webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Utveckling > Webbutveckling > Webbutveckling - Övrigt

Webbutveckling - Övrigt För webbutvecklingsfrågor som inte passar någon annanstans.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2007-06-19, 14:19   #1
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Registrerad: 2003-02-03
Lösningar: 73
Två sajter som till viss del ska bli en

Tjena
Jag står inför att ganska stort problem.
I nuläget jag har sajten x, som bygger på ASP / MSSQL.

Där presenterar vi bla. statistik för våra kunder (efter att dessa loggat in).

Nu är det så en sajt i Finland, som i grunden är ett vBulletinforum, vill nå information från vår DBMS.
Deras sajt är i grunden vBulletin, med ett gäng tillägg.

Många av den här killens kunder är även kunder hos oss och nu ska jag försöka få ihop något som gör att hans kunder (som även är kunder hos oss) ska få tillgång till sin statistik även på hans sida.

Jag vet inte alls hur jag ska lösa det här, har funderat en hel del, men inte kommit något vart egentligen.

Det är inte aktuellt att vara sig göra om hans eller vår sida, utan det måste vara enl. de förutsättningar som finns.

Det jag kommit fram till att man från den finska sidan (PHP), ansluter till MSSQL och hämtar den info man vill hämta.
Den svåra biten är att sätta upp något som kontrollerar användaren, så att denne finns på bägge sidorna.
Kan AJAX vara användbart till det här?
Har läst lite grann om det, men vet inte alls var jag ska börja, så alla förslag välkomnas varmt.

Tack!
"Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".
MickeA.com besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2007-06-19, 15:05   #2
Glitter
Medlem

Registrerad: 2003-07-01
Lösningar: 11
Användarna på den finska sidan behöver också logga in för att se informationen antar jag?
Om de gör de så har du kopplingen till den användaren om det inte är så att du inte har information om de användarna från den finska sidan isåfall vad skall de komma åt?
Om du inte behöver koppla användarna till en specifik information så är det ju bar att pressentera datan för den finska sidan på något sätt så som ett xml doc...
Äldre 2007-06-19, 15:27   #3
spango
Medlem

spangos avatar

Registrerad: 2000-06-02
Lösningar: 759
Citat:
MickeA.com skrev:
Det jag kommit fram till att man från den finska sidan (PHP), ansluter till MSSQL och hämtar den info man vill hämta.
Nix, det gör man inte! Han vet inget om hur din databas ser ut och om du har någon som helst längtan efter säkerhet och stabilitet låter du inte folk ansluta direkt till din databas utifrån. Lebensgefährlich.
Det du vill göra är, som Glitter säger, någon slags web service eller i alla fall en XML-över-HTTP-tjänst. Alltså, du gör en ASP-sida som spottar ur sig XML som finnarna kan läsa från sin PHP.

Citat:
MickeA.com skrev:
Den svåra biten är att sätta upp något som kontrollerar användaren, så att denne finns på bägge sidorna.
Japp, men det borde egentligen inte vara ditt problem. Du kan ju inte veta vilken information som finns i hans databas. En variant är att de får ange typ sitt kundnummer (eller hur du nu identifierar dina användare) på den finska webbplatsen, och när PHP-scripten hämtar information från dig skickas det kundnumret som en parameter till ditt ASP-script. Om statistiken inte ska vara åtkomlig för någon annan än just kunden får de även ange lösenord, eller något liknande.

Citat:
MickeA.com skrev:
Kan AJAX vara användbart till det här?
Mja. Det vanliga sättet att hämta information på, med XmlHttpRequest, stympas av att man bara kan hämta sidor från samma domän som den sidan som gör förfrågan kommer ifrån. Däremot skulle du iofs kunna göra ett ASP-script som spottar ur sig javascriptkod, och som sedan används på den finska sidan medelst en vanlig script-tagg (<script type="text/javascript" src="http://dinsida.se/statistik.asp"></script>). Då skulle identifieringen kunna förenklas av att de måste vara inloggade på din sida för att få fram statistiken, men det innebär å andra sidan ett extra steg för användarna (först logga in hos dig, sen hos finnarna).

