PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Ett simpelt fotogalleri som kom till genom en tråd här på wF.
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=159581
Ladda upp en mapp med foton till mappen "bilder".
Namnet på din mapp blir en länk, så döp den till något vettigt.
Scriptet skapar tumnaglar av alla bilder. Så servern måste ha GD installerat.
I exempel filen så används Lightbox JS för visning av bilderna. För mer information om lightbox besök deras hemsida.
Eventuella frågor mm om skriptet tar vi inte här utan i tråden som gav upphov till skriptet.
Om ni gör ändringar i skriptet som ni vill dela med er av så ladda gärna upp en ny version här och beskriv ändringarna.
HessiMedlem sedan jan. 20082 inlägg Tack så jävligt mycket!
Verkligen användbart!
Edit: Vart kan jag ändra maxsizen ?
Händer inget ifall jag laddar upp stora bilder.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg I php.ini
Men då måste du ha tillåtelse att ändra serverinställningarna.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg Kan man på nått enkelt vis ändra sorteringsordningen på mapparna i config-php?
Jag vill ha så den sorterar tvårtom mot nu! :)
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Det finns ingen demosida? :)
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg
Bire skrev:
Kan man på nått enkelt vis ändra sorteringsordningen på mapparna i config-php?
Jag vill ha så den sorterar tvårtom mot nu! :)
Nej, du är tvungen att öppna content.php och ändra raden:
asort($files);
till
rsort($files);
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg I min fil stog det bara sort($files); & det spelade ingen roll om jag la till a eller r före.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg AHA!
Det är min otydlighet som är den felande länken!
Jag menar såklart mapparnas sortering, inte bilderna :)
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Nu orkar jag inte ladda upp en ny version, men det vore najs om Lightbox använde sig av sin samlings-funktion så man slapp stänga varje bild innan man tittar på nästa.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg
headbug skrev:
Nu orkar jag inte ladda upp en ny version, men det vore najs om Lightbox använde sig av sin samlings-funktion så man slapp stänga varje bild innan man tittar på nästa.
Helt makalöst slö inställning. Om du hade bemödat dig att kolla den enkla version jag har online så ser du att den funkar precis som du vill ha det.
Men du är nog för trött..
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg
Bire skrev:
Helt makalöst slö inställning. Om du hade bemödat dig att kolla den enkla version jag har online så ser du att den funkar precis som du vill ha det.
Men du är nog för trött..
Hah, vad vet du vad jag har gjort eller inte gjort. Jag kollade faktiskt igenom alla bilderna innan jag postade och såg ingen "next" eller "prev" då, men det kanske var bilderna som laddades långsamt.
Aggressiv attityd du har där, bra jobbat :D
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
headbug skrev:
Jag kollade faktiskt igenom alla bilderna innan jag postade och såg ingen "next" eller "prev" då, men det kanske var bilderna som laddades långsamt.
Med tanke på att hela kanterna på bilderna är en länk till "Next" och "Prev" så kan du inte ha kollat speciellt noga.
SirPeter skrev:
Med tanke på att hela kanterna på bilderna är en länk till "Next" och "Prev" så kan du inte ha kollat speciellt noga.
Jajajaja, huggsexa omg wtf :) Nej jag kollade inte source utan jag kom på en bra idé som jag tänkte dela med mig av utan att först säkerställa att det möjligen kunde tänkas ta emot som allvarlig kritik mot någon eller något.
Men fint att det finns där!
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Du behöver inte titta i koden för att se det. Kolla bifogad fil så ser du var du hittar det.
headbug skrev:
... och såg ingen "next" eller "prev" då, ...
Woot? Jag använder lightbox själv alltså...
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg Aggressiv eller inte.. rel="lightbox[roadtrip]" är hemligheten & det står det klart & tydligt lite varstans där man laddar hem Lightbox på nätet.
Det jag reagerade på var din finurliga attityd att du "inte orkade ladda upp nån ny version"..
HessiMedlem sedan jan. 20082 inlägg
Pedda skrev:
I php.ini
Men då måste du ha tillåtelse att ändra serverinställningarna.
Har testat ändra:
; Maximum size of POST data that PHP will accept.
post_max_size = 8M
till
; Maximum size of POST data that PHP will accept.
post_max_size = 32M
Har även testat med tal över 32 ...
Men det fungerar inte ...
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Mycket bra skript! Tackar.
Får dock en hel del NOTICE-meddelanden i content.php när jag öppnar index.php utan några GET-variabler. Detta beror på att skriptet hämtar $_GET['m'] utan att först kontrollera att variabeln är satt.
En lättare korrigering m.a.o. :)
red/ Men allt snack om Prev/Next i Lightbox, jag får inga sådana länkar, måste jag själv uppdatera lightbox eller? :)