webForumDet fria alternativet

Ska jag formatera om min nya externa hårddisk?

Datorhårdvara

7 svar · 689 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Tjena!
Jag har precis kommit hem från affären med en 400 GB extern hårddisk från HP.
Jag bara stoppade in den i en USB-port så den kom upp som L: formaterad och klar. Nu ser jag att den är i FAT32-format, jag har Win XP på min interna hårddisk men den har NTFS-format ser jag.
Ska jag formatera om min nya extrarna hd till NTFS också eller spelar det ingen roll? Det enda jag ska ha hd:n till är backup på mina digitala bilder.

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

Om det bara är bilder så borde det väl gå bra. FAT32 klarar ju inte filer över 4 Gb annars.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

att formatera om med NTFS är det "säkra" valet :)

Det var det jag misstänkte. Tack!

Jag drar upp denna gamla tråd igen.
Tyvärr har jag lyckats krascha hårddisken på något sätt, se här. x(
Jag har fått en ny på garanti men undrar om omformateringen av hårddisken som jag gjorde kan ha påverkat att den kraschade?
Låter långsökt eftersom jag kunde både hitta disken och spara ner en del information på den efter jag hade konverterat till NTFS.
Men lite osäker blir man ju... Är det en stor nackdel att ha kvar den som FAT32?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det lär inte påverkat det nej. Lär ha varit ett måndagsexemplar eller något.
FAT32 är inge vidare filsystem. Kan man slippa det så bör man göra. Bättre säkerhet t ex.

Danny skrev:

Det lär inte påverkat det nej. Lär ha varit ett måndagsexemplar eller något.
FAT32 är inge vidare filsystem. Kan man slippa det så bör man göra. Bättre säkerhet t ex.

Ok, får hoppas att det inte påverkade kraschen. (Vilket jag inte heller tror.)
Tack för råden, jag formaterar om och håller tummarna + tar en backup direkt denna gång... Inte för att jag har så mycket att ta backup på men... ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...ja, vi får hoppas det går bättre nu. Se det från den ljusa sidan. Du slipper iaf hålla på och ordna upp tusentals gamla filer. Sådant är så rysligt tråkigt ;)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)