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.
spango besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2007-06-19, 15:34   #4
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Nja, det funkar alltså som så att våra kunder kan se statistik över sitt pokerspelande hos oss.
Säg att kund x loggar på sitt konto hos oss och kollar sin statistik på Betsson.
Nu är även kund x registrerad på den finska sidan, då ska personen kunna se sin statistik direkt på den finska sidan, all data ska hämtas hos oss.

I princip kan man säga att den finska sidans kunder ska inte se att data hämtas från oss, det ska inte framgå på något sätt alls.

Jag har kört fast helt, vet inte hur jag ska lösa det, jag måste på något sätt skapa en tabell hos honom, där jag sparar dels kundens id på finska sidan och idnummer denne har på vår sajt, då vet jag för vilken person jag ska hämta statistik från oss.

Men hur det här ska gå till, ja, fortf. inga direkta idéer.
Äldre 2007-06-19, 15:40   #5
spango
Medlem

spangos avatar

Har ni inga som helst gemensamma nämnare mellan era kundregister? Då blir det av naturliga skäl ganska svårt att fixa det utan att användarna blandas in. Om de redan kan antas vara inloggade hos dig kan du använda javascriptlösningen jag yrade om, men då blir det förstås inte vidare hemligt (men varför måste det vara det?).

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.
Äldre 2007-06-19, 16:18   #6
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Citat:
spango skrev:
...men då blir det förstås inte vidare hemligt (men varför måste det vara det?).
Precis, informationen är inte särskilt hemlig, det är tex. en textmassa som talar om hur mycket man vunnit på en viss sajt över en period.

Det är egentligen inte mitt problem, som du säger, men jag gör ju det jag blir tillsagd att göra om dagarna

Om dom ska få tillgång till vår DB, så kommer anslutningen var begränsad till en viss tabell osv, så det är ingen större fara.

I dagsläget är det ingen som vet vilja gemensamma kunder vi har, utan det här är något som ska ske med någon slags automatik, som jag inte lyckats lista ut än.

Det kommer iaf. sluta med att alla som blir kunder i finland, kommer förmodligen även reggas hos oss.

Får fundera lite till på det här, känns det som...
Äldre 2007-06-20, 07:33   #7
spango
Medlem

spangos avatar

Citat:
MickeA.com skrev:
I dagsläget är det ingen som vet vilja gemensamma kunder vi har, utan det här är något som ska ske med någon slags automatik, som jag inte lyckats lista ut än.
Hoho Det där låter som något som en chef/marknadsmänniska hittat på... "Vi vet inte vilka de är, vi vet inte hur vi ska ta reda på det, och vi tänker inte fråga dem... öhm... äh, det får teknikerna fixa."

Äldre 2007-06-20, 07:38   #8
Glitter
Medlem

Registrerad: 2003-07-01
Lösningar: 11
Poker statestik säger du... antar att man måste ange sin e-post. Isåfall har du det att gämföra med.

sedan är inte det e bra grej att ge tillgång till din databas. bättre om du gör ett asp-script som genererar ett xml-doc utefter användaren som loggar in på den finska sidan.

Altså användaren loggar in på den finska sidan.
Finska sidan kontrollerar anv och pass plockar ut ex e-post ,användarnamn och lösenord(för den finska sidan) skickar det till ditt asp-script med som genererar ett xml-doc. Sedan kan de hantera den informationen hur de vill.

/Red Föresten så måste väll informationen från de finska användarna in i eran databas och då måste de få ett id eller liknande för det är ju ingen ide att visa information som inte angår den användaren...
Äldre 2007-06-20, 07:57   #9
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Citat:
spango skrev:
"Vi vet inte vilka de är, vi vet inte hur vi ska ta reda på det, och vi tänker inte fråga dem... öhm... äh, det får teknikerna fixa."

Det här med mailadresserna har jag redan tänkt på, eftersom epostadressen är det kunderna loggar in med hos oss.
Däremot vet jag inte (jag kan inte garantera) att folk använt samma mailadress hos oss som hos honom, men om så vore fallet skulle det vara grejt.

Jag är lite (eller rätt mycket) inne på det här med XML nu.
Hur skulle ni bygga upp en sådan XMLfil?

Jag skickar då med Epostadress och ett lösenord samt spelsajt i mitt anrop och vill ha detta i retur:
Kod:
Datum
Summa
Bonus
Valuta
Om jag knäcker det här, bör det inte vara något problem alls att "implementera" andra delar av vår sida heller.

