En debatt som äger rum på Metro's insändarsidor (och på andra ställen också för den delen) har hållit på någon vecka gällande huruvida det är moraliskt rätt eller ej för kvinnor att bada barbröstat i allmänna badhus. Diskussionen har uppstått ur den här lilla händelsen och nu är det ett jäkla rabalder.
Vad tycker ni själva om detta? Måste kvinnor skyla brösten i allmänna badhus? Och om de måste det, måste män följa deras exempel? ;)
Heh, alla dessa regler, vad blir nästa steg, rosa små badmössor för kvinnor, ljusblå för män? Valet borde ju vara fritt, antingen hel eller halv, det är ju individuellt från person till person. Allt detta kontrollerande från samhällets alla hörn på medborgarna, kan ju inte leda till något gott? :i
Vad tycker ni själva om detta? Måste kvinnor skyla brösten i allmänna badhus? Och om de måste det, måste män följa deras exempel?
Det är inte olagligt att prata högt och störande i mobilen när man sitter på bussen, flyget eller tåget? Men är det lämpligt?
Man måste nog även ta hänsyn till sina medmänniskor, vad de tycker och tänkar, även om man nu skulle ha lagen på sin sida och få bada topless.
Man kan inte bara ta sig en massa friheter bara för att man nu har lagen på sin sida, man måste även skänka en tanke till sina medmänniskor.
Stör mig väldigt mycket på dessa grupperingar som bara tror sig ha rättigheter och aldrig några skyldigheter mot sina medmänniskor.
En liknande fråga väcktes i filmen "Den ofrivillige golfaren" där styrelsen inte tyckte att man skulle få spela med bar överkropp på golfbanan. En kvinna i styrelsen höll med: "Får inte vi spela med bar överkropp så får inte grabbarna heller göra det".
Men om kvinnor vill springa omkring i enbart badbyxor på våra badhus så är det helt okej för min del. Å andra sidan kanske man inte behöver ifrågasätta varenda olikhet som finns? Jag ser dock inget fel i badhusets agerande, det är väl okej att de tillämpar sina regler och kör ut folk som bryter mot dem?
Om jag och min sambo sitter och äter en hyfsat dyr middag på en restaurang, där vi vill äta gott, sitta och prata och ta det lugnt.
Då plockar en kvinna vid bordet brevid fram sin en svettig, blek jättetutte och ger till sitt lilla spädbarn som smaskar gott. Är detta en trevlig syn och upplevelse för övriga matgäster?
Nej, jag tror inte det. Det är visserligen inte olagligt agerat av kvinnan, men är det lämpligt?
Nej, det är inte ett lämpligt beteende då det stör övriga matgäster. Lika lite som det är lämpligt att bada topless i ett badhus. Även om saker och ting inte är olagliga, så kan de vara olämpliga beroende på situationen man själv och sin omgivning befinner sig i.
Så i mina ögon är det helt klart olämpligt att bada topless i badhus, då det kan vara stötande för övriga badgäster.
Man får ju bada topless på stranden utan att befinna sig på speciella områden, jag ser inte skillnaden å¨varför det skulle behövas ett eget område i badhuset.
Man får ju bada topless på stranden utan att befinna sig på speciella områden, jag ser inte skillnaden å¨varför det skulle behövas ett eget område i badhuset.
Poängen med att flickorna är topless på en badstrand, är att de vill sola brösten så att de slipper ha vita bröst på en i övrigt solbränd kropp.
I badhuset finns det däremot ingen som helst poäng med att bada topless.