de har en vanlig stickpropp är det ju bara att nypa av den och montera en taklampskontakt istället, kontakter finns i bygghandeln och det går på ett kick att skala kabel, dra fast och sätta ihop.
Äldre 2008-11-16, 18:40   #3
OveRRidE
Medlem

Registrerad: 2001-02-05
Lösningar: 196
Citat:
:stefan: skrev:
Om de har en vanlig stickpropp är det ju bara att nypa av den och montera en taklampskontakt istället, kontakter finns i bygghandeln och det går på ett kick att skala kabel, dra fast och sätta ihop.
Har de samma spänning och allt?
Äldre 2008-11-16, 18:57   #4
spango
Medlem

spangos avatar

Ja, är det bara på pin kiv de har olika kontakter?

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.
Äldre 2008-11-16, 18:58   #5
SirPeter
Medlem
Adlad

SirPeters avatar

Registrerad: 2001-02-02
Lösningar: 321
Citat:
OveRRidE skrev:
Vanlig stickpropp har väl alltid samma spänning som ett takuttag?
SirPeter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2008-11-16, 19:15   #6
Moderator

Citat:
OveRRidE skrev:
Varför skulle de inte ha det?

Kolla i proppskåpet, hittar du nåt annat än 230-voltssäkringar där blir jag högeligen förvånad.
Äldre 2008-11-16, 19:20   #7
Lasp
Medlem

Lasps avatar

Registrerad: 2000-07-29
Lösningar: 220
Ett vettigt alternativ för all sådan installation är att kolla in det trådlösa exempelvis Nexa, de har en inbyggnadsenhet som kan sättas i takdosa och som kan styras On/Off samt Dimmer med fjärr.
En intressant pryl i sammahanget är den lilla Tellstick!
Kolla in www.telldus.se Så styr du det mesta.
Lasp besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2008-11-16, 19:33   #8
spango
Medlem

spangos avatar

Citat:
SirPeter skrev:
Jag tar det som ett "ja" på min fråga om kontakterna bara ser olika ut för att jävlas med oss oroliga lekmän
Citat:
Lasp skrev:
Ett vettigt alternativ för all sådan installation är att kolla in det trådlösa exempelvis Nexa, de har en inbyggnadsenhet som kan sättas i takdosa och som kan styras On/Off samt Dimmer med fjärr.
Nähä du, här skaffa inga fjärkor eller slika ting. Jag har en utmärkt lampknapp som är så remote som jag behöver den. Dög det med en enkel knapp för min far, och hans far före honom, duger det allt med en knapp för mig.

Jag ska ta och fixa det här under veckan, lyckas jag få till det återkommer jag med rapport. Står det om ELDCHOCK PÅ SÖDERMALM I NATT i tidningen betyder det gissningsvis att jag inte lyckades

Äldre 2008-11-16, 19:47   #9
Poteta
Medlem

Potetas avatar

Registrerad: 2005-05-13
Lösningar: 57
Citat:
Kolla i proppskåpet, hittar du nåt annat än 230-voltssäkringar där blir jag högeligen förvånad.
En säkring funkar i alla spänningar.
De är till för att begränsa strömmen. Men visst är det så att det är samma spänningar i olika uttag. Finns ju takuttag, lamputtag (på vägg) och vanliga vägguttag, alla har 230V inne i huset om det inte sitter såna där röda runda 400V uttag vilket är rätt så ovanligt...

Det finns ljusslangar som man kan kapa själv, säljs som metervara. De går på 230V, bara att sätta på rätt kontakt i änden så lyser det. Ska kolla vad de heter och återkomma.
Äldre 2008-11-16, 19:48   #10
OveRRidE
Medlem

Registrerad: 2001-02-05
Lösningar: 196
uppmaning

Citat:
SirPeter skrev:
Citat:
Varför skulle de inte ha det?
Men ursäkta för fan att man frågar. Jag vet väl inte, jag är inte elektriker och monterar inte lampor i taket; det är ju skitfult.

Men nu vet jag ju att de har det.
Äldre 2008-11-16, 19:52   #11
Poteta
Medlem

Potetas avatar

Registrerad: 2005-05-13
Lösningar: 57
Slangen jag skrev om är inte direkt vacker såg jag nu... Jaja, Clas i sjön har något liknande här.
Äldre 2008-11-16, 20:05   #12
Mr T
Medlem

Mr Ts avatar

Registrerad: 2007-05-30
Lösningar: 4
Citat:
spango skrev:
Nähä du, här skaffa inga fjärkor eller slika ting. Jag har en utmärkt lampknapp som är så remote som jag behöver den. Dög det med en enkel knapp för min far, och hans far före honom, duger det allt med en knapp för mig.
Låter som om du ska sattsa på ett nytt elsystem om det är från Farfars tid. Kan i värsta fall vara blyrör med sytrådslindad koppar. Hua När är det från ?