Tack!
Äldre 2007-07-02, 14:25   #10
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Hallå igen,
Ingen som har ett tips eller två att ge, så blir det lite enklare att komma igång.
Ska Googla lite till, men alla tips är varmt välkomna!
Äldre 2007-07-02, 14:42   #11
spango
Medlem

spangos avatar

XML:en är väl rätt bagatellartad, utforma den efter tycke och smak bara. Lösenord och e-post kan du skicka som parametrar på vanligt maner (querystring eller post).

Äldre 2007-07-02, 15:20   #12
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Tja,
Nu har jag tittat närmare på SOAP och kanske använder mig av det.
Det jag ska göra till en början, det är att göra ett anrop till en sida, där jag ska skicka med följande som parametrar:
Kod:
- Epostadress
- Lösenord
- Pokersajt
När anropet tas emot, ska en sqlfråga köras mot vår databas.
Om användaren valideras (om Epost samt. Lösenord stämmer), så ska ytterligare en fråga ställas, "hämta statistik för användaren där sajten = x".

Därefter ska en XML fil skapas, eller skickas tillbaka till användaren, där PHP ska skriva ut personens statiskt på skärmen, på något snyggt sätt.

Jag har Googlat och hittat en del info, men känner att jag inte kommer någonstans, vet inte var jag ska göra, eller hur.
Äldre 2007-07-02, 15:38   #13
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Så, jag skulle egentligen kunna göra ett script som skriver ut det här:
Kod:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<date="2007-07-02">
	<amount>3443</amount>
	<bonus>23</bonus>
	<currency>USD</currency>
</date>
<date="2007-07-01">
	<amount>340</amount>
	<bonus>0</bonus>
	<currency>USD</currency>
</date>
<date="2007-06-30">
	<amount>1500</amount>
	<bonus>350</bonus>
	<currency>USD</currency>
</date>
Är det då möjligt att skriva ut resultatet i tex. en tabell på "andra sidan"?
Finns det bättre sätt att "ställa upp" datan på?

Det jag inte riktigt förstår mig på är hur själva anropet ska se ut, alltså koden som ska utföra utskriften.
Äldre 2007-07-02, 16:06   #14
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Nu gjorde jag såhär:
Kod:
<%
query =	"SELECT TOP 10 " &_
	"id, uMail, uPW " &_
	"FROM customers " &_
	"ORDER BY id DESC"
Set rs = conn.Execute(query)
If Not rs.EOF Then
	Response.Write(	"<?xml version=""1.0"" encoding=""UTF-8""?>" & VbCrLf)
	While Not rs.EOF
		Response.Write(	"<userid>" & rs("id") & "</userid>" & VbCrLf &_
				"<usermail>" & rs("uMail") & "</usermail>" & VbCrLf &_
				"<userpass>" & rs("uPW") & "</userpass>" & VbCrLf)
	rs.MoveNext
	Wend
End If
Set rs = Nothing
%>
Koden skriver ut ett dokument som ser ut såhär: (med annan data...)
Kod:
<userid>1000</userid>
<usermail>mailadress@foo.com</usermail>
<userpass>asdf</userpass>

<userid>1001</userid>
<usermail>annan@adress.com</usermail>
<userpass>mypasswd</userpass>
Men nått är fel, Internet Explorer skriver ut att:
Det går inte att visa XML-sidan
Det går inte att visa XML-indata med formatmallen XSL. Korrigera felet och klicka sedan på knappen Uppdatera eller försök igen senare.
--------------------------------------------------------------------------------
Bara ett element får finnas på högsta nivån i XML-dokumentet. Det gick inte att behandla resursen

Hur ska jag göra för att få "okej" XML-data?
Äldre 2007-07-03, 07:01   #15
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Angav Response.AddHeader "Content-Type", "text/xml" högst upp i filen, och nu så formateras filen rätt och ställs upp som en XML-Fil i flera webbläsare som jag provat.

Tror att jag kan komma någon vart med det här.

Men fortf. återstår "POST-DATA" delen, vilket går att lösa hyffsat lätt.
Däremot så funderar jag över en mer säker lösning än att skicka med anv. uppg. som GET.
Finns det något smidigt sätt att posta variablar säkert mellan två servrar, utan SSL?
Jag misstänker att svaret är ett rungande nej på den frågan..?

