MyskoMedlem sedan juli 20071 068 inlägg Dom skyller på att ökningen beror på att dom vill att vi ska åka mindre bil. Men vad jag har hört vart det gälller tex diesel är att det finns två typer av diesel, en som är högre beskattad och en som är lägre beskattad för att den är renare för miljön. Och på nått sätt så har regeringen gjort det mindre lösamt att framställa den renare dieseln. Och då blir det bara den skitiga dieseln kvar, och den är det högre skatt på.
Så skyller dom på att dom vill att vi svensson ska tänka på miljön, när dom egentligen bara tänker på att dra in mera pengar till statskassan så att dom kan sälja ut lite flera statliga bolag som tillhör folket. Jag hatar denna regering, dom har inte gjort mycket gott. :x :( (n) x( :bla
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Riktigt så enkelt är det inte... dessutom så har de sänkt inkomstskatten vilket märks med ungefär 800kr/mån på min lön.
Det är HELT RÄTT att folk ska skatta för bränslet och inte för lönen!!! Sedan har de faktiskt gjort stora korrigeringar för folk som bor på landet och måste köra bil!
Moderaterna är det bästa som hänt sverige sedan vikingatiden!
bloppMedlem sedan dec. 200487 inlägg Inte för att jag gillar allt denna regering gör, men jag tror ju knappast vänsterblocket skulle ha tvekat att höja skatter på bränsle heller...hm.
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Jag skulle vilja läsa mer om de där två olika framställningsmetoderna. Var kan jag hitta fakta, Mysko? I övrigt är jag oftast för höjda kostnader på saker som påverkar miljön negativt.
rille77Medlem sedan feb. 200476 inlägg
CatZ skrev:
Riktigt så enkelt är det inte... dessutom så har de sänkt inkomstskatten vilket märks med ungefär 800kr/mån på min lön.
Det är HELT RÄTT att folk ska skatta för bränslet och inte för lönen!!! Sedan har de faktiskt gjort stora korrigeringar för folk som bor på landet och måste köra bil!
Vad har det gjorts för korrigeringar då?
Skulle vara intressant att veta så att man kanske skulle kunna få ta del av det, den lilla säkning jag har fått av min inkomstskatt har snabbt ätits upp av höjd fackavgift, höjd bilförsäkring etc.
wally_91Medlem sedan feb. 2006511 inlägg
CatZ skrev:
Jag håller med!
Mysko: Moderaterna har, precis som de flesta andra partier, blivit mer miljömedvetna och eftersom pressen från dels EU och Sverige men även Kyotoprotokollet har blivit större, betyder det att den sittande regeringen måste vidta extra åtgärder så som att höja bensinskatten. Om moderaterna eller något annat styrande parti inte hade vidtagit dessa åtgärder hade det setts som slappt och oansvarigt av andra partier och media vilket hade varit ännu värre i längden. Att höja bensinskatten tror jag var främst ett sätt att få pendlare som pendlar med bil till och från storstäder att använda de kommunala alternativen så som pendeltåg, buss, spårvagn, tunnelbana etc. Detta representeras även av trängselskatten i Stockholm. Även om Sveriges utsläpp är relativt låga har Sverige en drivkraft att alltid ligga främst i nästan allting. Det är nog ännu ett argument till varför regeringen har valt att höja bensinpriset.
rille77: Höjd bilskatt är också en åtgärd för att få bort Sverige från kolberoendet.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
rille77 skrev:
Vad har det gjorts för korrigeringar då?
Skulle vara intressant att veta så att man kanske skulle kunna få ta del av det, den lilla säkning jag har fått av min inkomstskatt har snabbt ätits upp av höjd fackavgift, höjd bilförsäkring etc.
Har du kollat hur mycket du verkligen tjänar/förlorar på den ändrade inkomstskatten? Du kan t.ex. jämföra skattetabellerna mellan 2006 och 2007 för att se förändringen. Jag tjänade betydligt mer än vad jag trodde. :)
wally_91 skrev:
rille77: Höjd bilskatt är också en åtgärd för att få bort Sverige från kolberoendet.
