Nåt är knas med mitt nätverk.
Till Glocalnets modem (Speedtouch 510) har jag anslutit min router (Linksys WRT54G) och i den sitter farsans burk trådad.
Min burk på ovanvåningen (rakt ovanför faktiskt) har ett trådlöst nätverkskort (D-link DWL-G520) och där finns också en iBook med inbyggd AirPort.
När det gick segt i början svor jag över Glocalnet och startade om modemet ungefär en gång i timmen för att det inte skulle sega ner helt.
Min router har hängt med ett tag, i förra lägenheten märkte jag att jag fick starta om den några gånger i veckan för att den inte också skulle sega ner.
Men med nyligen omstartat både på modem- och routerfronten går det fortfarande rent löjligt segt uppe hos mig.
Www står i princip helt still, det tar flera minuter att komma åt gränssnittet i både modem och router, medan Icq, Msn, mIrc och uTorrent fungerar utan problem. Likaså kommer Samurize åt servern för mitt tvscript.
Eftersom det gick snabbt på farsans burk svor jag över D-link eftersom det fungerar kalas att surfa med iBooken trådlöst.
För att vara på den säkra sidan med D-linken (och för att gå tillbaka med den till Kjell) slängde jag ut en tp-kabel genom fönstret - men det går lik förbannat segt!
Det riktigt luriga är att det ibland släpper och surfandet går utmärkt på min burk. Igår surfade jag wF i godan ro tills det plötsligt tvärstannade och jag inte ens kom åt routern längre.
Hela kvällen har det stått still igen, nyss kom jag igenom och sidorna laddades lika snabbt som de ska, men nu har Opera stått och försökt komma åt blogspot i snart fyra minuter... :x
Jag fattar ingenting!
Uppkopplingen är en sån där PPoE-historia på 24mbit och allt sånt sköter ju modemet genom Glocalnets installation.
Routerns inställningar stal jag från farsans burk där den där Bredbandsklienten som Glocalnet kör med hade fixat. Statiskt ip gentemot modemet och DHCP igång för datorerna.
Alla port forwards och sånt har jag stängt av.
Routern har v3.03.9 - kanske en uppdatering skulle göra susen?
Jag har liksom slut på idéer... ;)
..och ja, jag skriver detta på iBooken. Tack Apple! :f