Men hur som helst kan det finns mindre bra resp. bra lösningar på det?
Äldre 2007-07-03, 07:55   #16
spango
Medlem

spangos avatar

Citat:
MickeA.com skrev:
Bara ett element får finnas på högsta nivån i XML-dokumentet. Det gick inte att behandla resursen

Hur ska jag göra för att få "okej" XML-data?
Ett XML-dokument måste ha ett rotelement som alla andra element ligger under (som <html> i HTML-dokument). Sen skulle jag nog även rekommendera dig att gruppera alla element för en användare under ett eget element, även om det inte är nödvändigt så gör det allt lite mer lättläst.
Kod:
<users><!-- start rotelement -->
    <user>
        <userid>1000</userid>
        <usermail>mailadress@foo.com</usermail>
        <userpass>asdf</userpass>
    </user>

<user>
        <userid>1001</userid>
        <usermail>annan@adress.com</usermail>
        <userpass>mypasswd</userpass>
    </user>
</users><!-- slut rotelement -->
<?xml?>-grejen är en processinstruktion och inte ett element, och behöver sålunda inte ligga under rotelementet (utan bör faktiskt ligga absolut först).

Citat:
MickeA.com skrev:
Jag misstänker att svaret är ett rungande nej på den frågan..?
Japp
Alternativa lösningar kan man hitta på en miljard olika, men det finns inget standardiserat. Självklart kan du ha någon egen PKI-kryptering eller liknande, men jag skulle nog säga att det är enklare att säga åt de som bestämmer att era lösenord i dagsläget skickas i klartext och kan läsas av precis vem som helst, och att du behöver en SSL-server för att lösa det. Det kommer bespara dig många problem.

Äldre 2007-07-03, 08:48   #17
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Tjena,
Det här med info från anv. tabellen var bara ett exempel, jag skulle _aldrig_ skicka användar-data som emailadress och lösenord via XML

Det var bara ett exempel, för att testa lite.
Den här sajten jag jobbar med, är det inte jag som gjort från början, det är något jag tagit över sedan tidigare.
Alla lösenord är för närvarande okrypterade, men det kommer bli ändring på det framöver, det är lite sjukt att ha det såhär, jag vet.

Nu är det ingen jättekänslig data som finns i den här statistiktabellen, utan den visar hur mycket pengar en viss person sparat på sitt spelande på en viss sajt.

Men jag undrar om man inte ska införskaffa sig ett SSL Certifikat, eftersom det är kan växa framöver och säkerheten måste ju finnas där, även fast det inte är några data som kan skada någon.

Tack sålänge!
Äldre 2007-07-03, 09:09   #18
mrblonde
Medlem

Registrerad: 2001-08-14
Lösningar: 6
Jag skulle bara lite OT vilja flika in att så fort du har data som en användare är det känsligt. Oavsett om det är pengar (oftast jättekänsligt) eller personers namn på sina husdjur eller frimärken de gillar. Är det dessutom så att sidan är kommersiell är det 100 gånger viktigare att ha koll på säkerheten.

Det där med eposten är ju något som du bör kolla upp, kör en jämförelse mellan era system i finland och sverige och kolla om ni har många epostadresser som stämmer eller inte. Det kan bli riktigt tokigt annars!!!

"Få av oss kan med lätthet ge upp vår tro på att samhället på något sätt är förnuftigt inrättat. Tanken på att staten har blivit vansinnig och bestraffar så många oskyldiga människor är outhärdlig. Och därför måste bevisen förnekas."
Arthur Miller
mrblonde besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2007-07-03, 09:57   #19
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Citat:
mrblonde skrev:
Det där med eposten är ju något som du bör kolla upp, kör en jämförelse mellan era system i finland och sverige och kolla om ni har många epostadresser som stämmer eller inte. Det kan bli riktigt tokigt annars!!!
Jo, det är just det jag har lite problem med.
Just kopplingen mellan deras kunders konton och våra.

Många av kunderna idag är kund både i Finland och hos oss, däremot är det ingen garanti att dessa använt samma mailadress vid registrering hos dom / hos oss.
I första hand tänkte jag mig en extra tabell i hans databas:
Kod:
customer_id
id_fi
id_se
Därefter får man plocka ut kunder från honom vars mailadress stämmer med kunder hos oss.
Problemet uppstår däremot när en ny kund reggar sig hos honom, tanken är att dom då automatisk ska bli kund hos oss.

