![]() |
|
|
|||||||
| Webbutveckling - Övrigt För webbutvecklingsfrågor som inte passar någon annanstans. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-03-14
Lösningar: 70 |
Direktutskrift till skrivaren?
Hejsan, jag har ett litet försäljningsprogram som är webbaserat.
Hittils fungerar allting perfekt i både IE/Firefox/Opera/Safari mfl. Men nu vill jag skriva ut kvitton med en kvittoskrivare direkt från webbsidan. Alltså man trycker på en vanlig hederlig button eller länk så kommer utskriften direkt. Javascript med window.print() ger ju en dialogruta som måste bekräftas. IE med VbScript är en nödlösning men kräver som sagt IE. Finns det någon lösning som fungerar i de flesta webbläsarna? Kanske kan man använda flash eller en java-applet? Tacksam för ideer!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-11-18
Lösningar: 52 |
Denna ger ju ingen dialogruta i IE i alla fall http://www.devx.com/tips/Tip/30834 , men vi kommer nog inte från den i FF osv.
Med ett javaapplet så kan du förmodligen lösa det, och slippa dialogrutan..
För lata svin är marken alltid frusen.. Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things 1. Muffling screams of frustration 2. Covering evidence of your ineptitude 3. Crying into. Ubuntu forums Umbraco é nice. Jag försöker åtminstone.. Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul. Senast redigerad av Fredde Mannen, 2007-07-24 klockan 14:57 |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2006-09-28
Lösningar: 43 |
Om det är något som skall användas privat och/eller du har tillgång till datorn där applikationen skall köras, kan du i Firefox lägga till print.always_print_silent i about:config med värdet true. Då använder den default-skrivaren varje gång.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-02-25
Lösningar: 44 |
Tror att det inte är möjligt pga säkerhetsskäl. Det vore ju aningen tokigt om vilken sajt som helst kunde printa ut saker utan att användaren märkte av något.
Det går säkert mha en Java applet men Firefox har en tendens till att abrupt haverera när diverse applet laddas så det kanske inte är en sådär jättebra lösning ändå. I Opera kan man skapa en egen knapp som skriver ut till ens förvalda standardskrivare men det krävs att knappen läggs till på respektive installation. Och det är ingen hållbar lösning att behöva ställa in varje dators inställningar manuellt. Är rätt säker på att det inte finns nån lösning som inte rullar i de olika webbläsarna utan det blir nog att fulhacka på någe vis, en webbläsare för sig. Vet iofs inte om signerade Javascripts kan erbjuda dig nåt? </svammel>
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Registrerad: 2004-03-14
Lösningar: 70 |
Citat:
Alltså grejen är att programmet ska användas under lite olika omständigheter, bla. evenemang. Det vore bra om man enkelt kunde dra igång systemet på vilken dator som helst utan att behöva göra så många inställningar. Just nu så fungerar ju alla funktioner perfekt på nästan alla plattformar. Det vore synd om jag misslyckas med utskriften som är ganska viktig. Flash verkar ju ha någon klass som heter PrintJob som kan användas. Men jag vet inte om man kan göra en tyst utskrift utan dialogruta? Samma sak med Java som har något som heter getPrintJob. Men språket Java verkar principiellt unvika att påverka dialogrutor som hör till själva operativsystemet, eller? Finns kanske en lösning? Senast redigerad av Troxy, 2007-07-25 klockan 22:49 |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|