webForumDet fria alternativet

Jag blir galen, vad är fel?

Nätverk

23 svar · 1 705 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Nåt är knas med mitt nätverk.

Till Glocalnets modem (Speedtouch 510) har jag anslutit min router (Linksys WRT54G) och i den sitter farsans burk trådad.
Min burk på ovanvåningen (rakt ovanför faktiskt) har ett trådlöst nätverkskort (D-link DWL-G520) och där finns också en iBook med inbyggd AirPort.

När det gick segt i början svor jag över Glocalnet och startade om modemet ungefär en gång i timmen för att det inte skulle sega ner helt.
Min router har hängt med ett tag, i förra lägenheten märkte jag att jag fick starta om den några gånger i veckan för att den inte också skulle sega ner.

Men med nyligen omstartat både på modem- och routerfronten går det fortfarande rent löjligt segt uppe hos mig.

Www står i princip helt still, det tar flera minuter att komma åt gränssnittet i både modem och router, medan Icq, Msn, mIrc och uTorrent fungerar utan problem. Likaså kommer Samurize åt servern för mitt tvscript.

Eftersom det gick snabbt på farsans burk svor jag över D-link eftersom det fungerar kalas att surfa med iBooken trådlöst.

För att vara på den säkra sidan med D-linken (och för att gå tillbaka med den till Kjell) slängde jag ut en tp-kabel genom fönstret - men det går lik förbannat segt!

Det riktigt luriga är att det ibland släpper och surfandet går utmärkt på min burk. Igår surfade jag wF i godan ro tills det plötsligt tvärstannade och jag inte ens kom åt routern längre.
Hela kvällen har det stått still igen, nyss kom jag igenom och sidorna laddades lika snabbt som de ska, men nu har Opera stått och försökt komma åt blogspot i snart fyra minuter... :x

Jag fattar ingenting!
Uppkopplingen är en sån där PPoE-historia på 24mbit och allt sånt sköter ju modemet genom Glocalnets installation.
Routerns inställningar stal jag från farsans burk där den där Bredbandsklienten som Glocalnet kör med hade fixat. Statiskt ip gentemot modemet och DHCP igång för datorerna.
Alla port forwards och sånt har jag stängt av.

Routern har v3.03.9 - kanske en uppdatering skulle göra susen?

Jag har liksom slut på idéer... ;)

..och ja, jag skriver detta på iBooken. Tack Apple! :f

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

:stefan: skrev:

Routern har v3.03.9 - kanske en uppdatering skulle göra susen?

Japp

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Den senaste versionen är 4.21.1, så det är nog idé att testa i Linksysen iallafall. Min Linksys av samma modell har betett sig mycket underligt ibland också, men då har det snarare varit att ingen trafik routas ut, alls. Det tar bara helt stopp och för att få bukt med det måste jag återställa konfigurationen från fabriksinställningar och sen ställa in allt igen (!).

Jag har utforskat tredjeparts firmware's till denna modell, men det gjorde den bara "bricked" (det blev en tegelsten med blinkande lampa), så jag fick jätte-nollställa den för att få igång skiten igen..

Ah, då ska routern uppgraderas å det snaraste! :i

Just nu har min stationära stått i 19 minuter och tankat hem hela 19kb från Stepstone! 2 av 10 bilder hemma... :bla

/red
Huj, bara för att man skrev sådär blev den klar på nolltid och nu går det utmärkt att surfa igen. Suck. ;)

Okej, då var det uppgraderat till v4.10.8, men det går fortfarande jävligt segt på min stationära. Farsans har helt okej speed, likaså iBooken.

Det lustiga är att om man bara surfar till linksys.com och letar rätt på WRT54G v2.2 som min är, då förutsätts man vara från USA och får v4.21.1, samma som OveRRidE. Men klickar man sig fram till den motsvarande svenska sidan (som ser helt annorlunda ut) får man den version jag till en början har stoppat in nu.

Jag gör inget mer idag utan ser om det kammar till sig till i morrnkväll. Annars kör jag en backup på inställningarna (som jag glömde denna gång :r men det gick vägen iaf) och stoppar in jänkarversionen.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Om det är hårdvaruversion <4.0 kan du ju lägga in roligare firmwares än Linksys. :)

http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1341901#post1341901

Jo, som du ser funderar jag på det, men jag avvaktar Cheragi - går det åt helvete för honom skiter jag i det. :e

Helt sjukt, det går fortfarande utmärkt att surfa trådlöst med iBooken, men med den stationära var det tvärstopp.
I sådär en halvtimme - nu går det fint på alla fronter. :l

Nu ska jag följa Överridarens länk i den andra tråden. ;)

Det här börjar bli löjligt.

Nu kommer jag åt exempelvis svt.se med stationära, men inte wF.
På iBooken kan jag uppenbarligen surfa wF och allt annat.

Dessutom är Glocalnet den mest skakiga ISP jag någonsin varit med om, rätt vad det är tappar modemet kontakten och man vet aldig när man får igång det igen.
Det var fan bättre på den gamla goda tiden med 28.8-modemet. :bla

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har du samma inställningar på båda burkarna, det kan inte vara något DNS-strul?

