webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor

Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2007-06-15, 17:16   #1
silfver
Medlem

Registrerad: 2003-04-03
Lösningar: 105
söker Bostadskö i Göteborg

Jag tänkte sätta upp mig på bostadslistor för hyreslägenheter i Göteborg. Jag vet att det ska finnas hemsidor för det här där man registrerar sig.

Vilka sidor ska jag registrera mig på? Jag tänkte med Göteborgs centrum som utgångspunkt, men även alla bostadsområden i närheten. Är inte så familjär med stadsdelarna i Götet.

Ifall det inte går att anmäla sånt här via internet - vart ska jag vända mig?

Tack på förhand.
Äldre 2007-06-15, 17:24   #2
M.Cheraghi
Medlem

M.Cheraghis avatar

Registrerad: 2001-07-27
Lösningar: 38
https://www.boplats.se/HSS/Default.a...a-50857e4c0c61
Äldre 2007-06-15, 17:25   #3
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Registrerad: 2002-08-03
Lösningar: 150
Okej, fram med knytnävarna bara för vi står nämligen i samma kö och ungefär med samma krav - inga förortsträsk som Bergsjön och Angered tack (godmorgon fördomar, men jag står för dem ).

Förutom att hänga på Boplats Göteborg så har jag även slängt ut krokar bland vänner, bekanta, ickebekanta och på Blocket. Har fått ett antal svar men då rör det allt från icke önskvärda stadsdelar till fullt möblerade saker.

*lägger bevakning på tråden*
Äldre 2007-06-15, 17:57   #4
silfver
Medlem

Tack. Ska spana in.
Citat:
Dryden skrev:
Okej, fram med knytnävarna bara för vi står nämligen i samma kö och ungefär med samma krav - inga förortsträsk som Bergsjön och Angered tack (godmorgon fördomar, men jag står för dem ).

Förutom att hänga på Boplats Göteborg så har jag även slängt ut krokar bland vänner, bekanta, ickebekanta och på Blocket. Har fått ett antal svar men då rör det allt från icke önskvärda stadsdelar till fullt möblerade saker.

*lägger bevakning på tråden*
Haha, nice. Men jag har egentligen inga planer på att flytta förens nästa höst. Ska plugga ett år till, men vill vara ute i god tid. Har hört att det är rätt bra att vara det.
Äldre 2007-06-15, 17:59   #5
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Registrerad: 2002-08-03
Lösningar: 150
Citat:
silfver skrev:
..., men vill vara ute i god tid. Har hört att det är rätt bra att vara det.
Det är en mycket bra idé. Det bästa är dock om man har pengar och kan köpa sig en lägenhet. Det blir så mycket enklare så.
Äldre 2007-06-15, 18:56   #6
Compusa
Moderator

Compusas avatar

Registrerad: 2002-01-14
Lösningar: 78
Citat:
silfver skrev:
Ska plugga ett år till, men vill vara ute i god tid. Har hört att det är rätt bra att vara det.
Att vara ute ett år innan är allt annat än i god tid när det gäller att få hyreslägenhet i Göteborg. Det är sjukt långa köer...

Citat:
Dryden skrev:
inga förortsträsk som Bergsjön och Angered tack (godmorgon fördomar, men jag står för dem ).
Bergsjön kan jag förstå, men Angered har ganska fina bostadsområden...
Compusa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2007-06-15, 18:57   #7
silfver
Medlem

Var i Göteborg vill man bo då? Jag vill ha det nära till centrum, men jag behöver nödvändigvis inte bo mitt i smeten.

Nu har jag registrerat mig på Boplats Göteborg. Hur gör jag för att ställa mig i bostadskö?
Äldre 2007-06-15, 18:58   #8
silfver
Medlem

Citat:
Compusa skrev:
Att vara ute ett år innan är allt annat än i god tid när det gäller att få hyreslägenhet i Göteborg. Det är sjukt långa köer...
Jag vet. Jag har egentligen inte ens tänkt på det här förens nu. Jag vet inte ens om jag kommer flytta, men jag vill ändå ställa mig i kö för att ha möjligheten liksom...

