webForumDet fria alternativet

söker duktiga datamänniskor

13 svar · 801 visningar · startad av lekman

lekmanMedlem sedan okt. 200722 inlägg

som kan hjälpa mig med en fråga. vet ej om detta är rätt forum men jag testar..

funkar det att hämta information dagligen med automatisk uppdatering från en sida som använder sig av ajax systemet? är det svårt att fixa det? en sökmotor som kan hantera ett ajax system helt enkelt..
häls lekman..

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Vet inte riktigt vad du vill (förstod inte det heller första gången du skrev det i en annan tråd). Visst går det. det är ju bara data som skickas... De flesta sajter idag har ju RSS feed du kan använda dig av.

Om det är svårt: Inte om man vet vad man gör skulle jag säga... din fråga är inte direkt "bra formulerad".

ja det går och det kan vara svårt... det är nog ingen man slänger upp på 15 minuter... allt är ju hur du definiera "svårt".

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Flyttas från ASP

okej :) nä jag menar inte på 15 minuter, jag vill veta om det är genomförbart hos en person som kan programmering.. obs, jag kan ej programmering..

vad tror ni det kostar att få byggt en bra sökmotor som kan hantera det jag skrivit ovan ?

Med din krav spec känns det som man kan bara svara med: "en del" känns som du få slå dig ner och skriva om din fråga lite... för jag fattar inte ens vad du vill göra...
'ajax systemet' vad är det? Vill du utveckla en ajax kod som generera ut innehållet eller vad är det du är ute efter?

sorry, jag är som inget snille men jag kan ju försöka beskriva lite..
jag vill ha en sida som behöver uppdatering från ca 2000 andra sidor och ajax är ju vanligt numer så jag måste veta om det funkar att hämta information från dessa sidor, annars faller som min idee om det inte funkar att inhämta informationen som jag sen visar på min sida..

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

kanske lite OT men har du kollat med de som du tänker hämta informationen ifrån om du har tillåtelse att göra det? Då kan du även passa på att fråga om de delar med sig av informationen på ett bättre sätt än via hemsidan. Som någon annan nämnde så brukar de flest som delar med sig av informationen göra det via RSS.

okej, ja vi kanske får gå den vägen att hämta information ifrån, tror nog att många skulle vilja ge oss den informationen och säkert vissa som skulle vägra..

Jag har som bara en affärsidee men jag saknar tyvärr tekniskt kunnande, det måste fixas externt men jag ville som bara ha information om just det jag beskrev ovan..

Om det är det jag tror din affärsidé lyder så: http://www.retriever-info.com/

jopp intressant men frågan är ju hur många miljoner det kostar eftersom det är minst 2000 sidor som information ska hämtas ifrån. tack för att du tar dig tid voigtann1 fastän jag är okunnig :)

För varje sida (2000st) lär dom ju ha olika sätt som dom skriver ut sina texter som du vill länka till. Jag kan omöjligt säga vad det skulle kostar... Du får även bygga ett vertyg (robot) som kollar på sidorna och ta innehållet från dom och indexera det i din egna databas. Jag är verkligen fel person som du ska fråga vad det kan komma att kostar.

okej, det är väl byggandet av roboten som är problemet. sidorna måste vi själva hitta åt..

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)