webForumDet fria alternativet

Resetips sökes inför sommarresan

Resor

18 svar · 1 539 visningar · startad av SirPeter

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Frågan#1

Jag har redan nu börjat planera inför sommarens resa men vill mer än gärna ha tips av er på ställen, platser, saker, osv som finns längs vägen för att kunna planera vad jag skall se. Känner ni till några platser som bara måste ses så kom gärna med tips på dem, gärna med länkar också om ni har. Jag har en del redan idag men det går liksom aldrig att få för många tips om sånt här.

Jag reser med bil i slutet av juni eller början av juli och resan är tänkt att gå från Borås upp till Trollhättan och därifrån norrut längs E45 via Mellerud, Säffle, Torsby, Malung, Mora, Orsa, Sveg, Östersund, Vilhelmina, Storuman, Sorsele och upp till Arvidsjaur där jag viker av och kör via Älvsbyn och Boden till Luleå. Från Luleå har jag planerat att åka E4 söderut via Piteå, Skelefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Härnösand, Sundsvall ner till Gävle där jag har tänkt svänga västerut igen via Falun och Borlänge och sedan söderut till Örebro och vidare rakt söderut via Askersund, Motala, Vadstena, Ödeshög, Gränna, Jönköping och sedan hem till Borås.

Känner ni till platser som ligger nära resvägen som man bör besöka och fota?
Avstickare på några mil här och där har jag såklart räknat med så det behöver inte vara i direkt anslutning till de stora vägarna.

Platser som jag redan idag har planerat in att besöka är t ex: Sollerön, Pilkalampinoppi, Frösön, Trappstegsforsen, Brudslöjan, Storforsen, Rödbergsfortet, Höga kusten, Falu gruva, m.m.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Ett allmänt tips om uppresan är att du "kör rakt i Sveg". Det innebär att du istället för att välja E45 över Ytterhogdal så kör du väg 84 mot Hede, tar av strax innan till väg 315 mot Vemdalen och kör över skalet och Klövsjö för att då komma ut några kilometer söder om Åsarna. Det finns flera goda skäl till det. För det första är det betydligt bättre väg, dessutom är den betydligt vackrare då du kommer mer nära fjällen och dessutom slipper du massa renar vid Rätan. Sist och även minst - den är nämligen tre kilometer kortare. ;)

Så här alltså; Sveg - Vemdalen - Klövsjö - Åsarna.

Här i krokarna är Frösön ett givet mål med den fanatiskt vackra fjällutsikten vid Frösö kyrka. En klar dag ser du nästan hela Storsjön, du har Oviksfjällen på andra sidan och bortåt väster reser sig Åreskutan. Om du inte har något emot det så skulle jag nästan åka runt sjön om jag ändå är ute. Det vill säga, så här.

Bra tips där Dryden. Jag hade redan planerat att köra den vägen i Sveg fast av andra skäl så det var bara bra att få höra att den vägen är bättre med.
Jag har absolut inget emot att åka väster om Storsjön om det är bättre vyer där, det är precis sånt som jag är ute efter.

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

När du kör från Arvidsjaur och ska till Storforsen/Älvsbyn så kör rakt norrut mot Jokkmokk till du kommer till Piteälv följ den sen nerströms mot Storforsen.
Du kommer då att passera bla Benbryteforsen som kan vara sevärd och sen strax innan Storforsen så kör du igenom en stor "hemlig" militärflygbas (RFN) där bla ett JAS plan störtade förra året.

Nackdelen med den rutten är att du får köra ca 3mil på grusväg.

Vägbeskrivning

Mellan C och D på vägbeskrivningen ligger bron över Benbryteforsen.

Tyvärr är det fotoförbud inne på militärbasen men det kan ändå vara intressant att se den.

RFN
Benbryteforsen

I Boden så kan Westernfarm vara värt ett besök.

Höll på att glömma; i Östersund stannar du till för en republikansk representationsölhävarhögtid, där det dricks prisbelönta öl från bryggeriet. ;)

Vid behov finns det guider också, som visar guldkornen i stan som ofta glöms bort. Exempelvis utsiktspunkter och restauranger med finfin fjällröding på menyn. Du vet vem du ska PM:a. ;)

Strålande tips från dig med acka. Stort tack för dem.
Jodå, jag räknar med att vi tar ett par öl på Bishops när jag kommer upp såklart Dryden.
Om fler bor längs vägen så hör gärna av er om ni har lust att ses över en öl eller nåt.

Fler tips vill jag mer än gärna ha.

Är det någon som vet hur nedanstående vägsträcka är? Finns det något sevärt längs den förutom Trappstegsforsen vid Saxnäs?

Vägsträcka

För sjutton, åk! Jag satt och kikade på en sådan sträckning igår åt dig men då den skulle bli nästan dubbelt så lång som E45:an med samma slutdestination (290km vs 520km med Östersund som start) så struntade jag i att rekommendera den. :e

Du kommer få fantastiskt vackra vyer, de börjar några mil innan Gäddede och sedan är det bara att njuta när du drar norrut mot Jormvattnet, Blåsjön och vidare. Jag var själv där uppåt i krokarna i början av september. Kanske inga direkta sevärdheter i attraktionsbemärkelse, om man nu inte sticker av till Hällingsåfallet och kikar. Det mesta går att njuta av direkt från bilen, det är dessutom väldigt bra vägar för att vara där det är. Annars, bara att stanna i valfri vägficka och njuta av utsikt och frisk luft.

