![]() |
|
|
|||||||
| Webbutveckling - Övrigt För webbutvecklingsfrågor som inte passar någon annanstans. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-11-17
Lösningar: 0 |
Jag vet inte om jag kommit till rätt forum eller rätt del av forumet.. Men jag har i alla fall en fråga
![]() Jag är 20 år och nybörjare på att göra hemsidor. Det enda jag gjort tidigare är lite enkla sidor med länkar/bilder osv i dreamweaver, men jag kan nästan ingenting om kodning. Däremot är jag en mycket van datoranvändare. Jag vill bygga ett seriöst fungerande diskssionsforum (även så folk kan lägga upp profiler, skicka privata medelanden, gärna sökfunktioner osv osv). Jag vet att det finns en hel del guider, bland annat hur man gör grunderna i dreamweaver. Jag vill helst slippa att lära mig kodning från grunderna (eftersom jag är rädd att det ska ta flera år). Så min plan är att jobba cirka 3-4 månader och 12-16 timmar/alla dagar i veckan med dreamweaver/databas osv för att bygga ett forum med hjälp av guider. Tror ni att det är möjligt eller är jag ute på hal is?
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Medlem
Registrerad: 2006-08-02
Lösningar: 191 |
Citat:
Annars är det ju ganska onödigt om ditt PRIMÄRA mål INTE är att lära dig, uan att få ett forum. För det finns ju ganska många att välja på som är alldeles gratis (och fler som kostar pengar). Se bara här: http://www.opensourcecms.com/
Med vänlig hälsning från Danne ------ Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm.. Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst Våga Vägra |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Medlem
Citat:
Det jag vill skapa är något som påminner om (som exempel) www.familjeliv.se fast i en helt annan bransch. Men de forumen du pratar om - kan man ändra om mycket på dem och lägga till extra saker osv? Senast redigerad av Boye, 2007-11-17 klockan 13:43 |
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Medlem
Citat:
Istället för att fråga här så föreslår jag att du själv verkligen läser igenom informationen om all de olika programmen som finns i länken jag postade i förra inlägget. Där kommer du att hitta allt du behöver. Men kort svar: Ja, du kan ändra utseende och innehåll i alla dom där. Ibland kräver det ganska djupa kunskaper i htm, css, php och annat, ibland kan du ändra genom att klicka i olika val bara.
Med vänlig hälsning från Danne ------ Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm.. Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst Våga Vägra |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-05-30
Lösningar: 4 |
En jättebra sida för nybörjare är ju annars
http://www.webdesignskolan.com/ där finner du enkla exempel och förklaringar på allt. Mycket bra sida. Läste du igenom den skulle du kunna knacka ett forum själv. Fats nu var det ju inte det du ville, altså knacka, men kolla på sidan. Kanske du vill göra lite ändringar och då kan du få en del tipps kanske. Lycka till |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Tack
Men vad menar du med knacka, använda koder eller kan man bara göra det med dreamweaver? För att lära sig ett helt kod-språk för början kan inte vara så lätt eller?Danne_V, jag testade alla forum på http://www.opensourcecms.com/. Problemet var att de inte hade nog men inställningar utseendemässigt. Det enda man kunde göra i princip var att ändra runt med färger och några enstaka andra inställningar. Jag behöva nästan kunna rita upp designen i photoshop med bilder osv och sen lägga in det i webbläsaren. Jag har egentligen inget emot att betala en slant för ett forum-program med större inställningsmöjligheter. Anledningen till att jag helst inte vill hyra in någon annan att göra jobbet är jag själv vill ha kontroll och kunna utveckla det samtidigt som det kan bli lite för dyrt kanske. Kan man inte hitta koder osv till ett redan färdigt forum någonstans och sedan ladda upp i dreamweaver och ändra runt lite som man känner? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Forumvärd
Registrerad: 2001-06-14
Lösningar: 537 |
http://www.phpbb.com/ - Gratis + fria möjligheter med egen layout på alla vis.
|
|
|
#9 | |
|
Medlem
Citat:
1. En uppgift, ett mål. Det sporrar till att lära sig bättre tycker jag 2. Exempel eller färdig kod, gärna med lite förklaringar. Tycker det låter som om du är på god väg gen om att göra en design i Photoshop (eller ImageRedy är väll än bättre). Sedan, beroedne på vad du finner för lösning på forumkode, lägga in desigen i färdiga mallar eller av din design skapa sidor i DreamWeaver och lägga in koden där du vill ha den på sidan. Känner att jag är lite stressad och mina förklaringar inte blir så bra, hoppas ändå du förstår) |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Medlem
Citat:
Sen: Varje (?) sån här applikation brukar ha olika teman man kan ladda ner och installera, mer eller mindre enkelt. Dessutom brukar man kunna ändra en hel del i olika stilmallar (CSS), både färger och layout, mm. I andra kan man plocka fram själva "grundfilen" (en eller flera) och bygga om den själv om layouten inte passar från början. Typ en file som skapar headers, en för footers, och en för själva innehålet. Det handlar alltså om kunskap och tålamod. Det tycks mig lite som om du kanske inte riktigt förstår vad detta handlar om, t.ex. vad du ska leta efter för att kunna göra om en färdig applikation, hur lång tid det tar för en utvecklare att bygga ett community (eller forum, vilketdera det nu är du vill ha), eller hur duktig man ska vara för att över huvud taget klara av det om man vill skapa applikationen själv. Jag skulle tippa att en normalduktig programmerare behöver 2-400 timmar. Multiplicera med en vettig timpeng (5-800 spänn?) så har du en uppfattning. Då kanske den visuella formgivningen inte är så himla perfekt.... Ska du göra detta själv, så ska du lära dig html, css och php. Det tar väl 1-2 år om du kör stenhårt, full tid, och har lite talang. Tyvärr räcker det inte med det som Dreamweaver klarar. Du måste kunna växla till "code view" och skriva kod för hand, alldeles själv.
Med vänlig hälsning från Danne ------ Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm.. Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst Våga Vägra Senast redigerad av Danne V, 2007-11-20 klockan 17:28 |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Har kollat in http://www.phpbb.com/, det ser riktigt lovande ut faktiskt. Det fanns också på opensourcecms, visste dock inte hur mycket man kunde modifiera.
Det är ett forum som liknar wF jag vill bygga. Fast som sagt vill jag kunna ändra designen mycket och ha forumet ihopbyggt på ett snyggt sätt med övrig information/innehåll. Jag vill absolut inte att det ska se ut som en "standard gratis version forum" för jag vill att det ska kännas som en riktigt seriös sida med mycket jobb bakom. Familjeliv.se (som har det mest aktiva svenska forumet jag har sett) är en förebild även om jag satsar på en helt annan bransch. Aha... mjo, 1-2 år eller 150 000kr+ är rätt mycket
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Kolla in joomla (http://www.joomla.com/). I det kan du bygga det mesta, säker även ett bra forum, även om jag inte är säker på det.
Det är dock en mer helhetslösning på sida än enbart ett forum. Designen kan du, om du lär dig att hantera det, ändra helt till dina egena önskemål. Fråga dock inte mig om hjälp då jag aldrig lyckats lära mig det utan endast vet att det ska gå
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Medlem
Citat:
Jag tror att trådskaparen måste gå igenom alla olika, tillgängliga applikationer mer noggrannt, dvs ladda ner, installera och prova var och en under en vecka (intensivt), samt läsa varje supportforum för att se vad andra gjort osv. ...eller sänka sina krav och förväntningar till en nivå som är mer realistisk.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|