Om du ändå ska ha massa sladdar i taket, varför inte köpa en lamp-stickkontakt (hane) och en "vanlig" 230V uttag (Hona). Koppla ihop dom med några cm sladd och du slipper klippa och ändra på lampan. En förlängningssladd från lamputtaget helt enkelt.
Mr T besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2008-11-16, 20:11   #13
Mr T
Medlem

Mr Ts avatar

Citat:
Poteta skrev:
alla har 230V inne i huset om det inte sitter såna där röda runda 400V uttag vilket är rätt så ovanligt....
Njaa...... (Här kommer, jag, bror duktig och talar om för er vanliga dödliga hur det är.... )
Du har 400V innomhus också, om du kopplar dig mellan 2 väggutag, och du kan ta ut 230V ur en 3 fas-handske (runt 400V uttag). Kan ju vara bra att veta den dagen du behöver koppla upp vedkapen i vardagsrummet
Äldre 2008-11-16, 21:01   #14
spango
Medlem

spangos avatar

Citat:
Mr T skrev:
Låter som om du ska sattsa på ett nytt elsystem om det är från Farfars tid. [...] När är det från ?
Skitsamma, min farfar har inget med det här att göra. Elsystemet hemma hos mig är finfint. "Dög det åt min far och hans far före honom" betyder att man är skeptisk till någon nymodighet, i det här fallet tanken på en fjärrkontroll som jag bara kommer trampa sönder eller supa bort nästa gång jag har efterfest.
Citat:
Mr T skrev:
Om du ändå ska ha massa sladdar i taket, varför inte köpa en lamp-stickkontakt (hane) och en "vanlig" 230V uttag (Hona). Koppla ihop dom med några cm sladd och du slipper klippa och ändra på lampan. En förlängningssladd från lamputtaget helt enkelt.
Åhå, ett adapter pattern applicerat i elektronik. Snygg tanke! Blir kanske lite väl mycket sladdar i taket då, men tiden får utvisa.

Jag vill även utfärda ett tack till alla som gjorde att den här tråden primärt kom att handla om elektronik istället för heminredning. Min manlighet är återställd. Särskilt eftersom det nu ser ut som att jag får en ursäkt att springa till CO i veckan.

Äldre 2008-11-17, 09:35   #15
Moderator

Jag ska dessutom rätta mig själv, 500V är säkringarna i proppskåpen på, sen är det amperetalet som styr hur mycket man kan ta ut. Om man vill kan man ju försöka köra trefas på en 10A röd säkring.

Hur som helst är det samma 230V i tak/fönsteruttag som i de nere vid golvet, bara utseendet som är annorlunda. Faktum är att vi lärde oss sånt i fysiken på högstadiet, gjorde inte ni andra det?
Det var ju skitkul att skruva i kontakter och grejor då - och nu...
Äldre 2008-11-28, 18:23   #16
M.Cheraghi
Medlem

M.Cheraghis avatar

Registrerad: 2001-07-27
Lösningar: 37
Citat:
Mr T skrev:
Njaa...... (Här kommer, jag, bror duktig och talar om för er vanliga dödliga hur det är.... )
Du har 400V innomhus också, om du kopplar dig mellan 2 väggutag, och du kan ta ut 230V ur en 3 fas-handske (runt 400V uttag). Kan ju vara bra att veta den dagen du behöver koppla upp vedkapen i vardagsrummet
Nej, långt ifrån alla har 400v/3-fas. I lägenheter 1-3 rok förekommer i 90% utav fallen att man endast har 1-fas, då 1x25A huvudsäkring räcker till att försörja lägenheten med ström. Villor är nästan enbart 3-fas, pga elpannor och varmvattenberedare osv.

Spelar ingen roll hurvida du kopplar ihop faser från olika grupper med 1-fas in i fastigheten, du kommer inte få 400 iaf, mäter du med en spänningsprovare så kommer den indikera spänning och om den har summer funktion kommer den även att sumra, karaktäristiken på sinuskurvan kommer vara densamma. Lite därför det är viktigt att koppla faserna i rätt följd till t.ex en 3-fas motor, annars går den åt andra hållet.

Det stefan säger sämmer, det är 230V i både vägguttag samt lamputtag. Olika standard för olika ändamål. Det går givetvis att sätta lampkontakt på en apparat med stickpropp och få apparaten att fungera och vice versaw.

Fjärrkontroll är inte bara bekvämt men kan också vara väldigt praktiskt. I hus med stora öppna planlösningar och en herrejösses med olika armaturer kan det vara svårt/fult att placera ut strömställare annat än till allmänbelysning. där kan man ha nytta av ett radiobuss system där man även kan ställa in olika ljusscenarion eller panikknapp för att tända upp upp hela huset med ett enda knapptryck eller släcka hela huset innan man sticker till jobbet, eller kanske tända upp uppfarten till huset... Theres no end to the möjligheter.