Hur löser jag den biten via XML?
Äldre 2007-07-03, 21:19   #20
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Så, det här med SSL då.
Om jag har ett SSL Certifikat på sidan där XML filerna "skapas", hur funkar det då?

Är det inte så att jag måste ha SSL på båda servrarna för att både "in" och "ut" data ska vara krypterat?

Som jag gör nu så skickar jag med en eller flera parametrar till filen som skapar XML dokumenten som querystrings, vilket inte är så bra.
Äldre 2007-07-04, 08:44   #21
spango
Medlem

spangos avatar

Citat:
MickeA.com skrev:
Så, det här med SSL då.
Om jag har ett SSL Certifikat på sidan där XML filerna "skapas", hur funkar det då?

Är det inte så att jag måste ha SSL på båda servrarna för att både "in" och "ut" data ska vara krypterat?
Nej, det räcker med att ha det på den sidan som spottar ut XML:en. Du behöver ju exempelvis inte ha SSL-certifikat på din hemdator för att besöka HTTPS-sidor.

Äldre 2007-07-04, 09:49   #22
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Tjena,
Nej, det vet jag, att jag inte behöver ha SSL på min dator för att besöka https.

Men i det här fallet sker kommunikationen i den här ordningen:
Kod:
Klient => Finska sajten => Vår sajt hos Aleborg => Finska sidan => Klient
I anropet till vår server, skickas parametrar med till scriptet som en querystring, tex.
Kod:
myXML.Load "http://foo.com/external.asp?mail=info@mickea.com"
Är kommunikationen ändå krypterad mellan hans och vår server?
Äldre 2007-07-04, 10:44   #23
spango
Medlem

spangos avatar

Nja, du måste gå via HTTPS för att använda SSL. Så om det blir myXML.Load "https://foo.com/external.asp?mail=info@mickea.com" så ja, då är den krypterad. Sen måste förstås finnarnas klient stödja HTTPS.

Äldre 2007-07-04, 14:26   #24
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Aha, okej, då är jag med.
Går lite Off Topic nu, men har kört fast lite i inläsningen av en XML fil.
Den ser ut såhär:
Kod:
<my_stats>
   <stat>
     <datetime>070517</datetime>
     <rake>2,43</rake>
     <bonus>13,3</bonus>
     <currency>USD</currency>
   </stat>
   <stat>
     <datetime>070518</datetime>
     <rake>34,43</rake>
     <bonus>23,3</bonus>
     <currency>USD</currency>
   </stat>
... OSV MED ALLA POSTER ...
   <stats_sum>
     <sum_rake>326,91</sum_rake>
     <sum_bonus>154,1</sum_bonus>
   </stats_sum>
</my_stats>
Jag "plockar ut" alla <stats> med:
Kod:
Set nodeLst = XMLDoc.getElementsByTagName("stat")
For i = 0 To nodeLst.length - 1
	If i Mod 2 <> 0 Then row_count = "row-odd" Else row_count = "row-even" End If
	Response.Write(	"<p class=""col-1 " & row_count & """>" & datetime.Item(i).text & "&nbsp;</p>" & VbCrLf &_
			"<p class=""col-2 " & row_count & """>" & rake.Item(i).text & "&nbsp;</p>" & VbCrLf &_
			"<p class=""col-3 " & row_count & """>" & bonus.Item(i).text & "&nbsp;</p>" & VbCrLf &_
			"<p class=""col-4 " & row_count & """>" & thecurrency.Item(i).text & "&nbsp;</p>" & VbCrLf &_
			"<p class=""clear-all"">&nbsp;</p>" & VbCrLf)
Next
Men, den sista delen av filen, det mellan "<stats_sum>", ska visas efter Loopen och det får jag inte till.

Förslag?
Äldre 2007-07-04, 16:10 Markerad som löst av MickeA.com   #25
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Eftersom jag åkt off-topic med det här, har jag fortsatt med min fråga i en tidigare tråd i ASP-Forumet.
Svar
webForum > Utveckling > Webbutveckling > Webbutveckling - Övrigt

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 18:40.