Glocalnet är skräp – gör dig själv en tjänst och byt bort skiten. :)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Känns som att åskovädret förra veckan slog ut en del routrar/modem.

Både mitt modem och min router lämnade WO förra veckan. Antagligen pga åskan.

muskot skrev:

Har du samma inställningar på båda burkarna, det kan inte vara något DNS-strul?

Glocalnet är skräp – gör dig själv en tjänst och byt bort skiten. :)

1. Japp, samma inställningar eftersom routern kör dhcp mot nätverket och själv har fast ip mot modemet där all uppkopplingsinfo ligger.

2. No can do - även om jag vill. ;) Bor ju hemma hos päronen för tillfället... :x :e

Nu märkte jag en sak, medan jag satt i godan ro och surfade på iBooken lät jag den stationära försöka få kontakt med Platsbanken och si - efter nästan åtta minuter lyckades den ladda in sidan.

Efter det har det gått utmärkt att surfa överallt jag testat. :q

Medlem sedan juli 2004181 inlägg

Själv har jag också Glocalnet och sitter jag med SpeedTouch 516 samt en Linksys WRT54G (v.5).

Upplevde i princip samma sak som du gör och efter att sniffat nätverkstrafiken så såg jag att min stationära Windows-dator skickade ut väldigt mycket DNS-förfrågningar som routern fick spelet på.

Lösningen för mig var helt enkelt att lägga till Glocalnets DNS-servrar statiskt på mitt nätverkskort. Kanske värt att testa?

luna skrev:

Själv har jag också Glocalnet och sitter jag med SpeedTouch 516 samt en Linksys WRT54G (v.5).

Upplevde i princip samma sak som du gör och efter att sniffat nätverkstrafiken så såg jag att min stationära Windows-dator skickade ut väldigt mycket DNS-förfrågningar som routern fick spelet på.

Lösningen för mig var helt enkelt att lägga till Glocalnets DNS-servrar statiskt på mitt nätverkskort. Kanske värt att testa?

Låter ju mycket underligt, eftersom NIC'en tilldelas allt detta av DHCP'n i WRTG54'an. Fast om det fungerade för dig så. :)

Jag skulle dock inte nöja med med en sån lösning, eftersom jag inte kan hålla på med statiska ip's på mina maskiner.

OveRRidE skrev:

Låter ju mycket underligt, eftersom NIC'en tilldelas allt detta av DHCP'n i WRTG54'an. Fast om det fungerade för dig så. :)

Jag skulle dock inte nöja med med en sån lösning, eftersom jag inte kan hålla på med statiska ip's på mina maskiner.

Nu missförstod du mig allt... statiska DNS-addresser, inte statiska IP-adresser. Med andra ord, du behöver inte hålla kolla på statiska IP-addresser.

Visst är det sant att DHCP-servern i WRT'n ger ut den informationen, men den anger sig själv som DNS server. Att det fungerar för mig gör att jag misstänker att WRT54G har en något defekt dns-proxy (dnsmasq eller dylikt).

/EDIT: Tanka hem Wireshark (Ethereal) och kolla om det går någon onormal trafik i nätverket när nätet verkar slött... kanske kan ge någon ledtråd.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Det känns ju väldans långsökt att det skulle vara DNS-strul, men du skulle kunn prova med att kasta in OpenDNS servrar. http://www.opendns.com/

Jag tycker det känns mer som det är den stationära som skulle behöva sig en översyn och inte så mycket routern då de andra burkarna spröjsar på som vanligt.

luna skrev:

Nu missförstod du mig allt... statiska DNS-addresser, inte statiska IP-adresser. Med andra ord, du behöver inte hålla kolla på statiska IP-addresser.

Fast en DNS har ju ett IP också, så det gjorde jag nog inte. ;)

luna skrev:

Visst är det sant att DHCP-servern i WRT'n ger ut den informationen, men den anger sig själv som DNS server. Att det fungerar för mig gör att jag misstänker att WRT54G har en något defekt dns-proxy (dnsmasq eller dylikt).

Hrm, jag trodde faktiskt att den gav mig DNS'erna direkt på NIC'et. Undrar om jag tänkte fel eller bara saknade en del i min kunskap. :D Kan man inte få den att bara routa den trafiken istället?

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

Kör en chansning här.

Är det bara din pc som har problem?

Vad har du för brandvägg och antivirusprogram?

Symptomen låter som att du har något problem i själva datorn.

Panda, Norton internet security och Zonealarm kan ställa till väldiga problem med hastigheten.

Testa att avinstallera dessa om du har något av dem.
Obs...avinstallera....inte bara inaktivera.

Som sagt...en chansning....men har du något av dessa programmen så tror jag att det är det som spökar.

OveRRidE skrev:

Fast en DNS har ju ett IP också, så det gjorde jag nog inte. ;)

Sant :P

OveRRidE skrev:

Hrm, jag trodde faktiskt att den gav mig DNS'erna direkt på NIC'et. Undrar om jag tänkte fel eller bara saknade en del i min kunskap. :D Kan man inte få den att bara routa den trafiken istället?

Min Linksys ger mig som sagt sig själv som DNS server...
Jo, genom att sätta den statiskt :P

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)