![]() |
|
|
|||||||
| Webbutveckling - Övrigt För webbutvecklingsfrågor som inte passar någon annanstans. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-11-13
Lösningar: 63 |
Jag har fått en förfrågan från en kund som har en gammal webbplats byggd med Lotus notes. Webbplatsens utseende ska ändras en aning, och frågan är nu om Lotus notes används idag och ifall vi i så fall ska fixa in en extern konsult för att utföra de tekniska ändringar som krävs. Alternativet är ju att byta plattform helt och hållet, men jag misstänker att budgeten är för liten för detta.
|
|
|
#2 |
|
Moderator
Marsvin Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 3130 |
Ja, visst används Notes / Domino. Tyvärr.
|
|
|
#3 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Adlad Registrerad: 2001-02-02
Lösningar: 240 |
Det både används och är dessutom ganska stort.
Donova är ett företag som har en hel del konsulter som vi bland annat använder då och då. |
|
|
|
|
|
#5 | ||
|
Moderator
Citat:
Citat:
mvh
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-03-14
Lösningar: 0 |
SKF Ab använder sig av Lotus notes.
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-08
Lösningar: 110 |
Hela ABB-koncernen använder sig tyvärr av Lotus Notes...
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Jag kanske ska poängtera att det gäller webbutveckling i Lotus notes, men det framgår väl i och för sig av forumvalet.
Jag tolkar era svar som att jag med gott samvete kan rekommendera ett plattformsbyte om de vill satsa på sin webbplats lite mer i framtiden. Är det korrekt tolkat?
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-10-28
Lösningar: 2 |
Lotus-miljön är som sagt enorm, den används till nästan all slag intranätbruk såsom mail, små scrips, mindre applikationen, små databashistorier och för mail. ABB, SKF, Volvo (gjorde förr iaf), Vissa delar av SAAB använder Notes än idag. Om kunden bara använder det för sin webbsite så kan man ju rekommendera byte av plattform men annars kan det kanske vara svårt att sälja in ett byte.
|
|
|
#10 | |
|
Moderator
Citat:
|
|
|
|
Markerad som löst av Gislaved #11 |
|
Forumtekniker
Registrerad: 2001-06-13
Lösningar: 197 |
Om det endast rör webben så kan du nog med värme rekomendera ett byta. Men det beror lite på integrationen med övriga systemen, att ha det direkt på en domino server och serva content från en sådan databas ger ju den fördelen att den är lätt att komma åt via deras standard mail och databasklient (Notes).
Det kan vara viktigt att ta reda på i tidigt skede huruvida det hela ska vara tillgängligt som en databas innan bytet så ni slipper mer-jobb senare. Rent generellt tycker jag Notes/Domino är ganska tungrott och personligen anser jag i 9 fall av 10 att det finns bättre lösningar än notes/domino.
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Tack för alla svar. Det får bli ett plattformsbyte om vi över huvud taget ska ta oss an projektet.
|
|
|
#13 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-30
Lösningar: 1692 |
Lotus Notes (klienten) och Domino (servern) används i allra högsta grad runt om i världen, bl.a så har Stockholms läns landsting en av världens största Dominoinstallationer med över 40 000 användare.
Domino är ett s.k groupwaresystem och är så väldigt mycket mer än bara en applikationsserver för webbapplikationer (jmf med Exchange + applikationsserver + collaboration-stöd), men en av styrkorna är att det går väldigt snabbt att utveckla webbapplikationer, nackdelen är att Domino egentligen är en helt egen värld med ett annorlunda sätt att tänka på än vad man normalt är van vid från annan applikationsutveckling. Om kunden kör Domino enbart för sin webbapplikation så kanske dom kan vara intresserade av ett plattformsbyte, men det är ju inte omöjligt att Domino används till mycket mer i deras organisation än bara webb. |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Moderator
Citat:
|
|
|
|
#15 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-08-14
Lösningar: 0 |
Nya (kommande) Domino kommer att stödja/vara integrerbart med DB2. Därmed blir m.a.o fullt DB-stöd möjligt framöver. IBM bytte fot och satsar nu ganska mycket på att lyfta Lotus till lite "modernare" nivå genom sitt DB2-stöd.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-01-05
Lösningar: 1 |
Tyvärr har LotusNotes/Domino ett omotiverat dåligt rykte.
Tror detta i ofta bottnar i att man inte riktigt ver vad produkten är för något och vad den går för. LotusNotes/Domino är en helhetslösning som idag omfattar bl.a. Chattsystem, DB2, webbserver, webbapplikationer, mail, dokumenthantering, integration med OpenOffice och mycket, mycket mer. LotusNotes/Domino kan sammanfattas som en mycket bred gruppprogramvara med stora möjligheter. Det är få plattformar som har denna bredd, vilket gjort LotusNotes/Domino väldigt populärt med över 120 miljoner användare. Många klagar på att LotusNotes/Domino är både dyrt och dåligt. Men på frågan vad som är billigare och bättre, och vad som skulle kunna ersätta ett brett system i LotusNotes/Domino, är det inte många som har lyckats svara på. Tror som sagt att den kritik som finns mot LotusNotes/Domino, bottnar i okunskap av produktens möjligheter, då det krävs ett nytt sätt att tänka för att förstå kapaciteten. Detta då LotusNotes/Domino skiljer sig lite från de traditionella verktygen. Angående frågeställningen tycker jag helt klart att om kunden har övrig miljö i LotusNotes/Domino, så finns det ingen anledning att inte bygga vidare på befintlig plattform. För jag är ganska tveksamt till att kunden nu har en miljö i LotusNotes/Domino och enbart kör några få webbapplikationer i den miljön? Antagligen används plattformen till så mycket mer. På frågan om LotusNotes/Domino fortfarande används så är svaret javisst! 120 miljoner användare världen över kickar dagligen igång sina notesklienter på morgonen. . Efter att ha kikat på version 8 av LotusNotes/Domino, är jag övertyggad om att produkten kommer att ta andelar och öka i populäritet, då R8 är ett verkligt lyft. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Forumtekniker
Registrerad: 2001-06-13
Lösningar: 197 |
Det är just det som jag tycker är problemet med Notes/Domino, den försöker ha en sådan bredd men åt tyvärr inte riktigt ända fram på något av dem. Jag har jobbat både med och mot större delen av funktionerna i Notes/Domino och det endas om jag tycker den gör riktigt bra är den renodlade databasdelen.
Det enda skälet att ligga kvar på en Domino-plattform i webbmiljön anser jag vara om de har behovet av integrationen mot övrigt utöver webben, då slipper man ganska mycket merjobb. Ligger de kvar på plattformen och har den endast som webbplattform innebär det snarare ett merjobb.
|
|
|
#19 | ||
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-30
Lösningar: 1692 |
Citat:
Citat:
|
||