webForumDet fria alternativet

IE visar färger som jag inte ställt in!

PHPur PHP

11 svar · 543 visningar · startad av mikaelsooh

Medlem sedan feb. 2007200 inlägg
Frågan#1

Tjena alla!

Jag har en gästbok som krångar. När den körs i IE så visar den vit bakgrund och vit text i en i övrigt svart sida.

Jag har efter mycket krånglande inte lyckats hitta någon lösning. Någon som har tips?

Gästboken finns på denna sida: http://www.sooh.se/

/M

Medlem sedan apr. 2006409 inlägg

Ditt fel beror på att html-koden är bedrövlig. Det finns en standard som allt fler webbläsare följer som heter w3c. Du kan själv kontrollera hur bra din sida följer den mha w3cs validator.

Dela upp koden i en html-fil som sköter strukturen och en css-fil som sköter utseendet.

überfuzz skrev:

Ditt fel beror på att html-koden är bedrövlig. Det finns en standard som allt fler webbläsare följer som heter w3c. Du kan själv kontrollera hur bra din sida följer den mha w3cs validator.

Dela upp koden i en html-fil som sköter strukturen och en css-fil som sköter utseendet.

Jag har inte byggt strukturen själv och vågar därför inte pilla i den med risk för att den ska skita sig.

Beror alltså att storleken ändras på koden? Eller menar du gästboken?

/M

Medlem sedan apr. 2006409 inlägg

Storlek..? På olika blockelement eller vad menar du?

Ta bort style="" och ersätt med class="" och placera det du skriver i style="" i en css-fil.

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

prova:

<BODY style="background-color:transparent">

http://www.webdesignskolan.com/html/iframe/iframe.htm#transparent

Nu är det väl som überfuzz säger att du borde fixa all css i en css fil men du vågade ju inte röra om så mycket i källkoden.

stattin skrev:

prova:

<BODY style="background-color:transparent">

http://www.webdesignskolan.com/html/iframe/iframe.htm#transparent

Nu är det väl som überfuzz säger att du borde fixa all css i en css fil men du vågade ju inte röra om så mycket i källkoden.

Jag kommer våga med att pilla i layouten så småningom, men inte i skrivande stund. Det är mer än en som påpekat att det är bättre att ha css i särskild fil. Ska som sagt försöka fixa det, men first things first...

I själva PHP-filen (signme.inc.php som styr gästboken) kan jag tyvärr inte hitta nåt vettigt ställe att slänga in en body-tagg. Har dock kört det på övriga undersidor med gott resultat. Själva iframen är formaterad med den koden.

Hittar tyvärr inte nåt ställe i själva php-filen där jag kan fixa till och jag har jädrar i att letat rad för rad till ögonen snurrade...

/M

Det ska ligga i själva sidan som läser in iframen!

dvs index.php

Jovisst. Det måste ligga en kod i index.php som lyder:

allowtransparency="true"

Och i dokumentet som ska visas ska det finnas:

<body style="background-color: transparent">

Så långt inga problem. Det ligger sådan kod i alla html-dokument som ska öppnas i iframen. Problemet är bara att i signme.inc.php så finns inga body-taggar.

Det finns inte heller (vad jag kan finnas) något ställe där jag kan smälla in backgrundsfärger. Jag har inte heller hittat nån kod som tar bort den fula blå färgen på länkarna, men det är ett mindre problem som jag skiter i f.n.

Så länge man kör Firefox funkar det som det ska, men IE läser uppenbart in en vit färg som jag inte ställt in någonstans. Där ligger problemet.

/M

just ja fel tänkt av mig

men en snabb koll i gästbokens html kod så saknas ju både html, head och body taggar där, kan nog vara därför.

Kanske. Jag vet dock inte om jag vågar slänga in HTML-taggar i koden.

Vågar jag det?

mikaelsooh skrev:

Kanske. Jag vet dock inte om jag vågar slänga in HTML-taggar i koden.

Vågar jag det?

Jag testade... Jädrar i min termos att det funkade! Nu återstår att fixa så att boxar funkar helt som de ska även i IE, det är ett större arbete som inte görs nu. Det blir när tiden ges.

Synd bara att jag inte är kapabel att dra så enkla slutsatser själv... 6 års akademiska studier gav inte mycket...

Tack ur som helst, något oerhört mycket, till alla inblandade. Hoppa gärna in på sidan och lyssna lite. Skivsläpp var idag och recensioner börja halka.

Och inte minst, glöm inte skriva i gästboken... ;)

/M

Jajamen.. fast nu vet jag inte hur filen ser ut iofs men här är ett litet exempel: (utan doctype dock!)

<html>
<head>
<title>PHP-test</title>
</head>
<body style="background-color: transparent">

Vanlig html

<?php
echo "Hello! Här var det PHP kod!";
?>

Vanlig html!

</body>
</html>

Bara man omsluter php koden på rätt sätt så kan man skriva hur mycket html man vill runtom.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)