webForumDet fria alternativet

Spela DVD i Win XP

Windows

10 svar · 3 315 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Sitter nu i Ukraina och ska spela DVD Simpsons i datorn...

Men datorn verkar tolka skivorna som dataskivor.

Finns det ett program att spela skivorna med?

Glömde...
Det är köpta skivor på ICA-Maxi så inga hemgjorda grejer...

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Windows Media Player funkar fint för mig iaf.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg
Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

XP har ingen egen DVD-decoder, så det måste du installera en, t.ex. Media Player Classic som tydal tipsade om.

Quid skrev:

XP har ingen egen DVD-decoder, så det måste du installera en, t.ex. Media Player Classic som tydal tipsade om.

Hmm - det gick alldeles utmärkt för mig att spela upp i Media Player - jag testade innan jag inläggade. Men jag kanske gjort något för att det ska fungera? Det borde jag dock minnas, eftersom jag normalt sett inte använder Windows Media Player till något, och det var ungefär en vecka sedan jag installerade Windows på burken. =)

@nders skrev:

Hmm - det gick alldeles utmärkt för mig att spela upp i Media Player - jag testade innan jag inläggade.

Det kan ju vara något de lagt in i en senare version, eller liknande. Det funkar inte på min XP-burk, men jag har ju aldrig brytt mig om att uppgradera Windows Media Player eftersom jag inte använder det. Version 9 är det visst.

Sen minns jag det som Quid sa, när XP var nytt, att det inte funkade att spela upp dvd-filmer om man inte "köpte till" decoder. DVD-maffian hade ju ensamrätt på det där, för kopieringsskyddets skull och så. Men sen skrev ju folk egna decoders till Linux och så - ja ni har väl hört det förr...

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

@nders du kan har en dvd-decoder installerad? t.ex. ifrån windvd eller powerdvd, i så fall kan Mediaspelaren använda den.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

i Media Player Classic ingår väl inte heller MPEG2-dekoder? Jag vet att det gör det i VLC iaf, här:
http://www.videolan.org/

Danny skrev:

i Media Player Classic ingår väl inte heller MPEG2-dekoder?

Jo, MPEG2-dekoder ingår.

Quid skrev:

@nders du kan har en dvd-decoder installerad? t.ex. ifrån windvd eller powerdvd, i så fall kan Mediaspelaren använda den.

Hmm, inte vad jag vet. Det enda jag installerat i mediaspelarväg är zoomplayer, och den stödjer inte dvd... Nåja. Spillerill, spilleroll, spilleralla. :)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

http://www.videolan.org/vlc/

Bra mycket roligare än media player, ivf.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)