webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Användning > Nätverk & säkerhet > Nätverk

Nätverk Problem med nätverket, Internetdelningen eller liknande. Diskussioner kring LAN & WAN.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2007-06-18, 22:18   #1
carre
Medlem

Registrerad: 2007-06-18
Lösningar: 0
Wlan-hetta

Hej!

Jag har ett problem som håller på att ta kol på mig! hoppas nån vill hjälpa mig!

För ett tag sen var jag inne o klabbade i inställningarna för min trådlösa router. Jag ville ändra den befintliga wep-nyckeln, som jag inte visste vad var, för att ännu en laptop skulle kunna logga in trådlöst på nätverket.

Nu är det emellertid så olyckligt att det trådlösa nätverket inte längre fungerar på den ursprungliga bärbara datorn. På den nya bärbara datorn fungerar det dock, så felet borde alltså ligga i datorinställningarna och inte routern. (lan funkar, men inte wlan) Det verkar som att datorn har kontakt med routern eftersom "trådlösa nätverks ikonen" i startfältet blinkar. Samtidigt går det emellertid inte att visa trådlösa nätverk. Den rutan är bara grå, så man kan inte välja avancerat.

Vad som mer bör nämnas är att datorn hittar IP-adress eftersom det står en adress när jag skriver ipconfig i dos. Likaså står det adress till masken. För DNS-suffix står det dock inget, och heller inte standardgateway.

Nätverkskort skall vara rätt installerat...Nån som vet vad detta shit kan bero på?! Tacksam för all hjälp!

/carsten
carre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2007-06-18, 22:24   #2
nitro2k01
Forumvärd

nitro2k01s avatar

Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 645
Börjar IP-adressen för den icke fungerande datorn med 169...? Detta är en så kallad "Automatisk privat IP-adress" och det betyder i praktiken att konfigurationen inte funkar.
Har kortet på den gamla ett eget program för konfiguration, så kan det du säger om den gråa rutan hända. Leta i system tray och start-menyn efter ett alternativt program.
För att sedan få den trådlösa accessen att funka måste du skriva in den nya WEP-nyckeln. (Uppenbarligen)
2) Klippning frisörer emellan.
nitro2k01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2007-06-18, 22:48   #3
carre
Medlem

mkt riktigt ett 169-nummer.

jag e inte helt med på noterna vad gäller "Har kortet på den gamla ett eget program för konfiguration, så kan det du säger om den gråa rutan hända. Leta i system tray och start-menyn efter ett alternativt program." fattar inte vad det är för program för konfiguration? hade varit sjysst om du förklarade lite mer ingående vad du menar!!

mvh
Äldre 2007-06-18, 22:53   #4
nitro2k01
Forumvärd

nitro2k01s avatar

Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 645
Vad jag menar med det är att många kort kommer med sitt eget program för att konfigurera nätverk, som inaktiverar Windows' eget program, och alltså får det fömstret att bli grått. Klicka på « vid system tray och se om du hittar nåt som kan passa in på beskrivningen. Annars kan du leta i start-menyn efter saker med wireless eller radio i namnet.
2) Klippning frisörer emellan.
nitro2k01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2007-06-18, 23:02   #5
carre
Medlem

vad jag hittar, som ligger i startmenyn, är genvägar till "belkin wireless monitor utlity & driver" men jag vill ju inte avinstallera drivrutinen....
Äldre 2007-06-18, 23:08   #6
carre
Medlem

eller...? nåt annat alternativ?
Äldre 2007-06-19, 11:21   #7
dho
Moderator

dhos avatar

Registrerad: 2002-08-26
Lösningar: 71
Flyttas från Windows.
Äldre 2007-06-19, 11:46   #8
Lasp
Medlem

Lasps avatar

Registrerad: 2000-07-29
Lösningar: 143
De flesta routrar kan man nollställa med en liten reset. Håll den intryckt i fem sekunder efter strömpåslag.
Lasp besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2007-06-19, 12:42   #9
carre
Medlem

har testat att starta om routern. det hjälper inte...

kan man på något sätt fixa så att endast windows program för konfiguartionen används och så att man kan välja avancerat när man är inne i "visa trådlösa nätverk"?
Svar
webForum > Användning > Nätverk & säkerhet > Nätverk

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 17:53.