Förlåt för OT!
Äldre 2008-11-29, 13:23   #17
Mr T
Medlem

Mr Ts avatar

Citat:
M.Cheraghi skrev:
Nej, långt ifrån alla har 400v/3-fas. I lägenheter 1-3 rok förekommer i 90% utav fallen att man endast har 1-fas....
...Spelar ingen roll hurvida du kopplar ihop faser från olika grupper med 1-fas in i fastigheten, du kommer inte få 400 iaf, ...
..faserna i rätt följd till t.ex en 3-fas motor, annars går den åt andra hållet.
Har nog bott i dom 10% av lägenheterna med olika faser i olika rum.
Just nu vet jag att övervåningen på min lägenhet har minst en andra fas än ett av uttaget på undervåningen.

Varför är detta nu bara att veta om man har 1, 2 eller 3 faser i väguttagen där man bor? Finns noga bara en bra användning för denna kunskapen, nämligen av den anledning jag var tvungen att ta reda på det.
Om man ska änvända nätverk via 230 uttagen så måste man på vissa billigare/äldre modeller ha samma fas i båda uttagen man kopplar sig mellan.

Och som M.Cheraghi skriver så kan en motor gå baklänges om man kopplar in faserna fel. Så skulle nu Vedkapen i vardagsrummet gå baklänges, och du dragit 3 sladdar till olika uttag med olika faser, ex. vägguttaget i vardagsrummet, uttaget i hallen och en sladd till sovrummet så är det bara att skifta kablarna mellan hallen och sovrummet så går kapen åt rätt håll.
Äldre 2008-11-29, 14:25   #18
LeonL
Medlem

Registrerad: 2002-12-13
Lösningar: 91
Följdfrågor på den ljusslinga som det snackas om. Blir den jättevarm? Kan man ha den under sängstommen (vid ribbarna) för att få lite mysljus?
LeonL besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2008-11-30, 21:51   #19
spango
Medlem

spangos avatar

Citat:
M.Cheraghi skrev:
Fjärrkontroll är inte bara bekvämt men kan också vara väldigt praktiskt. I hus med stora öppna planlösningar och en herrejösses med olika armaturer kan det vara svårt/fult att placera ut strömställare annat än till allmänbelysning.
I en lägenhet på 35m² kan det inte bara vara onödigt, utan också väldigt obekvämt när man sumpar, pajar, eller bara får slut på batterier i fjärkan. Frånsett den ovannämnda vedkapen har jag svårt att tänka mig nåt som skulle komma mindre till användning hemma hos mig än en fjärrkontroll till belysningen. Besväret att hålla reda på allt skulle bli större än att resa på arslet och trycka på knappen (som redan finns där, kan jag ju tillägga).

Citat:
LeonL skrev:
Följdfrågor på den ljusslinga som det snackas om. Blir den jättevarm? Kan man ha den under sängstommen (vid ribbarna) för att få lite mysljus?
Eftersom jag för närvarande är pank är den omtalade ljusslingan helt hypotetisk. Men ljusslingor i allmänhet, och diodslingor i synnerhet, utvecklar väldigt lite värme, så det borde nog gå bra.

Äldre 2008-11-30, 22:44   #20
Moderator

Citat:
spango skrev:
Eftersom jag för närvarande är pank är den omtalade ljusslingan helt hypotetisk. Men ljusslingor i allmänhet, och diodslingor i synnerhet, utvecklar väldigt lite värme, så det borde nog gå bra.
Nja, de slingor vi hade blev hyfsat varma, såpass att man inte gärna höll i dom nån längre stund när de varit på ett tag. Jag hade inte satt de i närheten av något tyg iaf, trä går an, men inte tyg.
Återigen, jag vet inte om det var konsumentgrejor, men varma blev de.
Äldre 2008-12-01, 09:31   #21
Mr T
Medlem

Mr Ts avatar

Tror det var på "Äntligen hemma" dom spikade upp en ljusslinga bakom/runt en väggkonstruktion. Antar att dom har kollat upp sina saker innan dom rekomenderar folk att göra sådana saker, så det kan ju inte vara brandfarligt. Naturligtvis var det bara trä intill och inget tyg.
Skulle jag spika upp en sådan skulle jag försöka fixa någon upphängning så jag fick distans från alla ytor så luft kunde cirkulera och kyla lite.
Det kan ju vara olika olika modeller. Som man säger "man får vad man betalar för". Så för engångs skull kanske den med liten börs får mest, i alla fall av värme
Äldre 2008-12-01, 10:06   #22
Lasp
Medlem

Lasps avatar

Registrerad: 2000-07-29
Lösningar: 220
Nu, när det finns en plan för att avveckla alla glödlampor (utom i kyl och ugn) så kan man börja titta på Lysdiodlösningar på riktigt allvar.
Delks drar de mindre, dels är det inte varmt så det finns många fördelar att byta.
Att livslängden tiodubblas är ju inte till nackdel.
Lasp besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 10:32.