Meddelande

Minska
No announcement yet.

Webhotell kräver pengar. Hur hade ni reagerat?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Webhotell kräver pengar. Hur hade ni reagerat?

    Hej,

    Är nyfiken på eran inställning på följande drama.

    Tar historien från början. Min goda vän använder sig av ett av de kändare webbhotell i USA. Anledningen att han valde detta hotell från första början är att hotellet i fråga och skolan vi studerade på tidigare har ett gott samarbete sedan lång tid tllbaka. De har bjudit på diverse konton och alltid hostat de skolsidor som släpps en gång om året och drar en sjuhelvetes med trafik helt gratis.

    Efter skolan valde min vän att fortsätta betala för sin serverplats och allting har tutat på som vanligt i några år när han plötsligt får för sig att lägga upp en film på servern. Filmen var en modifikation på en känd "in game"-tralier på det nya Diablo där han jämförde olika färgsättningar och gav sin version av vad han tyckte om det hela, något som tydligen Diablo-lirare gillade eftersom han fick något fruktansvärt med besökare och förbrukade 4000 GB och lite under 100 000 page views på några dagar, något han inte var medveten om.

    Han tittade av sitt konto på måndagen och fick chock när han insåg hur mycket trafik och besökare han haft och kollade av sin gamla skol-mail och fick ännu en chock då han fått ett auto-mail utskickat om att han skulle betala $7000 (50 000 SEK) för den extra bandbredd som använts utöver det som ingår i hans kontoplan.

    Han, och jag, anser så klart att de borde stängt ner hans konto sekunden han gick över de 1000 GB som ingår i hans kontoplan. Vi snackar om ett helt vanligt privatkonto för $20 i månaden och webbhotellet borde själva inse att ingen använder sig av deras billigaste konto för att dela med sig av stora filer med så enormt många besökare och om de inte stänger ner kontot direkt, så i alla fall när han förbrukat ett helt års bandbredd. Men de lät kontot vara uppe hela tiden och kräver pengarna.

    Nu när ni känner till historian vill jag ha diskussion om följande punkter.
    • Tycker ni att min vän får stå sitt kast och snällt betala en sjättedel av sin årslön?
    • Tror ni det finns något man kan göra? T.ex. skita i att betala. Skapa massuppror via bloggar. Kontakta andra som ligger på samma webbhotell. Få skolan att säga upp samarbetet?
    • Valfritt.

  • #2
    Tycker absolut det låter märkligt att man får göra så och håller med dig att webbhotellet borde stängt av kontot när bandbredden förbrukades. Hade helt klart reagerat som dig och din kompis om jag skulle hamnat i en liknande situation. Skulle vara intressant och om det nämns något om detta i avtalet?

    Okkido skrev:
    • Tycker ni att min vän får stå sitt kast och snällt betala en sjättedel av sin årslön?
    • Tror ni det finns något man kan göra? T.ex. skita i att betala. Skapa massuppror via bloggar. Kontakta andra som ligger på samma webbhotell. Få skolan att säga upp samarbetet?
    • Valfritt.
    Jag skulle som sagt läsa igenom avtalet för att se vad som står det. Känns som ett naturligt första steg.
    Last edited by Compusa; 2008-10-07, 20:53.

    Kommentera


    • #3
      Så här står det på sidan, så det står ju ganska tydligt att man får betala. Dock har det inte skickats ut något mail direkt utan det skickades först flera dagar efter, när den värsta stormen på sidan redan lagt sig.
      What are the charges if I exceed my bandwidth? If you go over the bandwidth included with your hosting plan you will automatically be charged for overage at the rate of $2.56 per GB. Please note, we constantly monitor the bandwidth usage of every client on our network. Once our bandwidth monitors have projected a potential overage for your hosting service you will automatically receive an email notification containing additional details. You may also view a report of your current and projected bandwidth usage during any billing cycle directly inside the AccountCenter. Please feel free to contact (mt) Media Temple to inquire about Netflow Packs, if you exceed your bandwidth allocation.
      Eftersom han skaffade kontot för länge sedan är det svårt att veta vad som stod då, jag har inte heller koll på vad för sorts avtal han godkänt.