Vad menar du med "bilskatt"? Är det fordonsskatten du menar så har väl inte den höjts nämnvärt för personbilar av den nuvarande regering?
Däremot har ju bilförsäkringen (trafikförsäkring) höjts rejält precis som rille77 skriver. Höjningen beror inte på att regeringen vill minska Sveriges kolberoende utan för att man tydligare vill koppla skaderisken till kostnaden att färdas i trafik.
wally_91Medlem sedan feb. 2006511 inlägg
Web-Tor skrev:
Vad menar du med "bilskatt"? Är det fordonsskatten du menar så har väl inte den höjts nämnvärt för personbilar av den nuvarande regering?
Däremot har ju bilförsäkringen (trafikförsäkring) höjts rejält precis som rille77 skriver. Höjningen beror inte på att regeringen vill minska Sveriges kolberoende utan för att man tydligare vill koppla skaderisken till kostnaden att färdas i trafik.
Okej. Jag var inte 100% säker på det så jag chansade lite men man ser olika saker i allting!
MyskoMedlem sedan juli 20071 068 inlägg Jag ska försöka hitta mera information om det jag skrivit ovan, jag hörde det på radio för flera veckor sedan. Borde gå att hitta liknade på nätet.
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
mysko skrev:
när dom egentligen bara tänker på att dra in mera pengar till statskassan så att dom kan sälja ut lite flera statliga bolag som tillhör folket.
Vänta nu här, måste de dra in mer pengar via bensinskatten så de skall ha råd att sälja fler bolag, jag trodde de fick in pengar på att sälja bolagen inte att det kostade dem pengar att bli av med dem!!
Däremot så håller jag med dig om att höjningen av bensinskatten för att bidrag till miljön är så patetisk så det förslår. Jag kommer inte köra mindre bil idag än vad jag gjorde igår, det enda som händer är att jag får 50 kronor mindre i månaden att göra något annat för, kanske bli en pizza mindre i månden... Nej det handlar bara om att få in pengar så man kan finansierar något annat i budgeten...
Men jag får samtidigt en inkomstskatt sänkning på runt 500 kr i månaden, så jag har ju faktiskt nästan en hel tank extra att köra för idag än vad jag hade igår....
-M
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg
Gladh skrev:
Däremot så håller jag med dig om att höjningen av bensinskatten för att bidrag till miljön är så patetisk så det förslår. Jag kommer inte köra mindre bil idag än vad jag gjorde igår, det enda som händer är att jag får 50 kronor mindre i månaden att göra något annat för, kanske bli en pizza mindre i månden...
Om miljövänligare bränslen eller transportalternativ blir billigare borde det ju rimligtvis öka intresset för dessa alternativ? Skatter och avgifter av det här slaget kan ju rimligtvis inte användas för att styra saker på så kort tid som en månad. Jag tror att tanken är att se det lite mer långsiktigt än så.
MyskoMedlem sedan juli 20071 068 inlägg
Gladh skrev:
mysko skrev:
när dom egentligen bara tänker på att dra in mera pengar till statskassan så att dom kan sälja ut lite flera statliga bolag som tillhör folket.
Vänta nu här, måste de dra in mer pengar via bensinskatten så de skall ha råd att sälja fler bolag, jag trodde de fick in pengar på att sälja bolagen inte att det kostade dem pengar att bli av med dem!!
-M
Tänke väl mer på att de måste finanisera ute bliven vinst från bolaget, tänker då att bolaget dom säljer har gett massor av vinst pengar och kommer även att göra det i fortsättningen, bara det att det pengarna inte går tillbaka till (staten) folket. Säljer man ett bolag får man en massa pengar just då, men sedan får man inge mer pengar mer än möjligtvis skatt på någon annans vinst (i bästa fall). Då måste ju politikerna hitta på nått annat sätt att fylla hålet. Och ökad bränsle skatt kan vara en del av det. Det var min tanke.
