webForumDet fria alternativet

Bra tyska kurser? Eller förresten, vilket språk skulle du välja?

Språk

13 svar · 838 visningar · startad av mariel

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg
Frågan#1

Moderator: flytta tråden dit du tycker passar bäst. Jag tänkte på "Språk och litteratur" men jag vet inte om min fråga kan klassas under "språkbruk".

Jag vill lära mig ett nytt språk nästa år och har tänkt på tyska och franska. Egentligen tänkte jag på att låna någon kurs från biblioteket, bara för frihetens skull men nu har jag tänkt på att lära (om) mig franska istället.

<Bakgrund:> mitt modersmål är spanska och jag har pluggat franska i nästan 2 år i mitt hemland men iom att jag flyttade hit och inte hittade någon att öva franskan med, har jag glömt det mesta. Jag skulle nog behöva mer hjälp med uttalet än med skrivandet, då jag har lätt att lära mig språk och grammatik(en) tycker jag om. Dessutom har franskan och spanskan samma rot så det skulle inte vara svårt att komma ihåg grejer.

Tyskan är "släkting" med svenskan och jag har velat lära mig den sedan 2001 men massa folk skrämde mig med "tyskan är svårt" men har inte berättat varför. Min man sa att det som är svårt med tyskan är grammatiken, så jag tror inte jag skulle få stora problem med det. </Backgrund>

Om jag ska välja franska och schemat tillåter det så blir det på Franska institutet, men om jag väljer tyskan, vilken skola är då bra? Jag kan inte åka till Tyskland eller Österrike och jag har inte hittat något som är bra. Skolan ska ligga i Stockholm.

Tack på förhand.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Ja, det är grammatiken som är svår i tyskan. Det som skiljer är främst följande:

* Substantiv indelas i maskulinum, femininum och neutrum.
* Det finns fyra kasus: nomiativ, genitiv, ackusativ och dativ.
* Artiklarna/pronomen böjs efter kasus.

Att tyskan är släkt med svenskan innebär att många ord är lika och uttalet är också ganska likt.

Själv har jag dock aldrig studerat tyska, bara franska och spanska.

Om någon hade talat om för mig att det du nämner är det som gör tyskan "svårt" skulle jag ha valt tyskan. De mesta av det du säger, om inte alla, finns i spanskan. Ah well, jag tror att jag väljer franskan bara därför att jag redan känner hur den är, men jag vill lära mig tyska någon gång. Tack ändå.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

http://www.goethe.de/ins/se/sto/lrn/flk/svindex.htm
Kanske kan vara något att fundera över?

Där kollade jag allra först och de bara erbjuder grundläggande tyskakurser i Tyskland. Det är inte möjligt för mig att resa (trots att jag vill hehe). Jag kan ha fel med de kurser i länken är till de som redan kan tyska. Tack ändå, ditt svar uppskattas.

LoLo skrev:

http://www.goethe.de/ins/se/sto/lrn/flk/svindex.htm
Kanske kan vara något att fundera över?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Både Tyska och Franska är förlegade språk, ska man välja ett användbart tredje språk så är det något av de Kinesiska eller Indiska dialekterna.

I mitt fall är det fjärde (franska) eller femte (tyska), men du har rätt :) hur är det med japanska?

stoffe-2k skrev:

Både Tyska och Franska är förlegade språk, ska man välja ett användbart tredje språk så är det något av de Kinesiska eller Indiska dialekterna.

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Jag har studerat både franska och tyska (lika mycket, dvs högstadium och gymnasium) Jag tycker inte tysk grammatik är särskilt svår. Jag tycker den är enklare än fransk grammatik.

Ja du, vilket som skulle vara okej för mig men det säger jag idag - innan jag börjar ens bygga meningar på tyska.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Med tanke på hur otroligt bra och snabbt du har lärt dig svenska så tror jag inte att du har några större problem att lära dig både tyska och franska inom skapligt kort tid. Du skriver ju på svenska tio gånger bättre än många svenskar gör som har gått 9-12 år i skolan och dessutom är födda i landet.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

stoffe-2k skrev:

Jo, så brukar det heta, men indierna pratar redan engelska väl och är man verksam främst i norra Europa så är tyska fortfarande mer användbart än kinesiska, även om många tyskar pratar ganska bra engelska de också, jag är i Berlin just nu och här funkar engelska bra, men det vore ju kul att kunna lite bättre tyska.

Tack SirPeter, sir :)

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

stoffe-2k skrev:

Ehm, Tyskland är efter USA Sveriges i särklass största exportmarknad. Vår export till Tyskland växer med 7-8 procent varje år. Det lär inte ändras den närmaste tiden. Dessutom: definiera "användbart". Det finns en mängd andra (bättre) anledningar att lära sig ett språk än att kunna snacka med en inköpare på andra sidan jorden. Engelska är relativt välfungerande som lingua franca i stora delar av världen men det låter dig inte läsa Kant på originalspråk. Tyskan är nyckeln till en av Europas rikaste kulturer.

Tyskan är "släkting" med svenskan och jag har velat lära mig den sedan 2001 men massa folk skrämde mig med "tyskan är svårt" men har inte berättat varför. Min man sa att det som är svårt med tyskan är grammatiken, så jag tror inte jag skulle få stora problem med det.

Det är ju ganska irrelevant att prata om ett språks grammatik som "svår" i några absoluta termer. Om en tysk femåring klarar av tysk grammatik kan den väl inte vara särskilt svår? Du är väl smartare än en femåring? ;)

Grammatikens upplevda svårighetsgrad är ju oftast beroende på graden av likhet med den grammatiska strukturen i ett språk som man behärskar, särskilt modersmålet. Svensktalande brukar uppfatta tyskans genus- och kasussystem som svårt eftersom dessa inte är alls lika böjningsrika i svenskan. Jag tror dock att det för många andraspråksinlärare är betydligt klurigare att få kläm på svenskans förvirrade prepositioner än tyskans kasus. :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Se det svåra som en utmaning! :)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)