      Kommentera


      • #4
        Tråden flyttad från Övriga frågor.
        Silfver Creations

        Kommentera


        • #5
          Det bästa hade naturligtvis varit om hosten hade stängt ner kontot tills din kamrat, via en länk i det där mailet, hade valt att öppna upp kontot igen - och då varit i allra högsta grad medveten om att det från och med nu kostar extra. Jag tycker det är utomordentligt dåligt av hosten att kräva att kunderna ska ha koll på hur mycket trafik deras sajter genererar. Det går dessutom inte garantera att mail kommer fram till kunderna och att den läses. Jag tycker det handlar om service.

          Men, men. Ett avtal är naturligtvis ett avtal. Han borde ha haft koll på trafiken, samtidigt som hostens rutiner känns väldigt dåliga. Jag tycker han bör ta en diskussion med hosten, men han bör också vara beredd på att betala.

          Kommentera


          • #6
            [citat=Okkido]...you will automatically receive an email notification...[/citat]

            Eftersom det inte uppfylldes är det ett gott incitament för att påpeka att man inte bör betala 7 000 dollar då man inte på något sätt kunde förutse konsekvenserna.

            Jag hade aldrig någonsin betalat de där pengarna. Möjligtvis en kompromiss för att täcka en del av hotellets kostnader, men aldrig hela beloppet då de inte uppfyllt sin del av avtalet. Det är alltid minst två parter i ett avtal - och därför finns det också utrymme till förhandling.
            Take your god and shove him

            Kommentera


            • #7
              Pace skrev:
              [citat=Okkido]...you will automatically receive an email notification...[/citat]

              Eftersom det inte uppfylldes är det ett gott incitament för att påpeka att man inte bör betala 7 000 dollar då man inte på något sätt kunde förutse konsekvenserna.

              Jag hade aldrig någonsin betalat de där pengarna. Möjligtvis en kompromiss för att täcka en del av hotellets kostnader, men aldrig hela beloppet då de inte uppfyllt sin del av avtalet. Det är alltid minst två parter i ett avtal - och därför finns det också utrymme till förhandling.
              Fast håller det där rent juridiskt? Det står ingenstans när mailet ska skickas ut. Hade varit en annan grej om det hade stått att man ska få ett mail inom 6 sex timmar, eller liknande. Och för övrigt står det säkert nån annanstans i avtalet att hosten frånsäger sig allt ansvar om det uppstår problem med mailutskicken.

              Kommentera


              • #8
                Juridiskt så lär dom ha rätt att debitera summan, dock är det ett ocker pris på extra trafiken. Även mycket för vara utlänsk host.

                Men som webbhotell skulle man aldrig våga stänga ner en kunds sida, det skulle vara mer sabbotage.

                Men när det är uppe i den summan borde han få betala faktiska kostnaden för trafiken eller ett rimligt maxpris.

                4TB förbrukat bör bli ett maxpris på 600 SEK
                Driver 2 företag inom hosting samt internetleverantör med egen infrastruktur.

                Kommentera


                • #9
                  Pace skrev:
                  [citat=Okkido]...you will automatically receive an email notification...[/citat]

                  Eftersom det inte uppfylldes är det ett gott incitament för att påpeka att man inte bör betala 7 000 dollar då man inte på något sätt kunde förutse konsekvenserna.

                  Jag hade aldrig någonsin betalat de där pengarna. Möjligtvis en kompromiss för att täcka en del av hotellets kostnader, men aldrig hela beloppet då de inte uppfyllt sin del av avtalet. Det är alltid minst två parter i ett avtal - och därför finns det också utrymme till förhandling.
                  Håller med dig. Ska titta närmare på exakt när han fick mailet och verkligen se så att det inte skickats fler mail tidigare.

                  En kompromiss har de redan försökt få till (de la fram denna kompromiss direkt efter min väns första kontakt med webbhotellet) De vill ha 50% av beloppet och kan tänka sig att sätta upp en avbetalningsplan.

