webForumDet fria alternativet

Planet Earth

Natur & djur

25 svar · 1 573 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag såg precis den bästa naturdokumentären jag sett på otroligt länge! Den handlade om;

Grottor är ett av de få livsrum som existerar utan solljus. I programmet tränger vi in i det eviga mörkret, i den mystiska världen under jordytan med håligheter, grottor och tunnlar och med mängder av sällsamma varelser. Det är en värld som få känner till, än mindre har besökt. Lechuguilla-grottan i USA är en av de största i världen och är 193 km lång och 500 m djup.

Detta var avsnitt 4 av 11 av Planet Earth och jag ser fram emot nästa avsnitt! Fast mest ser jag nog fram emot avsnitt 8 som ska behandla regnskogen. Den har alltid fascinerat mig. :)

Jag tyckte det var så jäkla bra för att de hade filmat det på ett så fångande sätt. Allting var knivskarpt och, ah. Skitbra helt enkelt!

Någon annan som såg den här serien i dag? På Svt så klart. :)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Planet Earth är ett helt otroligt naturprogram!
Däremot tycker jag att gårdagens program om grottor var det minst bästa än så länge.

Förra veckans avsnitt som handlade om vatten var väldigt imponerande.

Missade du förra veckans avsnitt så sänds det i repris i dag klockan 12:15 på Svt. Sänds även i HD på deras HD-kanal.

Jag har nu sett avsnitt 1-4 och tycker att serien håller världsklass alltså. Vilka bilder! Älskar den här serien. :f

Jag ger mig inte. ;)

I kväll kommer det femte avsnittet i serien, den här gången ska det handla om öknar:

Öknarna. När astronauter observerar jorden från rymden är de stora öknarna lätta att urskilja. Hela 30 procent av landytan på vår planet består faktiskt av öknar, som även från rymden ter sig helt tomma på liv. -En närmare studie ger en helt annan bild - öknar hyser ofta både rika och märkliga ekosystem. Programmet tar oss till Gobiöknen i Mongoliet, Atacamaöknen i Chile, Namibia och Västafrika, Death Valley i USA och till svåra sandstormar i Sahara.

21:00 på Svt. (y) (Äntligen gör tv-licenspengarna någon nytta!!)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Tack för tipset, det har jag missat. :)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Sådärja, såg kvällens avsnitt (y)
Synd att jag missade förra veckans bara, är nästan barnsligt förtjust i allt vad grottor och mörkervarelser heter. Men jag får väl se till att se sista avsnittet om djuphavet istället :)

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jag är inte ett dugg avundsjuk på de fotografer som jobbar åt BBC......

Inte alls. Man får ju inte någon lust att vinna på Lotto och åka jorden runt och fotografera. ;)

Men det är ju inte vilka fotografer som helst heller, jäklar vilka bilder de tar alltså! Jag tycker att alla scener man får se lika gärna kunde sitta på en förstoring på väggen. Helt underbart att se!

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=730598

Inte HD-DVD dock. Det kommer väl. Men jag vill nog ha svenskt tal, jag gillar svts talare.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

silfver skrev:

jag gillar svts talare.

Han låter faktiskt ganska likt en viss Arne W... En klar favorit är det iaf.

Poteta skrev:

Han låter faktiskt ganska likt en viss Arne W... En klar favorit är det iaf.

Ja, han är väldigt behaglig att lyssna på tycker jag. :)

Här ser man fram emot Planet Earth och så är det den där förbannade "musik"-tävlingen istället. :(

Ja, vi får bittert vänta till den 17 maj. :l

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Detta är det bästa som har gjorts på länge! Så mycket arbete som ligger bakom denna serie är ju nästan värt nobelpriset! :)

Bara dessa automatiserade panoreringar över årstiderna är ju helt fantastiska! Har än sålänge bara hittat en "negativ" sak att säga om serien. Jag tror det är i första avsnitte (From Pole To Pole) så säger David att regnskogen bara täcker 3% av jordens yta med hyser mer än 50% av alla växter och djur. Känns dock som det skall vara arter istället. Dock är detta en mycket liten detalj i det stora hela.

Den skall helt klart ses i HD-kvalitet (och surround)! ;)

SE DEN!

Yey! I kväll kommer avsnittet om regnskogen. Så jag har längtat efter det här! Eftersom jag älskar regnskogen så är jag övertygad om att detta kommer bli det bästa avsnittet i serien. Särskilt med tanke på alla BBC:s underbara panoreringar och tidsautomagiska tagningar (som nämnts tidigare i tråden).

Jag hoppas den här släpps på DVD sen!

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

silfver skrev:

Jag hoppas den här släpps på DVD sen!

Det hoppas jag verkligen också, allra helst HD-DVD givetvis. (Jaja, Blueray också dådå...)

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Såg halva första avsnittet av Planet Earth i HD (720p) igår.
Jösses, jag är numer troende. Vilket program, vilka bilder, vilken planet...

Häftigt värre.

Jag blev faktiskt aningen besviken på gårdagens program. Det var inte alls mycket djurliv tycker jag, inte i de kategorier jag tycker om åtminstone. Knappt några reptiler eller insekter alls... De fokuserade alldeles för mycket på apor, elefanter och växterna. :/

Men bra avsnitt ändå, dock även om jag blev lite besviken. Nu ser jag fram emot nästa veckas avsnitt som ska behandla Grunda vatten. Blir definitift häftigt!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag har läst Er entusiasm över serien så jag gav den en andra chans igår.
Gillade vad jag såg av Grodor och Svampar. Men generellt är det för mycket åkningar, zoomningar och panoreringar. Så trots de vackra bilderna blir jag nästan åksjuk.
Fotografen är till för att hålla fast kameran så den inte zommar eller panorerar!

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)