Finns det något sätt att "spara ljus"? Jag hade nämligen en diskussion om det tidigare idag. Ljus består väl av några slags partiklar om jag förstått det hela rätt, kan man "stoppa in dem bevara dessa" på något vis? Konstig frågeställning kanske men ni förstår förhoppningsvis vad jag är ute efter... :)
Kanske genom att lysa med en ficklampa ner i låda med speglar på insidan och sen jättejättejättefort stänga locket (som också har en spegel förstås). Så kan ljuset studsa runt där inne.
Jag är mer intresserad av en glödlampa som istället för ljus kunde sprida mörker, kunde vara väldigt praktiskt ibland.
Bara för att jag är snäll i dag så flyttar jag tråden från cafét. Trots att du missat det stora anslaget på förstasidan om att trams hör hemma i cafét och seriösa frågor någon annanstans. ;)
omöjliga fråger ?
emm mellan 2 magneter har du väll ett magnetfält sen vet ja inte om magnetfält kan klassas som materia.
Ljus kan du lagra, hört talas om solpaneler som omvandlar ljuset till el? samt lagra är fel ord då ljus är energi (fotoner) o energi försvinner aldrig utan ändrar bara form.
Lampa som sprider mörker blir svårare då mörker är avsaknad av ljus. du kan med extremt hög dragningskraft/gravitation böja ljuset som fallet vid svarta hål
Ljus = vågrörelser = energi som kan sparas på olika sätt.
En del ämnen kan spara den energin och återge som ljus direkt, utan att "mellanlagra" energin på annat sätt som t.ex. värme. T.ex. i väckarklockans visare (tror det är nån slags fosfor uppblandat med nån skum, halvt radioaktiv isotop av nåt slag...)
(Jag hade konstant dåligt betyg i både kemi och fysik. Så om det där jag nyss skrev skulle visa sig fel så tänker jag inte protestera alls :) )
Ljus kan du lagra, hört talas om solpaneler som omvandlar ljuset till el? samt lagra är fel ord då ljus är energi (fotoner) o energi försvinner aldrig utan ändrar bara form.
Fråger på de?
Just ja, fotoner! Det var det ordet jag var ute efter. Och om jag förstått det rätt så är fotoner faktiskt en form av materia och då borde den väl också gå att spara undan!? Visst går det att omvandla ljusenergi till någon annan typ av energi som man sedan kan lagra men går det inte att lagra själva fotonerna och låta dem fortsätta vara fotoner under själva lagringsperioden? Lådan med speglar var ju en intressant teori... nån som är snabb på att stänga locket!? ;)
Bara för att jag är snäll i dag så flyttar jag tråden från cafét. Trots att du missat det stora anslaget på förstasidan om att trams hör hemma i cafét och seriösa frågor någon annanstans. ;)
Daniel, menar du att det inte är tillåtet att föra seriösa diskussioner i Café webForum?
Ljus är ju ett slags mellanting mellan vågor och materia då det vid vissa tillfällen beter sig som det ena och i andra tillfällen som det andra. Sen måste lådan med speglarna vara 100% ej ljus-genomtränglig ;) annars försvinner ju fotonerna iväg.
Ljus är ju bara en liten del av spekrat i elektromagnetisk strålning som ju går att framkalla på diverse olika sätt, så det borde gå att lagra på något vettigt sätt också, kanske inte utan omvandling dock...
Daniel, menar du att det inte är tillåtet att föra seriösa diskussioner i Café webForum?
han menar nog att det lätt blir massa trams i cafet, Och att genom att flytta tråden till övrigt, Visar att bara seriösa inlägg förväntas...
Att ha kvar den i cafet skulle ju innebära att folk har "rätt" tramsa lite, och eftersom trådskaparen verkar vara seriös med sitt inlägg, så flyttades antagligen tråden pga av det...
Nej. Det är en presumtiv partikel som det inte finns några bevis för. Och om den existerar är den masslös
mayday skrev:
Samt ljus är inte materia utan materia i rörelse mer på samma sätt som elektricitet.. nästan utan ett mellanting som nån tidigare skrev,
Som jag skrev ja. Det kallas våg- partikeldualitet. En annan intressany grej är ju att den har noll vilomassa vilket är det som gör att den kan färdas i ljusets hastighet.
mayday skrev:
är väll egentligen elektroner som hoppar, eller stöter bort materia ,,, eller om de va negativt eller positivt laddade joner ... mins inte säkert
Hmm, nja vanlig magnetism har med spinn att göra. Dvs elektroner har en viss spinn, även kärnan har en viss spinn. Detta fenomen brukar leda till att spinnen tar ut varandra och därför blir ingen magnetism av.
Snackar vi däremot elektromagnetism så är det dock fotonen som är skyldig även i detta fallet.
Inget i vetenskapen är "mer än en teori". Teori betyder en sammanhängande och motsägelsefri beskrivning av ett fenomen och allt som vi använder i fysiken är teorier.
Lampa som sprider mörker blir svårare då mörker är avsaknad av ljus. du kan med extremt hög dragningskraft/gravitation böja ljuset som fallet vid svarta hål
Bra, då är det bara att vänta på att någon lanserar en singularitet för hemmabruk, finns nog risk att lampan blir lite tung dock så det kommer nog att dröja innan vi kan se några mobila varianter i t ex ficklampor.
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5