Vilka områden i Göteborg är mest attraktiva/gästvänliga?
Äldre 2007-06-15, 18:59   #9
Compusa
Moderator

Compusas avatar

Linnéstaden är en riktig favorit, men det kan du nog glömma om du inte har gott med tur Majorna är nice!
Äldre 2007-06-15, 19:01   #10
silfver
Medlem

Citat:
Compusa skrev:
Linnéstaden är en riktig favorit, men det kan du nog glömma om du inte har gott med tur Majorna är nice!
Okay, tack. Bara så att jag kan orientera mig; i vilken stadsdel ligger Liseberg? Heter det bara centrum, eller nåt annat?
Äldre 2007-06-15, 19:05   #11
Compusa
Moderator

Compusas avatar

Det ligger ju i Centrum, men på Örgrytevägen så Örgryte skulle man nog kunna säga.
Äldre 2007-06-15, 19:31   #12
SPiN
Medlem

Registrerad: 2000-03-13
Lösningar: 195
Nä, Örgryte är väl ute på Hisingen? Vissa delar av Hisingen är väldigt fint, t.ex. Eriksberg och Sannegården. Det är vid älven och nära till stan. Annars är som sagt Linnéstaden en riktigt höjdare, vidare är majorna, Masthugget och Johanneberg väldigt bra områden att bo i, nära till allt. Själv bor jag i Landala, med 5 min. gångväg till avenyn, i en lägenhet från början av 1900-talet - här är också väldigt najs att bo.
Äldre 2007-06-15, 19:40   #13
Compusa
Moderator

Compusas avatar

Nej Örgryte ligger inte på Hisingen utan nära Liseberg. Örgryte är dock ett ganska stort distrikt. Linnéstaden är ett ställe man bara måste uppleva om man nu inte kan bo där, känns nästa som att vara utomlands på något sätt. Grymt mysigt område med underbara uteserveringar och barer.

Tycker SPiN har gett mycket bra exempel på attraktiva områden så kika på dessa

/r Kom på ett till, Kålltorp. Ligger i utkanten av stan men det tar max 5 min med spårvagn in till centrum.

Senast redigerad av Compusa, 2007-06-15 klockan 19:54
Äldre 2007-06-15, 20:08   #14
Ode
Medlem

Odes avatar

Registrerad: 2003-03-23
Lösningar: 6
Japp, skulle nog rekommendera Majorna, Johanneberg, Masthugget eller Lunden. Alla dessa ligger väldigt bra till i förhållande till centrum och här bor många yngre i äldre lägenheter eller i studentlägenheter. Sedan finns det som folk här säger flera ställen på Hisingen, bland annat Eriksberg, men även områdena runt Kvilletorget och Vågmästarplatsen(minns inte vad själv området heter). Min bror bor där och han tycker det är toppen, 5 min med spårvagn till centrum.

Att ens nämna Linnéstaden är ju ett hån emot hela den här tråden. Det och Vasastan kan du tvärglömma såvida du inte har enorma kontakter som kan fixa en hyresrätt eller vill punga ut sisådär 1,5 mille för en 1:a.
Äldre 2007-06-15, 20:40   #15
Web-Tor
Medlem
Smurf

Web-Tors avatar

Registrerad: 2000-11-03
Lösningar: 291
Boplats Göteborg gäller för alla kommunala bostadsbolag. Med lite tur och skicklighet kan man lyckas väl om man hör av sig till mindre privata värdar.

Av de områden som nämnts här har jag bott i de flesta och kan varmt rekommendera Kålltorp och Johanneberg. Hisingen skulle jag inte gärna bo på igen.

Numera bor vi i Haga men att få lägenhet här tar nog minst 10 år om man inte har väldig tur.
Äldre 2007-06-15, 21:32   #16
Compusa
Moderator

Compusas avatar

Citat:
Ode skrev:
Att ens nämna Linnéstaden är ju ett hån emot hela den här tråden. Det och Vasastan kan du tvärglömma såvida du inte har enorma kontakter som kan fixa en hyresrätt eller vill punga ut sisådär 1,5 mille för en 1:a.
Visst är det så, men han frågade vilka som var mest attraktiva och jag sa faktiskt i samma andetag att det är mycket svårt. Sedan vet vi ju inte vad silfver har för kontakter och ekonomiska möjligheter
Äldre 2007-06-16, 02:17   #17
Ode
Medlem

Odes avatar

Registrerad: 2003-03-23
Lösningar: 6
Citat:
Compusa skrev:
Visst är det så, men han frågade vilka som var mest attraktiva och jag sa faktiskt i samma andetag att det är mycket svårt. Sedan vet vi ju inte vad silfver har för kontakter och ekonomiska möjligheter
Visst är det väl så, men man kan också nästan förutsätta att sitter man inne på feta kontakter eller ett par mille i cash så ställer man sig inte i bostadskö.
Äldre 2007-06-16, 11:00   #18
silfver
Medlem

