webForumDet fria alternativet

Start/el-fel...

6 svar · 818 visningar · startad av Sharkie

SharkieMedlem sedan okt. 20031 001 inlägg

Så här ligger det still:

För en tid sedan (~1 vecka) gav min bil upp med att vilja starta mitt i natten när jag var trött och ville hem. Vi puttade igång den och körde den till en kollega som hade en snabbladdare för batteriet, och den visade halt batteri.
Dagen därpå hade han gjort ~15 tester och bilen hade startat utan några problem.

Nu har det gått den där veckan ungefär och i natt ville den inte starta igen så det vart putten som fick starta den.

Nu finns det en MÄNGD med möjliga fel och annat. I dag ska jag jaga ifatt ett nytt batteri som inte är hutlöst dyrt så att batteriet är färskt.
Vad gör jag sen?
Jag kör relativt korta sträckor och har så gjort i någon månad men har sedan detta problemet börja ta en lite längre resa till och från jobbet för att få lite laddning i batteriet.

Tror ni jag har tur att bara batteriet varit dåligt och laddat ur sig lite för snabbt eller tagit emot laddningen dåligt? Eller är det generatorn? Startmotorn kanske? Eller nåt annat som tillhör?

Ge mig lite uppslag på vad att börja gröta vidare med om nu nytt batteri inte avhjälper problemet.

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Börja med att kolla kolen eller laddnigsregulatorn innan du köper ett nytt batteri. Ofta sitter de ihop i en enhet i generatorn. Kör in på macken och be dem kolla hur mycket den laddar, skall ligga på 13-14 volt om jag minns rätt. Det vet de på macken. Laddar den dåligt så är det hyffsat lätt att byta kolen själv. Laddar den rätt så är batteriet kass.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Hur är det med själva batteriet? Lite dumt att börja dona med generator och annat bös om det är batteriet det är fel på. ;)

Är det ett skapligt nytt underhållsfritt (dvs utan avtagbara lock ner till cellerna) är det inte mycket att göra, annars kolla att det finns tillräckligt med batterisyra i.

Skruva loss ett av locken och kika ner, vätskeytan ska ligga ungefär 1,5 centimeter ovanför elektroderna. Kikar de upp ovanför vattenytan tappar batteriet kraft på nolltid och är dessutom svårare att ladda. Fyll på med batterivatten (destillerat eller avjoniserat vatten) som finns på närmsta mack, men häll inte i kranvatten! Kloret förstör batteriet och då behöver du garanterat ett nytt. ;)

Förresten, mät vätskeavståndet med blicken, stoppa inte ner ett finger. Nog för att det är spätt till strax över 30%, men det är fortfarande svavelsyra som finns däri. Kan ju kittla lite. :OO :e

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Låter som batteriet är slut och har svårt att ta laddning.
Åk in på en verkstad och be dom belastningsprova batteriet, det tar bara två minuter så det kan inte bli så dyrt.

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Kan man köra en vecka efter en laddning med laddare så tycker ju inte jag att det låter som att batteriet är kass.

SharkieMedlem sedan okt. 20031 001 inlägg

Oj, här har det ramlat in tips!
Vi har tagit beslutet att byta batteriet, för när jag köpte bilen (februari) så var batteriet vid provkörning dåligt, vid ett senare tillfälle dött och då laddade dom det. Bilen har förvisso gått bra sedan dess men när nu bilen får dra ner på milantalet kraftigt så kanske batteriet inser att det inte är så friskt längre trots allt.
Det är dessutom vinter på gång så ett kärnfriskt batteri kommer ju i alla fall inte skada ;)

Har en pappa som är hemmapulare med bilar så vi lär nog göra mätningar och se, sen ska vi se om det går att ge sig på kolen till generatorn om nåt verkar skumt.

Jag tackar för tipsen men tar gärna emot flera!

reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg

Ett enkelt sätt att kolla om ladningen är ok är att ha motorn på tomgång och lyfta på batteriets pluspol. Stannar motorn laddar inte generatorn.

246 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
243 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)