Det är normalt inga problem att byta fläkt i en nätdel, det kräver dock oftast lite lödning.
Men det kanske är bättre att köpa en ny nätdel? Dom är ju inte så dyra nu.
13 svar · 818 visningar · startad av Riffles
Har en nätdel till min dator som blir väldigt varm. Det är fläkten som inte mår så bra. Den fungerar inte alls. Problemet är således värmen samt att ibland kan datorn stängas av. Så jag undrar kan man byta ut den fläkten?
Har förövrigt tre andra fläktar i datorn som fungerar bra. Processor-, grafikkort- och en chassifläkt.
Det är normalt inga problem att byta fläkt i en nätdel, det kräver dock oftast lite lödning.
Men det kanske är bättre att köpa en ny nätdel? Dom är ju inte så dyra nu.
Alternativt koppla in sladden från den nya fläkten till befintlig fläktkontakt i datorn för att slippa löda. Finns från vanlig 4-pin Molex till fläkt, typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=124010
När mitt gamla agg brann slet jag isär det eftersom jag var lite nyfiken på exakt hur jävligt det såg ut - då passade jag på att ta hand om fläkten eftersom den satt med en vanlig kontakt. (y)
Nej, nån ny nätdel blir det inte. Jag får titta hur det ser ut så återkommer jag med resultatet. Bara jag hittar nån som passar så är det inga problem, även om det innebär lite lödning.
Måste gå att få fatt på som reservdel hos någon som lagar datorer.
Riffles skrev:
Nej, nån ny nätdel blir det inte. Jag får titta hur det ser ut så återkommer jag med resultatet. Bara jag hittar nån som passar så är det inga problem, även om det innebär lite lödning.
Brukar inte va så svårt att fixa.
Burkar oftast va 120mm fläktar och dom finns att köpa för en billig peng.
Det beror ju på hur gammalt agget är och vilken kvalitét det var på datorn. Majoriteten skulle jag vilja säga är 80mm fläktar.
colione skrev:
Det beror ju på hur gammalt agget är och vilken kvalitét det var på datorn. Majoriteten skulle jag vilja säga är 80mm fläktar.
Tror du det.
Hmmm, jag tror 120mm är vanligast.
Bygger du själv nu för tiden så ja. Men för bara några år sedan var det vanligare med 80mm. Jag tror även att detta är vanligare i märkesdatorer typ dell och liknande. För att få plats med en 120mm i ett nätagg måste den sitta på ovansidan eller undersidan. Majoriteten av nätaggen jag har kommit i kontakt med på standarddatorer (ej hemmebygge eller utbytta delar) har haft den på baksidan, vilket innebär 80mm.
Jag har haft några Dell datorer som varit orginal och i dom har jag bara stött på 120mm.
Men det är ju väldigt stor variation från dator till dator.
Beror ju på lite vad det är för nätagregat märke, watt osv...
Riffles: nu blir du tvungen att mäta din fläkt så vi vet om det är en 80mm eller en 120mm :birp
Det kan ju vara 92mm också :)
120mm blir allt vanligare till allt, det är också mer och mer vanligt att fläkten sitter "under" nätdelen istället för där bak.
Suck! Var har jag lagt tumstocken? :birp
Mätte precis med ett CD-fodral! Nätagget var i samma storlek, alltså ca 14 cm, så själva fläkten bör vara 12 cm då kanske...Får väl montera bort den och mäta istället.
Riffles skrev:
Suck! Var har jag lagt tumstocken? :birp
Mätte precis med ett CD-fodral! Nätagget var i samma storlek, alltså ca 14 cm, så själva fläkten bör vara 12 cm då kanske...Får väl montera bort den och mäta istället.
Sa du 12cm (120mm) :birp hehe