Det du ska söka är en röstpedagog med inriktning på friska röster. Flertalet av dem har gått utbildningar som t ex SMI och är Logonomer (Röst- och talpedagog med estetisk inriktning)
Logopeder arbetar ofta sjuka/skadade röster och det är det ju inte fråga om i dit fall.
Jag har inte sökt sådan för dialekten (den tog naturen själv bort) utan för att få rösten hållbarare. Minns inte men det var nog ett par hundringar per gång
Kolla om det finns någon utbildning till logonomer på resbart avstånd - jag tror att studenterna tar emot "elever" under sin utbildning och förutom att det blir billigare så står du under uppsikt under behandlingen.
Det handlar väl snarast om att lägga till en dialekt "rikssvenska" inte att arbeta bort den gamla. Det blir som att ha två språk. Här hemma har vi en som talar rikssvenska med oss men riktigt bred malmöitiska när han besöker eller talar med släkten på telefon. Nej, han har inte gått hos någon för det - utan lärde sig malmöitiska under somrar och andra ledigheter som vi umgicks med den delen av släkten.
En fördel att gå hos en logonom är att de är vana att "lägga till" röst för olika ändamål.
Men jag håller med obelix - ta inte bort din skånska, den kan du ha nytta av när du minst anar det.
Däremot kan det i vissa sammanhang vara praktiskt med en mer neutral och lättlyssnad dialekt.
Varför vill du bli av med den? Är det för folk inte förstår ordentligt? Det borde ju vara den enda vettiga anledningen. Skånska är ju hur skönt som helst.
Varför vill du bli av med den? Är det för folk inte förstår ordentligt? Det borde ju vara den enda vettiga anledningen. Skånska är ju hur skönt som helst.
Det handlar nog inte om att bli av med en dialekt, utan att kunna tala utan dialekt när man vill.