![]() |
|
|
|||||||
| Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#176 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-11-01
Lösningar: 0 |
Sååå ringde de från PREVIA nyss och sa att de endast kommer ta drogtestet imorgon.. fastän det från början var sagt att det var ett läkarbesök. läkarbesöket blir först den 18e.. *suck* Ibland ångrar man att man bor i Stockholm..
|
|
|
|
|
|
#177 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-25
Lösningar: 307 |
Du kan inte tänka dig att åka till någon av deras mottagningar någon annanstans? I Göteborg svarar Previa inte på telefon (!), så till slut (efter tre dagars ringande...) gav jag upp och skaffade en tid i Stenungsund (löjligt som fan att behöva åka buss i totalt tre timmar för detta, men vad gör man inte för att bli lokförare?
).
|
|
|
#178 | |
|
Medlem
Citat:
Jodå det har jag ju tänk från början, men fick hjälp från utbildningesledaren i Mjölby. Sen så är det ju som så, att om de sagt från början att väntetiden var såpass lång, ja då hade jag bestämt mig från början. Men den informationen ville de inte dela med sig av, utan skulle återkomma dag efter dag.. och när de till slut gjorde det så var väntetiden lång. Nu lyckades jag hitta PREVIA i Solna, så nu fick jag ju reda på att det var flyttat fram en vecka. Är det värt att nu ta en hel dag till att ringa runt till okunniga mottagningar på nytt, som gång på gång talar om för mig att de inte tar emot privatpersoner? Nej tack, orkar inte ta den diskusen med något företag igen. Så SJÄLVKLART hade jag valt att åka upp till Kiruna om det så hade behövts, OM jag hade fått information från början om den långa väntetiden. nu är det en vecka kvar. jag står ut. Så vad gör man inte för att bli lokförare, jo man riskerar inte att få bråka med ytterligare 10 mottagningar runt om i landet i 2 veckor, utan att få tid.
|
|
|
|
|
|
|
#179 |
|
Medlem
Så var det klart! Utbildningen börjar i februari i Mjölby för min del. Jag ska bli lokförarinna! *gladast i världen*
|
|
|
|
|
|
#180 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-12
Lösningar: 485 |
Grattis Maggiie! Själv är jag inne i min andra vecka teori tillsammans med min grupp, SJAB1
Helskoj, även om det är otroligt mycket att ta in! Ett tips, lär dig redan från början att älska och uppskatta din SÄO, du kommer förstå vad jag menar så småningom... Dessutom en klar fördel om du redan i förväg talar flytande byrokratiska...![]() Själv längtar jag efter jullov, på fredag! Och sen första praktiken, v3!
|
|
|
|
|
|
#181 |
|
Medlem
Thanks
Låter spännande! Okej, ja jag får väl vänta med att förstå Ska bli kul att vända om livet åt ett nytt håll! tut-tut |
|
|
|
|
|
#182 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-25
Lösningar: 307 |
Hur väl ska man kunna SÄOn egentligen? Som ett rinnande vatten, eller mer på samma sätt som en vanlig bilförare kan trafikreglerna?
|
|
|
#183 |
|
Medlem
Verkar väl vara något mitt emellan, du behöver nog kunna den generellt bättre än vad gemene man kan sin teoribok, SÄOn är *lite* mer striktare hållen och uppdaterad, fast den ska iof bytas ut mot något som heter TRI, så småningom... Däremot är det inte säkert att alla delar är relevanta, vi som går SJ-kursen t.ex. kommer att hoppa över rätt mycket vad gäller godstrafik t.ex, det är inte riktigt relevant för vår del då vi ska köra persontrafik åt SJ är det tänkt...
Lika finns det delar som är mer relaterade till Banverket och dess personal, och samma där, läggs inte riktigt lika stor vikt på det för oss.. Men vi får väl se, vi har många timmar SÄO kvar, och har hittils kommit en bit in på §3, och första provet skulle bli första veckan efter nyår tror jag
|
|
|
|
|
|
#184 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-12-21
urvalstester?
Tjo!
Spännande att läsa om era erfarenheter.....har själv blivit kallad till urvalstester hos sj i slutet av jan....finns det något som kan vara bra att träna på inför detta och vad ska jag tänka på när jag väl är där? tacksam för alla tips jag kan få ))
Senast redigerad av kenfy, 2007-12-21 klockan 16:50 |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-11-03
maggiie:
Stort grattis!! JoakimE: du har PM igen
|
|
|
|
|
|
#186 | |
|
Medlem
Citat:
Tack så mycket! Bästa julklappen jag kunde få!
|
|
|
|
|
|
|
#187 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-12-29
Hej!
