Undrar om någon här kan hjälpa mig med hur man kodar så man ser vilka som är inloggade på min sida ?
Jag har en inloggnings kod som ser ut som följande:
Du får skapa en egen tabell där du sparar uppgifterna om vilka som är online
Bifogar en funktion jag gjorde på en sida så har du något att gå efter
// Update "Users online"
//
function update_users_online()
{
global $db, $cookie, $cur_user, $options, $page, $mid;
if (!$cookie['is_guest'])
{
$user_id = $cur_user['id'];
$ident = addslashes($cookie['username']);
}
else
{
$user_id = 0;
$ident = get_remote_address();
}
$now = time();
// Delete entries older than timeout_online seconds and any duplicates (start transaction)
$query = ('DELETE FROM forum_online WHERE logged<'.($now-300).' OR ident=\''.addslashes($cookie['username']).'\' OR ident=\''.get_remote_address().'\'');
mysql_query($query);
// Add a new entry. username and user_id if logged in; ip and user_id=0 if not (end transaction)
// Tillägg - page, mediaid - Sidans namn och mediats idnummer (glöm INTE global)
$sql = ('INSERT INTO forum_online (user_id, ident, logged, page, mid) VALUES(\''.$user_id.'\', \''.$ident.'\', '.$now.', \''.$page.'\', \''.$mid.'\')');
mysql_query($sql);
}
Eller så lägger du till en kolumn SenAktiv i login där du sparar timestamp för varje sidloggning som en inloggad gör. Och så bestämmer du hur länge man räknas som inloggad efter senaste sidladdning så kan du jämföra med den kolumnen. Viod utloggning sätter du kolumnen till något passande "blankt" värde.
Jag är inte så haj på detta med php så fattar inget om det du skrev nu. :)
Men det låter inte så lätt så det får nog vara för min del.
Men tack ändå !
De va om det va en enkel kod som någon kunde fixa som man bara la in någon stans så såg man vilka det va men det där med tabeller och grejer kan jag inget om så då va det kört.