niNeMedlem sedan maj 2005138 inlägg Tjo
Har ett litet dilemma...
Har en modernt uppbyggd site idag som till stor del bygger på bilder och flash. Har dock fått någon kommentar på senaste tiden att man inte kan surfa på siten med modem (56k) då det inte går att nå sidan inom rimlig tid.
Min fråga till övriga webbsverige är; Hur löser man sånthär? Min allmäna åsikt i denna punkt är att man tyvärr inte kan ta hänsyn till den lilla procent som fortfarande surfar runt på 56k. Finns det någon sida idag som tar hänsyn till dessa individer? Skulle inte vilja surfa t.ex. Aftonbladet på modem.
Min site är idag 15Mb stor ... Då snackar vi samtliga siter, samtliga bilder och bakgrunder, flasher, PDFer mm. Känns inte som det är speciellt extremt idag ändå.
Några argument för och emot? och vad finns det för potentiella lösningar på problemet?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg En ren textversion och möjlighet för användarna att välja just modem vs ADSL
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Vad har du för målgrupp? Har du en potentiellt stor användargrupp som kan tänkas sitta på uppringda/andra långsamma anslutningar? En annan sak att ha i åtanke är inte bara uppringt, utan också de mobila "bredbanden" som kommit starkt det senaste. Där har ju många inte bättre än 0,3Mbit på sin höjd, ibland ännu sämre.
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Det har ingen betydelse, ur surfsynpunkt, om din webb är 15 eller 1500 MB stor, det är sida för sida som gäller, och då skulle jag rekommendera max 100 kB.
Använder du Firefox och Web Developer Toolbar finns där View Document Size, som visar storleken. Det finns andra, likväl som webb-baserade verktyg, och DW/FP/HS har (väl?) inbyggda varianter där man väljer vilken uppkopplingshastighet du vill prova med, och ser nedladdningstid i sekunder.
niNeMedlem sedan maj 2005138 inlägg Jora, använder Web Developer Toolbar och FF ... Indexen är idag 765Kb stor. Det är ganska mycket, så det är ju förståligt att det tar en djävulsk tid på modem... Dock handlar det egentligen om att ladda ner det en gång, då bilderna cachas och återanvänds på alla senare sidor.
Skulle naturligtvis kunna komprimera bilderna, men det känns som det kommer döda kvalitén på siten ganska ordentligt...