webForumDet fria alternativet

Coast-to-coast USA - vad bör man besöka?

Resor

31 svar · 2 377 visningar · startad av sgtpepper

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg
Frågan#1

Sådär, nu är en Ford Mustang cab bokad för 21 dagars resa från New York till San Francisco i juni, jag och en polare ska dra de 4-500 milen (eller vad det nu kan vara) från kust till kust och göra allt som bör göras på en seriös roadtrip. Fyfan så kul det ska bli!

Frågan är vilken väg man bör ta och vilka ställen man måste besöka, förutom de givna som Klippiga bergen, Las Vegas, Los Angeles och så vidare. Är det roligast att ta vägen norröver förbi t.ex Chicago eller bör man ta en sydligare väg ner i Mississippi och liknande?

Är det någon som åkt kust till kust eller som kanske rest delar av sträckan och som har vägtips och tips på saker man inte får missa?

Vad är lämpliga dagsetapper att räkna med? Kan man utgå från att man i snitt kör ca 3-40 mil per dag?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Delar av sträckan för (herregud) 14 år sen till sommaren.

Från Los Angeles till Minneapolis/St Paul i Minnesota sträckte sig vår resa och vi gjorde den på dryga tre veckor, dvs samma tid ni har för resterande tredjedel också.

Tar man den nordliga rutten som vi givetvis gjorde betar man av mellanvästern med prärier, rodeos, gott om indianreservat osv. Givetvis är det lite extra intressant när man närmar sig svenskbygderna i Dakotastaterna, Minnesota, Wisconsin om man har släktingar där.

Håll lite söderut så ni inte missar Washington DC. Att köa sig in i Vita Huset är bara ett antiklimax säger de som varit där, men det finns en uppsjö gratismuséer (Smithsonians), ett gäng monument (Vietnamväggen är ruskig och mäktig på samma gång) och inte minst Arlingtonkyrkogården. Försök att se ett vaktombyte, de är minst sagt snärtiga i sina rörelser... :e

Tar man södra vägen blir det cajunkäk, banjo och Elvis, men det vet nog Bire mer om.

Överlag var det spontanstoppen som var roligast tyckte jag. I en stad i Wyoming nånstans såg vi skyltar om ett Pow-wow och genast blev det övernattning där! Hundratals indianer i sina dräkter med fjädrar och grejor, trummor, sång - otroligt häftigt! På ett annat ställe blev det rodeo när vi såg att showen skulle börja en halvtimme senare när vi körde förbi. Men ni får nog inte göra för mycket sånt, med tre veckor för hela kontinenten behöver ni ett antal mil per dag för att inte behöva köra rally genom Nevada på slutet. ;)

För övrigt är jag nåt jävulskt avundsjuk! (y)

:stefan: skrev:

Tar man den nordliga rutten som vi givetvis gjorde betar man av mellanvästern med prärier, rodeos, gott om indianreservat osv. Givetvis är det lite extra intressant när man närmar sig svenskbygderna i Dakotastaterna, Minnesota, Wisconsin om man har släktingar där.

Tack för infon :stefan:! Jag är rätt sugen på att åka den nordliga rutten, som du skriver så vore det kul att se svenskbygderna och mellanvästern. Min polare verkar dock mer sugen på södern och New Orleans, frågan är hur den staden är, undrar om den är återuppbygd efter stormen?

Washington DC bokar jag upp i vår resplan, det har du rätt i att man inte vill missa.

Något som jag är (nördigt) sugen på är att besöka NSA-museét, är det någon som varit där och som kan säga om det är värt en tripp dit?

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Jag körde Chicago-Los Angeles på 3,5 veckor. Tror det blev 693 mil (vi åkte inte raka vägen). Det blev väl mycket bilåkande, skulle inte göra om det.

- San Franscico är mycket trevligare/roligare än Los Angeles
- Dodge City är överskattat
- Svenskbyn Lindsborg i Kansas var en cool upplevelse.
- Nationalparken öster om San Francisco bör ses
- Det är lite segt att känna att man vissa dagar behöver klämma 80 mil.

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

Jag kan verkligen rekommendera forspaddling (rafting) i West Virginia. Jag tycker nog mellanvästern är mindre spännande än södern, men Chicago rekommenderas förstås.

En del som bor här i mellanvästern verkar tro att det är lite farligt för utlänningar att färdas runt i södern, men det är bara fördomar mot galna sydstatare.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Allt förändras med tiden. Man bör nog köra lite sicksack. Jag har själv aldrig rest igenom landet på det viset. Men gjort nedslag i Äpplet,Huvudstaden. födelseorten Philadelpia LA , SF och gift mig i Las Vegas och firat smekmånad i det som stormen tog New Orleans .
Men om jag reste nu skulle jag satsa på den norra delen av routen.
PS/kommentar till sang-drax, Vest Virginia är vackrast. Sen tycker jag om hela California /DS

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

invecklaren skrev:

- San Franscico är mycket trevligare/roligare än Los Angeles
- Dodge City är överskattat
- Svenskbyn Lindsborg i Kansas var en cool upplevelse.
- Nationalparken öster om San Francisco bör ses
- Det är lite segt att känna att man vissa dagar behöver klämma 80 mil.