Hittat en del nyttiga länkar. Stämmer dock inte med det jag hörde på radion, det lät mycket mer planerat än en olycka.
ATL
DN
MyskoMedlem sedan juli 20071 068 inlägg
wally_91 skrev:
Jag håller med!
Mysko: Moderaterna har, precis som de flesta andra partier, blivit mer miljömedvetna och eftersom pressen från dels EU och Sverige men även Kyotoprotokollet har blivit större, betyder det att den sittande regeringen måste vidta extra åtgärder så som att höja bensinskatten. Om moderaterna eller något annat styrande parti inte hade vidtagit dessa åtgärder hade det setts som slappt och oansvarigt av andra partier och media vilket hade varit ännu värre i längden. Att höja bensinskatten tror jag var främst ett sätt att få pendlare som pendlar med bil till och från storstäder att använda de kommunala alternativen så som pendeltåg, buss, spårvagn, tunnelbana etc. Detta representeras även av trängselskatten i Stockholm. Även om Sveriges utsläpp är relativt låga har Sverige en drivkraft att alltid ligga främst i nästan allting. Det är nog ännu ett argument till varför regeringen har valt att höja bensinpriset.
Det ligger säkert mycket i det du säger, den enas bröd den andres död. Om vi inte tänker på miljön så har ingen av oss någon ljus framtid, visst är det så. Men jag tycker att staten borde satsa pengar på att få fram svavelfattig diesel som är miljövänligare. Pengarna vi betalar extra i skatt kunde gå till att bygga flera fabriker för att framställa bättre diesel, den finns redan (citydiesel), men det krävs pengar för att kunna framställa så mycket att marknaden bli mättad. Men då väljer man som vanligt den enkal vägen, dvs vi tillhanda håller skitigdiesel och sedan får folk betala för det, och på kuppen ser det ut som om dom gör något bra för miljön..... J*vla hyckleri.. Det gör mig trött.
Det är inget fel med att åka bil så länge som bilen inte smutsar ner i miljön. Det är inget fel att göra av med el, så länge som man kan framställa elen utan att påverka miljön negativt.
Jag skulle utan att bråka betala mera pengar i drivmedels avgift om jag bara visste att pengarna gick till nått vettigt, tex att bygga fabriker för att framställa miljövänligare drivmedel. Utan bilar, lastbilar, entreprenadmaskiner osv stannar Sverige, hur ska vi kunna konkurrera med andra länder om villkoren blir sämre och sämre.
Mysko skrev:
Tänke väl mer på att de måste finanisera ute bliven vinst från bolaget, tänker då att bolaget dom säljer har gett massor av vinst pengar och kommer även att göra det i fortsättningen, bara det att det pengarna inte går tillbaka till (staten) folket.
Det har disskuterats tidigare, så det behöver vi inte ta upp igen, men vi kan väl säga så mycket att det finns andra som är av en annan åsikt än dig i frågan om vinsten och dessutom så finns det andra som säger att pengarna som man får in från försäljningen av dessa företag kan hjälpa till och stimulera/hjälpa nya små företag att växa. Så riktigt så enkelt är det inte som du tycks tro....
Dessutom så är det så att bara för att företaget går med vinst så betyder det inte automatiskt att staten får del av den. Företaget måste så fall ge en aktieutdelning (om det nu är AB-bolag vi pratar om), och den behöver inte ens vara i närheten av vad vinsten är.
- M
Tycker inte om att de håller på och höjer bensinpriserna, bilisterna i Sverige betalar redan alldeles för mycket till staten för att det skall vara acceptabelt.
Åker väldigt mycket i tjänsten och behöver ha större bilar för att få med mig saker och ting samt ur säkerhetssynpunkt, åker en V70 T5 samt beställt en XC90 V8, velade väldigt länge om jag skulle köpa en diesel eller bensinare, såg att även dieseln fick sig en rejäl höjning och då försvinner ju alla vettiga argument när det gäller eventuella miljöargument, har ännu inte kunnat se att högre bensinpriser skulle förbättra miljön, folk är tvungna att köpa bensin trots högre priser, så det ända som tjänare på detta är staten så får in ännu mera pengar.
