Satt och tänkte på att det faktiskt snart är ett år sen jag tog jägarexamen. (Tiden går fort, jag vet :P) Trodde för det första aldrig att jag skulle lyckas, men jag får ge mig en klapp på axeln eftersom jag var den första i min grupp som lyckades. Och den enda som faktiskt klarade teoriprovet på första försöket. *stolt*
Har haft ett visst intresse innan för skjutvapen och så, men aldrig liksom ägnat en tanke åt det eftersom jag inte haft nån "användning" av det... men sen den dan jag stod första gången på banan med vapnet i hand, och siktade på tavlan så var jag fast! :)
Både vad gäller lerduveskytte och kulskytte.
Men helt klart, lerduveskytte är roligare! :) Men har lite funderingar på att börja tävla... men undrar nu om det är nån här som har nån erfarenhet av skeet-tävlingar osv?
Har även funderat på att till hösten börja med pistolskytte, samma fråga där... har ju aldrig sysslat med pistolskytte... nån som har det? :)
Jag får ta och räcka upp handen där :)
Jag sysslar nämligen med lerduveskytte, främst grenen Sporting vilket får betraktas som den svåraste grenen inom lerduvorna.
Har testat alla andra grenar också så som Skeet som du nämner men även Trap och Dubbeltrap.
Jag har inte tävlat i just skeet utan det är mest nån träning nån gång man tvingas skjuta det samt på dom sportingtävlingar jag är på så kan skeetmomentet dels finnas i tävlingen men även som så kallad insats (man skjuter säg 10 skott som en liten uppvärmning).
Är värdelös på reglerna i skeet, men tjoa på om det är nåt du vill veta så svarar jag eller tar reda på svaret, har en pappa som skjutit lerduvor i mer än 40 år, han har som man brukar säga om dom tunga knarkarna - testat allt ;)
det handlar inte bara om att döda djur som jägare, det handlar mer om viltvård.
Är ingen jakthatare, vet mycket väl att det är viltvård, men jag personligen känner inte för pressen att skjuta på ett djur p.g.a. osäkerhet, felskjutning etc. etc.
Uppfödd i en jaktfamilj så jag är nog minsann jägare även jag om jag så bara vill ;)
Jag får ta och räcka upp handen där :)
Jag sysslar nämligen med lerduveskytte, främst grenen Sporting vilket får betraktas som den svåraste grenen inom lerduvorna.
Har testat alla andra grenar också så som Skeet som du nämner men även Trap och Dubbeltrap.
Jag har inte tävlat i just skeet utan det är mest nån träning nån gång man tvingas skjuta det samt på dom sportingtävlingar jag är på så kan skeetmomentet dels finnas i tävlingen men även som så kallad insats (man skjuter säg 10 skott som en liten uppvärmning).
Är värdelös på reglerna i skeet, men tjoa på om det är nåt du vill veta så svarar jag eller tar reda på svaret, har en pappa som skjutit lerduvor i mer än 40 år, han har som man brukar säga om dom tunga knarkarna - testat allt ;)
Ska jag vara ärlig hade jag inte direkt nån aning om att det fanns så många olika "grenar" inom lerduveskytte? Alltså, visste att man kunde skjuta "dubbla duvor" osv, men trodde allt liksom hörde till en bana... Har inte tränat så ännu, bara det "vanliga" för att klara provet, grunden, kan man väl kalla det. Men fick liksom mersmak... :) Så nu väntar jag bara på att banan ska tina fram.. :)
Tog jägarexamen -92, och har bara jagat lite fågel, inget annat.
Men jag har planer på att skaffa en bössa och bara ha för att skjuta på bana med.
Har även planer på att gå med i en klubb så man får skaffa pistol eller revolver.
Tror svartkrutsskytte skulle vara kul.
Visst ingick älgprov också då när du tog examen?
Skotten går varma på banan. :e Där har jag hittat hem! :)
Och förhoppningsvis blir det pistolskytte till hösten, men iaf den klubb jag kollat med så måste man typ tävla ett visst antal ggr per år eller inom ett par års tid iaf... för att inte "bara ha vapen"... och va jag förstår är det "nytt prov" efter några år (5 år kanske)... eller är det bara här i norr? :)
Ska jag vara ärlig hade jag inte direkt nån aning om att det fanns så många olika "grenar" inom lerduveskytte? Alltså, visste att man kunde skjuta "dubbla duvor" osv, men trodde allt liksom hörde till en bana... Har inte tränat så ännu, bara det "vanliga" för att klara provet, grunden, kan man väl kalla det. Men fick liksom mersmak... :) Så nu väntar jag bara på att banan ska tina fram.. :)
Jo visst sörru, här går det att skjuta mycket, lite, lätt eller svårt om man vill :)
japp, fast å andra sidan så hade jag inte våga hoppa över det, jag tog examen uppe i norr, så jag hade blivit råmobbad om jag inte hade gjort den. :e
Älgprov é ju separat nu... :) Eller, vänta nu.. kanske blandar ihop... Förr var det väl ett separat TEORIPROV för högvilt? Och ett för småvilt?
För nu är det ju blandade frågor, men endast ett teoriprov.. men givetvis två skjutprov, ett för hagel och ett kula...
Var lite smånervös innan, men så fort jag stod där gick det som på räls.. :)
Ja det gör jag. Jag tränar dock väldigt sällan, det blir oftast bara tävlingar som blir mina träningar eller tvärtom ;)
Det är tävlingar ungefär varje helg och vi åker kanske på var 3-4:e beroende på avståndet dit såklart.
Ja det gör jag. Jag tränar dock väldigt sällan, det blir oftast bara tävlingar som blir mina träningar eller tvärtom ;)
Det är tävlingar ungefär varje helg och vi åker kanske på var 3-4:e beroende på avståndet dit såklart.
Har väl vunnit några tävlingar, men har inte deltagit i så många "stora" tävlingar. Är mestadels "små bonntävlingar" man skjuter.
Landslagstester, sm och liknande har en tendens att läggas så himla långt ifrån.
Men, DM-guld i lag för länge sen är väl nåt man kan få skryta med. Sen har man väl fått individuella guld eller silverpengar i nåt DM samt dom övriga bonntävlingarna.
Du kommer bli ruinerad ;). Jag var i flera år fast i "ler-duve träsket". På den tiden brände jag ca 2-3000 i månaden plus reskostnader till tävlingar, men då var jag "måttligt" fanatisk. Idag lär det vara dyrare.
En annan risk är att du får kul som attan.. :bire
Skeet tycker jag är roligast. Sporting kan vara kul, om det är en bra bana och inte alltför mycket folk (köer på stationerna). Trap är crap.. ;)
[..edit.. Ändrade första frågan till ett konstaterande, du är redan fast :h
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e