                  Kommentera


                  • #10
                    carl_x skrev:
                    Fast håller det där rent juridiskt? Det står ingenstans när mailet ska skickas ut. Hade varit en annan grej om det hade stått att man ska få ett mail inom 6 sex timmar, eller liknande.
                    Jag kan inget om deras i övrigt sjuka legala system, men hela syftet med ett sådant brev är att få det tidigt så att man kan agera därefter. En vecka senare fyller knappast någon funktion för att informera om att "för sex dagar sedan överskred du resterande årets bandbredd".

                    carl_x skrev:
                    Och för övrigt står det säkert nån annanstans i avtalet att hosten frånsäger sig allt ansvar om det uppstår problem med mailutskicken.
                    Visst, det kan stå motsatsen också. Men jag argumenterar utifrån den information Okkido lagt ut.
                    Take your god and shove him

                    Kommentera


                    • #11
                      Pace skrev:
                      Visst, det kan stå motsatsen också. Men jag argumenterar utifrån den information Okkido lagt ut.
                      Informationen som kommer från mig är enbart information jag fått via min vän över telefon. Så detaljer om antal mail och tidpunkt för mail är inget jag har klara avgifter på. Därför borde vi tillsvidare strunta i den aspekten.

                      Kommentera


                      • #12
                        Det känns lite som att jenkarna försöker utnyttja din polare bara för att han är svensk och på så vis mjölka honom på pengar.

                        Har din vän svarat på mailet eller försökt kontakta dem på något vis?
                        Silfver Creations

                        Kommentera


                        • #13
                          Hur stor var filen egentligen? Så stor att det borde ha ringt några varningsklockor hos honom?

                          Hur länge gick det - exakt - mellan att han la upp filen till att det där automailet verkligen skickades.

                          Jag tycker det verkar väldigt mystiskt, av flera anledningar. Bl.a. ligger det ju i webhotellets intresse (precis som i kundens) att inte låta bandbredden skena iväg under flera dagar eftersom det snor resurser. Praxis i branschen är väl att konton stängs ner omedelbart när bandbredden överstigit en viss procent, eller? Jag undrar om din polare verkligen inte fått varningar tidigare.....

                          I alla fall skulle jag ju skicka ett mail till dom och förklara saken. För även om han klantat till sig, så tycker jag att priset är förjävligt högt satt. Om dom framhärdar och ska ha den där fantasisumman skulle jag aldrig betala.
                          Med vänlig hälsning från
                          Danne
                          ------
                          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                          Våga Vägra
                          FaceBook

                          Kommentera


                          • #14
                            Jag fattar inte hur ni kan förespråka att kontot ska stängas ner.
                            Rimligt vore dock att RINGA! Om det går från $240 per år till $7000 så kan man kosta på sig ett samtal, även om det är till Sverige.
                            "Hej, du har extremt mycket trafik, och kostnaden skenar. Vad vill du göra?".

                            Ett automatiskt mail bör gå ut redan när den uppskattade årsförbrukningen överstiger gränsen (om det är per år gränsen är). Detta kan alltså ske redan i Januari, och skulle kunna låta som "Du har nu förbrukat 20% av årets trafik. Om motsvarande nivå fortsätter kommer du att ha förbrukat hela årets trafik den 23 maj".

                            Jag hoppas verkligen för din kompis skull att det går att komma ifrån betalningen.
                            webbdesign | skoj | filmrecensioner | sportnyheter | tekniknyheter | besikta bilen | köpa kattunge

                            Kommentera


                            • #15
                              silfver skrev:
                              Det känns lite som att jenkarna försöker utnyttja din polare bara för att han är svensk och på så vis mjölka honom på pengar.
                              Jag tror snarare de försöker få honom att betala så mycket som möjligt av summan. Det är ju som konstaterat tidigare en helt legitim summa de vill debitera. Han har förbrukat mer än vad som ingår och de tar betalt för det.

