webForumDet fria alternativet

Fråga om rätt till domännamn

Juridik

3 svar · 547 visningar · startad av Genusperspektiv

Medlem sedan juli 20082 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

En fråga om juridik på webben.

Driver sedan en tid tillbaka en blogg med inriktning på genusfrågor. Bloggen finns på adressen ”www.genusperspektiv.se” och bloggen går under benämningen ”Genusperspektiv.se”.

Av en slump upptäckte jag att Nationella sekretariatet för genusforskning (https://www.genus.se), ger ut en tidning som de kallar för just Genusperspektiv. Tidningen är på ca 5 sidor och kommer ut ca 6 gånger per år. (Se exempel på tidningen)

I Patent och registreringsverkets tidningsregister finns namnet Genusperspektiv registrerat som tidning. Kan inte se vem som registrerat namnet, men med stor sannolikhet är det Nationella sekretariatet för genusforskning.

Från start har jag dock alltid salufört bloggen under namnet "Genusperspektiv.se" och inte under namnet "Genusperspektiv".

Innebär detta att jag inte har någon rätt till domännamnet ”Genusperspektiv.se” om Nationella sekretariatet för genusforskning nu skulle hävda rätten till domännamnet?

Medlem sedan juli 200822 inlägg

Tidningen kan t.ex. hävda att det utgör renommesnyltning på deras varumärke.

Medlem sedan juli 200822 inlägg

Läste precis IIS allmänna villkor, och i 18 § står det att ett domännamn kan överföras till den som begärt ett tvistlösningsförfarande "om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett varukännetecken". Man kan alltså förlora sin domän, åtminstone sin .se-domän, om man tagit någon annans märke, samma sak gäller för släktnamn, konstnärsnamn, "en titel på annans skyddade litterära eller konstnärliga verk" m.m.

http://iis.se/docs/allmanna_villkor.pdf

Medlem sedan juli 20082 inlägg

Hejsan Swebhost!

Tack för dina svar!

Meilade till Nic.se häromdagen.

Du var inne på rätt spår om detta med renomesnyltning, men ISS nämnde att de avgjordes från fall till fall. Men läste jag mellan raderna så verkar det inte som att jag har oddsen på min sida om Nationella sekretariatet för genusforskning vill göra anspråk på domänen.

Ställde även en annan fråga. Frågan gällde vad som hände om jag exempelvis registrerar domänen ”Genustidningen” som varken tycks vara ett registrerat varumärke eller en registrerad tidning, och om någon därefter registrerar namnet som exempelvis ett varumärke.
Svaret blev att det finns inget generellt svar mer än att äldre rätt vanligen har företräde, men det beror på omständigheterna.

Så även om man registrerar en domän som varken är registrerad som varumärke eller tidning, så tycks det inte vara 100 % säkert att man får behålla domänen om någon en tid senare registrerar ”domänen” som varumärke eller tidning, utan att det beror på omständigheterna.

Enda säkra lösningen tycks vara att både registrera domänen och därefter försöka registrera namnet som varumärke. Först då kan man tydligen vara 100 % säker på att få behålla en domän, verkar det som.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)