webForumDet fria alternativet

Talpedagog för att bli av med dialekt?

Språk

8 svar · 2 126 visningar · startad av Kristianstad

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag skulle av flera anledningar vilja utveckla mitt tal (har en ganska grov skånsk dielekt) och få den mer rikssvensk.

Funderar på att ta kontakt med en talpedagog som jag hoppas kan hjälpa mig med detta, men har först lite frågor...

Är det någon här som har gått hos en talpedagog för att få bort en dialekt eller liknande? Vet ni vad det kan kosta och hur lång tid det kan ta?

Tack på förhand!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Har ni inte en scenskola eller annan teaterutbildning nere i Malmö? I så fall, snacka med dom.

Medlem sedan maj 2007147 inlägg

Det du ska söka är en röstpedagog med inriktning på friska röster. Flertalet av dem har gått utbildningar som t ex SMI och är Logonomer (Röst- och talpedagog med estetisk inriktning)
Logopeder arbetar ofta sjuka/skadade röster och det är det ju inte fråga om i dit fall.

Jag har inte sökt sådan för dialekten (den tog naturen själv bort) utan för att få rösten hållbarare. Minns inte men det var nog ett par hundringar per gång

Kolla om det finns någon utbildning till logonomer på resbart avstånd - jag tror att studenterna tar emot "elever" under sin utbildning och förutom att det blir billigare så står du under uppsikt under behandlingen.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

tänk efter ordentligt innan du gör det bara.

Jag har tappat ca 90% av min Stockholmska, och jag saknar den faktiskt.

Medlem sedan maj 2007147 inlägg

Det handlar väl snarast om att lägga till en dialekt "rikssvenska" inte att arbeta bort den gamla. Det blir som att ha två språk. Här hemma har vi en som talar rikssvenska med oss men riktigt bred malmöitiska när han besöker eller talar med släkten på telefon. Nej, han har inte gått hos någon för det - utan lärde sig malmöitiska under somrar och andra ledigheter som vi umgicks med den delen av släkten.

En fördel att gå hos en logonom är att de är vana att "lägga till" röst för olika ändamål.

Men jag håller med obelix - ta inte bort din skånska, den kan du ha nytta av när du minst anar det.
Däremot kan det i vissa sammanhang vara praktiskt med en mer neutral och lättlyssnad dialekt.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Varför vill du bli av med den? Är det för folk inte förstår ordentligt? Det borde ju vara den enda vettiga anledningen. Skånska är ju hur skönt som helst.

Danny skrev:

Varför vill du bli av med den? Är det för folk inte förstår ordentligt? Det borde ju vara den enda vettiga anledningen. Skånska är ju hur skönt som helst.

Det handlar nog inte om att bli av med en dialekt, utan att kunna tala utan dialekt när man vill.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Danne V skrev:

Det handlar nog inte om att bli av med en dialekt, utan att kunna tala utan dialekt när man vill.

Du får gärna förklara hur man talar utan dialekt. :)

LeonL skrev:

Du får gärna förklara hur man talar utan dialekt. :)

Rikssvenska anses väl vara utan dialekt?

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)