Efter vad jag har läst så är det Centern som gnällt för att få igenom denna höjning, så jag hoppas att det även innebär att alla bönder för högre skatter eftersom djurhållningen i Sverige bidrar med 20% av Koldioxidutsläppet vilket är högre än vad bilister släpper ut.
TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg För att inte tala om den 200%-iga höjningen på SL-biljetterna.
Prisexempel:
Förut 20,-
Nu 60,-
Efter 1:a mars ... ännu högre pris
...de snackar jag sann miljöpolitik.
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg
Travoni skrev:
För att inte tala om den 200%-iga höjningen på SL-biljetterna.
Prisexempel:
Förut 20,-
Nu 60,-
Efter 1:a mars ... ännu högre pris
...de snackar jag sann miljöpolitik.
SJ däremot har blivit mycket billigare att åka med. Vi åkte fram och tillbaka till stockholm 10 personer (från nässjö) och betalade ca 1400kr totalt.
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg
Vatos Locos skrev:
eftersom djurhållningen i Sverige bidrar med 20% av Koldioxidutsläppet vilket är högre än vad bilister släpper ut.
Sicket skitsnack att bönderna skulle stå för 20% av koldioxidutsläppen i sverige. I och för sig är det inte första gången statistik tas fram på stående fot i en korkad gissning.
Vatos Locos skrev:
Tycker inte om att de håller på och höjer bensinpriserna, bilisterna i Sverige betalar redan alldeles för mycket till staten för att det skall vara acceptabelt.
Åker väldigt mycket i tjänsten och behöver ha större bilar för att få med mig saker och ting samt ur säkerhetssynpunkt, åker en V70 T5 samt beställt en XC90 V8, velade väldigt länge om jag skulle köpa en diesel eller bensinare, såg att även dieseln fick sig en rejäl höjning och då försvinner ju alla vettiga argument när det gäller eventuella miljöargument, har ännu inte kunnat se att högre bensinpriser skulle förbättra miljön, folk är tvungna att köpa bensin trots högre priser, så det ända som tjänare på detta är staten så får in ännu mera pengar.
Exakt vad "måste" du ha med dig? Måste du ha en stor bil så ska du fan betala för det på alla vis. Kör du den i tjänsten kanske inte du som privatperson ska betala utan företaget. Jag anser ändå att tunga stora bilar ska bort!
Höj priset för lastbilarna också. Det innebär i sin tur att man får bort alla "mobila lager" från vägarna och endast kör de sträckor man måste. Då kommer fraktarna kunna ta betalt för sina frakter igen. Idag kostar det sjukt lite att skicka saker iaf inom sverige.
Catz skrev:
Sicket skitsnack att bönderna skulle stå för 20% av koldioxidutsläppen i sverige. I och för sig är det inte första gången statistik tas fram på stående fot i en korkad gissning.
Jag läste någonstans (har dock glömt var) att EN ko som fiser skulle släppa ut lika mycket koldioxid som en bil gör på 1400 MIL. Det är ungefär den sträckan som jag kör per år, så om jag går ut och skjuter en ko varje år så skulle det bidra bra mycket mer än om jag ställde bilen... För jag misstänker att de släpper sig mer än en gång om året.
Catz skrev:
Måste du ha en stor bil så ska du fan betala för det på alla vis.
Gäller det alla, alltså även för den hårt drabbade småbarnsfamiljen som kanske lyssnar på regeringen om att det behövs fler barn och skaffar sig 3-4 stycken, du tycker att de sedan skall straffas för de gör vad regeringen vill? Eller skall det införas kontroll på vem som köper bilen och varför, och sedan sätts priset därefter.
Om jag skulle kört många mil på vägen så hade även jag valt en större och säkrare bil med mer komfort. Kanske ingen stadsjeep, men iallafall en storbil typ v70...
- M