Åk, åk, åk! :e

Tack för verifieringen Dryden. Det var en kollega som tipsade mig om den sträckan idag och han är uppvuxen i Järpen så jag anade att det skulle vara ett bra tips med.
Med tanke på att jag ändå hade tänkt åka till Saxnäs för att titta på Trappstegsforsen så blir det inte så mycket omväg heller.

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Eftersom du inte får in så många tipps i denna tråd så fortsätter jag väl lite till. :)

Svansele vilmarkscenter.
Tycker absolut att när ni är i Arvidsjaur eller Skellefteå att ni skulle ta en sväng dit.
Han har byggt upp en utställning av djur m.m. som finns häruppe i norr i diverse tema rum och lyckats få till det riktigt, riktigt bra.
Har varit dit 3 eller 4 gånger och blir lika imponerad varje gång.
Sen när ni blir hungriga så kan ni äta vildmarksbuffen som han lagar till över öppen eld.
Om ni ska ta kort (det vill ni garanterat) så se till att ha med ett stativ eftersom man inte får använda blixt och det är ganska skummt därinne.
Enbensstativ att rekommendera.

Svansele vildmarkcenter

Sankta Anna underjordskyrka.
I Kristineberg så ligger det en kyrka 90 meter under jord i Kristineberg gruvan.
Gruvan är i full drift så när man står inne i kyrkan så bryter som malm ca 900 meter under fötterna.
Finns även ett museum som dom visar men det är kyrkan som är intressantast.

Sankta Anna kyrka
Arvidsjaur - Kristineberg

Bägge ställena är intressanta ställen att besöka men skulle jag välja så skulle det bli Svansele utan tvekan.

Mvh / Anders (numera amatörguide i Arvidsjaur med omnejd) :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Dryden har väl bott nere i Mellerud, så han kan väl mer än jag om Dalsland. Men du borde väl kolla in akvedukten i Håverud. Kanske töntigt och turistiskt, men likafullt en unik grej. Det ser helt sjukt ut.

Sen när du är i Sunne ska du väl vik av och kolla in Mårbacka. Är själv ingen större beundrare av Selma Lagerlöf som författare (förutom Nils Holgersson så tycker jag att hennes böcker är trista, eländiga historier). Men hennes (familjs) levnadsöde är jäkligt intressant faktiskt. Åsså är hon ju trots allt en av våra få "klassiker".

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag vet inte om detta är intressant för just dig, men i Arvidsjaur finns nåt som kallas "Lappstaden" som är en gammal "samestad" med drygt 50 kåtor. Tror det är världens största bevarade samestad. (Om det nu är något att stoltsera med.)

Vill du ta kort så finns det även ett utsiktstorn en bit från de lokala skidbackarna, fast det är nog inte så mycket att se därifrån.

Arvidsjaurs Sibylla är Sveriges enda Sibylla med alkoholtillstånd! (Om det inte råkar finnas någon annanstans?) Så gå dit och ta en hamburgare och en öl! Ligger mittemot Konsum, och båda går inte att missa om du kör igenom byn.

Brålanda, om jag får be. Det skiljer ju trots allt två mil. :p
I mina ögon finns det väl inte så mycket att se egentligen, Håverud är ju ett alternativ men en vattenbro. Nja. Jag lider i och för sig av gammal kvarliggande hemmablindhet och en icke längtan tillbaka, det kan spela in. ;)

Underbart att se att det kommer in fler tips. Jag vill ha så mycket ni bara orkar, speciellt mellan Vilhelmina och Arvidsjaur samt mellan Luleå och Umeå där jag inte har så mycket än. Helst vill jag ha så mycket tips att jag kan välja flera vägar längs hela sträckan. Jag åkte via Håverud i somras så upp till Värmland blir mer eller mindre bara transportsträcka denna gång.
Ös mer än gärna på med fler tips om ni har, jag kan som sagt var inte få för många eftersom jag räknar med att vara borta ett par veckor och mer om det behövs med. Har ni länkar till det ni tipsar om så blir jag ännu nöjdare. :)

Ingen som har fler tips?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Eftersom du har Örebro med i rutten så bör du stanna till och ta lite fotografier runt Örebro slott, slussen och Wadköping (Gamla stan).

/red
Glömde ju att ta med svampen, vattentornet i Örebro. Vid fint väder så har man fin utsikt över stan.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

runt Vilhelmina:

Fattmomakke

Trappstegsforsen

Marsfjället

Åselemarknad (beroende på när du åker, är ibland Sveriges största sommarmarknad).

Stekkenjokk/klimpfjäll

Fler tips någon?

Lyfter denna tråd igen och lägger till att jag inte kommer att vika av vid Arvidsjaur utan kommer även att fortsätta hela vägen upp till Karesuando längs E45:an och även en tripp till Treriksröset och därefter längs Finska gränsen ner till Haparanda och sedan till Boden och Luleå.

Någon som har fler tips längs rutten?
Jag har fortfarande lite ont om platser mellan Vilhelmina och Arvidsjaur samt mellan Luleå och Umeå.

282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)