                              silfver skrev:
                              Har din vän svarat på mailet eller försökt kontakta dem på något vis?
                              De skickades mail fram och tillbaka. Just nu får han mest dagliga mail om att de försöker dra pengar från hans kort utan att lyckas (han ringde och spärrade sitt kort när han såg fantasisumman)


                              Danne V skrev:
                              Hur stor var filen egentligen? Så stor att det borde ha ringt några varningsklockor hos honom?
                              Runt 300 MB tror jag. Men storleken är inget konstigt, det var en lång film i bra kvalité. Han postade sin länk på ett forum och trodde väl att han skulle få några hundra hits (som sagt, han har 1 TB att utnyttja varje månad så han trodde nog inte att han skulle nudda den nivån ens)
                              Danne V skrev:
                              Hur länge gick det - exakt - mellan att han la upp filen till att det där automailet verkligen skickades.
                              Jag har tyvärr inte exakt information om det. Informationen jag fått är att han la upp filen sent på torsdag kväll (amerikansk tid tror jag om man kollar statistiken) och sen tänkte han inte mer på det och jobbade med sitt vanliga jobb som vanligt och reste iväg över helgen.
                              Det kan kanske tyckas dumt, men om man sätter sig in i hans sist och tänkte att 1. jag kommer aldrig gå över 1 TB. 2. Går jag över stänger de ner mig. (Han trodde inte att han skulle bli debiterad något utan bli nerstängd istället)

                              Danne V skrev:
                              Jag tycker det verkar väldigt mystiskt, av flera anledningar. Bl.a. ligger det ju i webhotellets intresse (precis som i kundens) att inte låta bandbredden skena iväg under flera dagar eftersom det snor resurser. Praxis i branschen är väl att konton stängs ner omedelbart när bandbredden överstigit en viss procent, eller? Jag undrar om din polare verkligen inte fått varningar tidigare.....
                              Som sagt, jag vet inte detta. Men jag ska kolla upp exakt när mail ev. hur många som skickats ut sen gränsen blev nådd.

                              Danne V skrev:
                              I alla fall skulle jag ju skicka ett mail till dom och förklara saken. För även om han klantat till sig, så tycker jag att priset är förjävligt högt satt. Om dom framhärdar och ska ha den där fantasisumman skulle jag aldrig betala.
                              En diskussion förs med dem. Vad som sägs tar vi senare.

                              StefanBergfeldt skrev:
                              Jag fattar inte hur ni kan förespråka att kontot ska stängas ner.
                              Rimligt vore dock att RINGA! Om det går från $240 per år till $7000 så kan man kosta på sig ett samtal, även om det är till Sverige.
                              "Hej, du har extremt mycket trafik, och kostnaden skenar. Vad vill du göra?".
                              Jo, steg ett borde självklart vara att slå en signal och fråga hur han vill göra. Men eftersom de inte gör det förespråkar jag fortfarande på att kontot borde stängts ner. Det är som sagt det billigaste privatkontot som nyttjas och förutom filmen som han lagt upp har han en liten showreel som portfolio. Så om sidan legat nere några dagar, vecka eller månad så hade han inte brytt sig överdrivet. Hellre det än att punga ut 50 000,- Hade det däremot varit ett företagskonto så hade jag inte förespråkat nerstägning.

                              StefanBergfeldt skrev:
                              Ett automatiskt mail bör gå ut redan när den uppskattade årsförbrukningen överstiger gränsen (om det är per år gränsen är). Detta kan alltså ske redan i Januari, och skulle kunna låta som "Du har nu förbrukat 20% av årets trafik. Om motsvarande nivå fortsätter kommer du att ha förbrukat hela årets trafik den 23 maj".
                              Det tycker jag också! Sån information får jag från mitt hotell. Men som sagt, hur många mail och när de skickats ut har jag inte koll på nu.

                              StefanBergfeldt skrev:
                              Jag hoppas verkligen för din kompis skull att det går att komma ifrån betalningen.
                              Det ser inte ljust ut.

                              Kommentera

                              Working...
                              X