webForumDet fria alternativet

Fjärrskrivbord mot Mac?

51 svar · 4 302 visningar · startad av silfver

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Finns det program som tillåter mig att köra fjärrskrivbord från en Windowsmaskin till min Mac?

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

VNC, tror det fungerar för MAC.

Zaiman skrev:

VNC, tror det fungerar för MAC.

TROR?! Kommer du med gissningar?!?!?! Aja, ska kolla upp det. ;)

r\ Vilket VNC? Finns ju tusen olika. :p

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

det är som linux, välj den smak som du tycker om... själv använder jag tightVNC.

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Som server använder du förslagsvis vine:
http://www.redstonesoftware.com/products/vine/server/vineosx/index.html

Som klient på windows föredrar jag också TightVNC, på mac finns det primärt två klienter: Chicken of the VNC och jollyfastVNC. Chicken är mer beprövad, lite stabilare och har lite frler funktioner. Men jollyfast är däremot väldigt mycket snabbare och flyter mycket bättre, den utvecklas väldigt snabbt också.

Coolt. Ska se ifall jag hinner pröva från skolan i morgon. :)

Prövade i dag och det fungerade kanon! Använde tightvnc till vine server på macen. :)

Jag vill dock inte ha vine-programmet synligt. Går det dölja det på något sätt? Att det körs i bakgrunden.

Det finns i inställningarna bara du kollar lite.

colione skrev:

Det finns i inställningarna bara du kollar lite.

Nej?

silfver skrev:

Nej?

Eller? System server kanske... men är den igång ifall jag stänger ner Vine då?

Precis. Du kan ganska enkelt kolla det genom att öppna terminalen och skriva:

ps -aux | grep OSXvnc

Får du tillbaka två eller tre rader är den funkis. Du kan även kolla i activity monitor. Dock brukar det se ut som att servern har frusit när man kollar i activity monitor, det stämmer dock inte.

colione skrev:

Precis. Du kan ganska enkelt kolla det genom att öppna terminalen och skriva:

ps -aux | grep OSXvnc

Får du tillbaka två eller tre rader är den funkis. Du kan även kolla i activity monitor. Dock brukar det se ut som att servern har frusit när man kollar i activity monitor, det stämmer dock inte.

Hur gör man såna streck? :p Hehe. Jag kopierade din rad där men fick ingen respons i terminalen.

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Alt + 7 ger |

Jag förstår inte hur jag ska få Vine Server att köras i bakgrunden. När jag stänger ner programmet så stängs ju applikationen. Jag vill inte ha Vine-ikonen i dockan.

Och även ifall jag bara startar "System server" så får jag ingen info om det i Terminalen. Så jag antar att jag inte gör riktigt rätt.

Nr jag anvnder tight vnc s fr jag inget svenskt tangentbord. Ngra ideer? Eller har ngonting bara buggat ur?

Vatos LocosMedlem sedan mars 20051 070 inlägg

Om du fortfarande menar | så prova ALt gr + >< - knappen ( den har även | på sig).

Hoppas att du förstod min luddiga lösning ;)

Nej, nu gller det allts de svenska specialtecknena, de som kommer efter zaeta. kolon e

Svensk tangentbordslayout helt enkelt. Jag kan inte gra ngra specialtecken, bindestreck och snt dr r helt off. ledsen smiley hehe

Det ändrar du också under preferences. Ställ in den på current keyboard. F.ö fungerar det utmärkt om jag under setup kryssar ur "Start server when vine apllication is launched". Dock verkar det inte som om servern syns i acitvity monitor eller i terminalen med det kommandot efter att jag installerat den nya versionen. Dock så kan jag conencta mot det ändå.

colione skrev:

Det ändrar du också under preferences. Ställ in den på current keyboard. F.ö fungerar det utmärkt om jag under setup kryssar ur "Start server when vine apllication is launched". Dock verkar det inte som om servern syns i acitvity monitor eller i terminalen med det kommandot efter att jag installerat den nya versionen. Dock så kan jag conencta mot det ändå.

Okej, har bockat av den nu. Men allts, anvnder vi samma program? Jag har inget preferencesflt i varken vine eller tightvnc. Var hittar jag den instllningen om tangentbordet?

Vines inställningar kommer du åt på precis samma sätt som alla andra mac-program kanelbulle och komma. Tangentbord ligger under device.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)