Citat:
silfver skrev:
Nu har jag registrerat mig på Boplats Göteborg. Hur gör jag för att ställa mig i bostadskö?
Hur fungerar det här?
Äldre 2007-06-16, 12:28   #19
Web-Tor
Medlem
Smurf

Web-Tors avatar

Bostadskön tror jag faktiskt inte så mycket på.
Dessa kan löna sig att kolla däremot:
www.lagenhetsbyte.se
www.bjornsbytare.com
www.bytalya.com
Äldre 2007-06-16, 12:36   #20
mozilla
Medlem

Registrerad: 2001-07-18
Lösningar: 36
Citat:
silfver skrev:
Hur fungerar det här?
Det finns ingen bostadskö i Göteborg (Inte på boplats i alla fall). Istället får du söka på de lägenheter som intresserar dig. Hyresvärden matchar sedan mot din profil och om du passar bra (och har tur) får du komma på visning. Vissa hyresvärdar går efter hur länge man varit medlem i Boplats så det kan ju ses som en viss kö.
mozilla besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2007-06-16, 12:41   #21
silfver
Medlem

Citat:
mozilla skrev:
Det finns ingen bostadskö i Göteborg (Inte på boplats i alla fall). Istället får du söka på de lägenheter som intresserar dig. Hyresvärden matchar sedan mot din profil och om du passar bra (och har tur) får du komma på visning. Vissa hyresvärdar går efter hur länge man varit medlem i Boplats så det kan ju ses som en viss kö.
Aha, okay. Jag trodde man liksom sattes i en lista, och så prioriterades man beroende på hur länge man väntat...
Äldre 2007-06-16, 13:07   #22
frillemike
Medlem

Registrerad: 2007-05-08
Lösningar: 1
Finns många områden utanför vad man kan kalla centralt där det fortfarande tar högst 15min med spårvagn/buss in till centrala göteborg. Utökar du dina sökkriterier lite är det mycket lättare att hitta något.

Sökte lägenhet i ungefär 6 månader i de mer centrala områdena, mer eller mindre aktiv, utan något som helst resultat.. Bor idag i en bostadsrätt i guldringen, 30min till centrum med cykel och 15min med buss. Området är helt klart det bästa hittills jag stött på i göteborg och bostadsrätterna är relativt billiga.

Så kolla inte bara på hyresrätter.. hyra för bostadsrätt plus ränta kan många gånger bli billigare än hyresrätt. Samt att du kommer in i bostadsmarknaden.
frillemike besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2007-06-16, 13:11   #23
Web-Tor
Medlem
Smurf

Web-Tors avatar

Jag frågade min fru som är insatt i det här och så här ligger det tydligen till:
Alla bostadsbolag (både kommunala och privata) kan anmäla lediga lägenheter till BoPlats Göteborg. De tre stora kommunala bolagen (Poseidon, Familjebostäder och Bostadsbolaget) måste anmäla alla lediga lägenheter till BoPlats och sedan maj i år så går dom i första hand efter hur länge man varit inskriven på BoPlats.
Äldre 2007-06-16, 13:15   #24
silfver
Medlem

Citat:
Web-Tor skrev:
Jag frågade min fru som är insatt i det här och så här ligger det tydligen till:
Alla bostadsbolag (både kommunala och privata) kan anmäla lediga lägenheter till BoPlats Göteborg. De tre stora kommunala bolagen (Poseidon, Familjebostäder och Bostadsbolaget) måste anmäla alla lediga lägenheter till BoPlats och sedan maj i år så går dom i första hand efter hur länge man varit inskriven på BoPlats.
Okay, men då är det ju lite av ett kösystem då.
Äldre 2007-06-16, 13:17   #25
Web-Tor
Medlem
Smurf

Web-Tors avatar

Några fler tankar om Göteborgs olika bostadsområden.

Guldheden: För 10-20 år sedan var medelåldern här troligtvis över 70 år men i takt med att gamlingarna börjar dö av flyttar det hit allt yngre folk. Husen är tråkiga men läget är toppen!

Mölndal: Det är visserligen en egen stad men det är fortfarande närmare till Göteborgs centrum än från vissa av Göteborgs andra stadsdelar.

Det område jag trivts bäst i är nog ändå Kålltorp. 10 minuter med spårvagn till centrum och 5 minuter med cykel till badplats i Delsjön.
Svar
webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 09:47.