Vi var aldrig i San Francisco tyvärr, vi körde från LA direkt till Vegas, men jag tror jag håller med. Visst, LA är Sunset Boulevard, Universal Studios och Venice Beach, men sen är det inte mycket mer. Motorvägar överallt, i princip noll kollektivtrafik och köra runt i Beverly Hills är inget att ha, bara höga murar och massa träd som skymmer de mäktiga husen.
I Frisco finns ju spårvagnar och Alcatraz, det uppväger ju allt! :e

Om det är Grand Canyon som avses med nationalparken ska den inte missas! Man kan flyga typ Cessna igenom, men tycker man sig ha råd ska man ta en helikoptertur - det är riktigt häftigt att flyga omkring längs med kammar och åsar! (y)

Jo, att San Francisco är trevligare än LA håller jag med om, det är därför vi avslutar där. Vi tänkte ta highway 1 från LA till SF, den är så jävla vacker!

Venice Beach och Beverly Hills tycker jag är rätt kul i LA och min polare har aldrig varit där så vi kommer nog spendera någon dag i LA, men allt beror ju på hur mycket tid vi har kvar. Kanske sitter vi fast i Las Vegas och försöker vinna tillbaka vår reskassa på craps-borden, sånt kan man aldrig veta i förväg :e.

Appropå svenskby så stötte jag på en svenskby i Kalifornien av en slump förut, Kingsburg heter den. Hyffsat surrealistiskt att se väggmålningar med Sverigemotiv och dalahästar mitt i smällvarma Kalifornien.

Det jag oroar mig för lite är hur långa dagsetapper man ska räkna på, visserligen så är ju lite av nöjet just resandet men det får ju inte kännas betungande som invecklaren beskriver. Men om man räknar på 600 mil så blir ju det inte mer än 30 mil per dag, det är mindre än vad jag brukar snitta på motorcykelsemestrar i Norge och rimligtvis borde man kunna klämma mer mil bekvämare i en Mustang på amerikanska highways än på en sporthoj på norska kringelikrokvägar? :)

Lasp: Hur var New Orleans, var du där efter stormen? Jag skulle gärna åka dit och käka cajunmat men om staden fortfarande lider av sviterna av stormen så är det ju inte så kul.

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

sgtpepper skrev:

Lasp: Hur var New Orleans, var du där efter stormen? Jag skulle gärna åka dit och käka cajunmat men om staden fortfarande lider av sviterna av stormen så är det ju inte så kul.

De fina kvartern är återställda, men de fattiga bostadsområdena som tog mest stryk är inte det. Från en turists perspektiv är det helt ok att åka till NO, om jag har förstått saken rätt.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Los Angeles "turist kvarter" med "Walk of Fame",Chinese Theater mm. var totalt överskattat, 100meter turist fällor sen värdens slum kvarter.

Q skrev:

Visst, LA är Sunset Boulevard, Universal Studios och Venice Beach, men sen är det inte mycket mer.

kan inte mer än att hålla med.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Glöm inte att gå på en Conan O'brien-show! :D

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

3 veckor.... man hinner ju knappt köra tvärs över utan stopp :)

CatZ skrev:

3 veckor.... man hinner ju knappt köra tvärs över utan stopp :)

Vad menar du?

Nu har vi varit på vägen sen i söndags. Vi landade i NY i torsdags förra veckan, turistade lite där och sen drog vi ned till Washington DC. Därifrån tog vi US-50 rakt västerut genom Virginia, West Virginia, Ohio, Illinois, Indiana. I St Lois hoppade vi på klassiska Route 66 och nu är vi i Springfield, Missouri. Väldigt spännande att uppleva olika delar av USA och se massor med städer och delstater!

Hela mellanvästern har varit väldigt vacker att köra i, grönt, frodigt och grymma vägar! Trevliga människor, pittoreska småstäder och förvånansvärt bra öl på många ställen (drack några pints lokalbrygd India Pale Ale här i Springfield nyss).

I morgon bär det av vidare mot Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona, Nevada och sen Kalifornien.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Kul! jag gör "samma" resa med Trek America, under aug-sep!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Fan vad kul det där låter! Hoppas du plåtar mycket och delar med dig senare! :)

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

silfver skrev:

Fan vad kul det där låter! Hoppas du plåtar mycket och delar med dig senare! :)

Verkligen! :) Kul att du har möjlighet till lite "direktrapportering"! :bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag skulle åka via Nashville & Memphis för att kolla in lite schyssta ställen där, sen ta mig ner till New Orleans & därefter vidare mot västkusten via de självklara ställen som redan nämts.

Ex Virginias är ju rätt "onödiga" stater att passera då det inte finns så mycket att se där (vad jag vet).

Route 66 är ju en klassiker, dock rätt kasst enl de jag känner som åkt den.

Fast å andra sidan är ju vilken håla som helst i USA mer sevärd än Sundbyberg så..
-Have fun, kör som folk & pissa inte i naturen!

sgtpepper skrev:

Vad är lämpliga dagsetapper att räkna med? Kan man utgå från att man i snitt kör ca 3-40 mil per dag?

Vi körde mellan Memphis & New Orleans på en förmiddag.: Det är ca 60 mil!
10 mil på interstates är som att köra 4-6 mil på svensk motorväg.
Det är mycket mil mellan kul saker att se så räkna med många mil per dag, det är det värt, allra helst i en Mustang Cab!

Just det.. USA är ett stort land som älskar biltrafik.

(Här är min reseberättelse från 2005 )

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Mellan tummen och pekfingret, vad kostar en sådan hyrbilsresa?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

colione skrev:

Mellan tummen och pekfingret, vad kostar en sådan hyrbilsresa?

Det beror mycket på val av bil, em Mustang Cab är inte billig ;)
Vår vanliga Cheva kostade ca 600:- SEK / dygn med fria mil vill jag minnas.
Tippar på att Mustangen kostar det tredubbla, eller nått!?

Men bensinen är ju billig!

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)