webForumDet fria alternativet

Spam i gästbok

ASP

4 svar · 564 visningar · startad av SoulGod

Medlem sedan aug. 20051 200 inlägg
Frågan#1

Har en gästbok på en av mina sidor (www.reklamracing.se),
och har fått en hel del spam där inne ibland (se bild)

Hur får jag bort dessa?
Kanske något form av spamfilter, men hur?

Mvh Martin

www.JPG
Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Sök på ASP forumet för lite lösningar på hur andra har gjort för att stoppa deras gästböcker.

Finns en hel del lösningar på hur man kan göra för att sätta stopp för robotarna som skickar in data till din databas.

Lite exemplen:
Du kan "tvinga" användaren som vill skriva i din gästbok att börja med ett ord i meddelandet, om den inte innehåller det så kommer du inte heller göra Insert i din databas.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Precis. Det finns minst en lång bra tråd om det där.

Om du inte orkar kolla så kan jag tipsa om den som jag användar, det är Gruvsjös gästbok, den har såndär ruta med valideringskod, enkel och bra:
http://www.gruvsjo.com/

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag har också haft stora problem med detta.

Det minst omständiga och som fungerar rätt bra är att ta de fem sista nummrena i session ID och be användaren skriva in dessa. Sen kan du med kod kolla dessa.

Du slipper kluriga beräkningsmetoder och andra slumpgenererade matematioska formler.... Du får ett skapligt unikt värde som är olika varje gång men endå samma för varje besökare.

Det finns givetvis mer avancerade varianter med sånna slingriga bokstäver.... men för min del har det varit lite over kill. Sen finns det alltid folk som vill ful-posta och det får man ta. Men det är AVSEVÄRT mycket mindre nu! :-)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Om man inte vill ha en krånglig lösning, går det jättebra med en enkel.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)