Har kikat runt lite här bland inläggen. Ska själv börja läsa till lokförare nu i februari i Mjölby. (ky) *nervig som f*n* Så troligen blir vi klasskompisar Maggiie!!! Läste här att det var någon som undrade om synen. Gränserna för närsynthet är -8 och längsynthet +5 Brytningsfelet får inte vara större än -2 Redan när jag gjorde de första testerna så kom jag på att mitt synfel är för stort för att klara dessa gränser. Men fick tol reda på att man kan söka dispans hos järnvägstyrelsen. Och har nu fått godkänt. Kraven de har är att jag måste använda linser och gå på regelbundna kontroller. Tyvärr, men förståeligt, så gäller dispensen bara i 4 år. Så jag kommer att operera mig innan dessa 4 år är till ända. |
|
|
|
|
|
#188 | |
|
Medlem
Citat:
Hello där! Kuligt värre! tror inte det är några fler utbildningar som startar i Mjölby inom lokförar-kategorin under februari, så du har nog rätt - vi blir nog klasskompisar! heheMen vilken tur du hade med synen ändå, att du blev godkänd! Grattis till dig! Får man fråga vad sin nya klasskamrat heter? ![]() /Maggie |
|
|
|
|
|
|
#189 |
|
Medlem
Visst får du fråga....Ingrid var och är mitt namn.
Ja, blev väldigt glad när jag fick svaret att jag kom in. Hel kul med en tjej till... var lite fundersam över hur många tjejer som söker.Hoppas du haft ett bra 2007 och att nästa nu innebär ett nytt liv som student och lokförare!Kramar |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-06-19
Lösningar: 284 |
När jag började lokförarutbildningen för sju år sen var det 25% tjejer (7 st) på kursen. I Västerås där jag jobbar finns det 56 lokförare och av dem är 8 tjejer.
Jag får hälsa er välkomna, ni som kommit in! Vi lär säkert synas i något sammanhang... |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Medlem
Innan jag sökte trodde jag faktist att det var ca 50/50 , men det verkar vara färre kvinnor än män.. kul att man bidrar på något sätt då så att siffran stiger
![]() Ingrid, då syns vi nog den 11/2 när de hela börjar...! spännande! |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Medlem
Då får jag väl säga att jag trodde det var färre. Blev positivt överraskad på det första testet att det var så många tjejer.
Har nedräkning på mitt nuvarande jobb....längtar! |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-11-03
i min grupp kommer det vara 25% tjejer. På tok för lite om ni frågar mig.
|
|
|
|
|
|
#194 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-11-02
Funderingar
Är det någon som vet vilka förmåner en SJ anställd har, privatresekort kan man köpa, men har man något mer (hyra stuga etc)?
Och varför tar SJ in så många nya till lokförareutbildningen? Är det många som går i pension eller andra bolag som tar över förarna eller kanske är det så att SJ är rädda för att lönerna skall rusa iväg pga att läget gynnar facket i avtalsförhandlingarna????? |
|
|
|
|
|
#195 | |
|
Medlem
Registrerad: 2008-01-14
Citat:
Skulle bli väldigt tacksam om någon kan redogöra så detaljerat som möjligt hur testerna är upplagda, de olika delmomenten, tidspressen osv. Hoppas man inte blir så nervös så att det låser sig bara, vill så gärna komma in på utbildningen! Ni som gjort testen, hur svårt är det? Kolla testerna på officer.nu och jämför, eller IQ-testet som illustrerad vetenskap har... Tack på förhand!
|
|
|
|
|
|
|
#196 | |
|
Moderator
Registrerad: 2001-09-14
Lösningar: 11 |
Citat:
|
|
|
|
#197 |
|
Medlem
Sådär, då har man vart ute på första praktikdagen också, större delen av vårt gäng har haft bangårdskännedom idag, men vi i Linköping fick lite annat, vi har bangårdskännedommen på onsdag och har istället idag åkt runt i lite tåg, och dessutom kört en kortis!
Imorn blir det Gävle!
|
|
|
|
|
|
#198 |
|
Medlem
Registrerad: 2008-01-14
Hej på er killar och tjejer, ska åka på första testet nu på onsdag i mjölby, lite typs kanske från er skulle göra mig mindre nervös.
|
|
|
|
|
|
#199 |
|
Moderator
Registrerad: 2000-04-28
Lösningar: 71 |
Haha, jag undrar hur många nya medlemmar wF har fått bara för att folk har googlat 'lokförarutbildning' och hittat hit..?
|
|
|
#200 | |
|
Medlem
Citat:
Alla är ju välkomna!
|
|