![]() |
|
|
|||||||
| Ekonomi, Juridik, Företagande & Marknadsföring Diskutera aktier, fonder, företagande m.m. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2005-12-01
Lösningar: 6 |
Vad är reglerna för en delad gång och cyckelbana?
Jag har funnit att: I trafiklagstiftningen är det inte reglerat på vilken sida man ska gå på en kombinerad gång-, cykel och mopedbana. Fordon ska dock föras till höger (högertrafik) Min fråga är hur bör cyklar bete sig när de ska köra om en gående på en delad gång & cykelbana? Själv går jag av vana på höger sida och förväntar mig att cyklisterna bakom kör om på vänster sida av mig, men det verkar vara delade meningar om hur det bör gå till. Idag blev jag påkörd bakifrån
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-07-30
Lösningar: 114 |
Detta är ett stort ämne. Alla har synpunkter men ingen (få) har kunskap.
Du ska gå på höger sida och cuklisten ska köra om på din vänstra sida. Men Landet är delat? När kommer det klargörande och vilka regler gäller för den som springer?
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-04-03
Lösningar: 101 |
Kan inte cyklisterna bara köra om på den sida där det finns plats eller använda den förbannade ringklockan?
Jag blev också påkörd för några dagar sen av en tant som var helt efterbliven. Hon skrek att jag inte skulle gå mitt i gångbanan, och jag skrek åt henne att använda ringklockejäveln. Då blev hon lite ägd. Men oftast tillämpar jag högertrafik. Oavsett om jag går eller cyklar.
|
|
|
#4 | |
|
Medlem
Citat:
Jag läste på vägverket eller någon liknande sida att de rekommenderade att fordon ska hålla till höger på vägen medans gående ska gå på vänster sida av vägen. Jag antar att den enda fördelen med det är att gående ser mötande trafik. Om man försöker att applicera det på en delad cykel & gångbana så blir det ju bara komplicerat. Säg att jag går på vänster sida av cykel/gångbanan och får ett möte av en cyklist. I och med att han också håller till sin höger så har vi kollisionskurs. Om jag nu behöver lämna plats åt cyklisten framför mig så behöver jag ta ett kliv in till mitt höger, dvs riskera att bli påkörd bakifrån av en cyklist. Det blir ju rena slalomen för alla gångare och det slutar med att det inte är någon ordning alls (som idag alltså ![]() Jag hoppas att jag läste fel för det tänket förstår jag inte alls.
|
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-17
Lösningar: 215 |
man går ju på den sidan av gång/cykelvägen som är längst från riktiga vägen...
mspaint äger
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Ha ha... vilken söt teckning... men hur gör du då när du får möte av en cyklist? Tar du tappert ett steg åt höger och inverkar på eventuell trafik i det körfältet?
Alternativt står du tappert kvar och hoppas att cyklisten stannar när han kommer fram till dig och sedan klättrar ni över varandra? ![]() En hel del förespråkar modellen enligt bilden ovan men jag tycker att det känns som att förespråka att använda högertrafik och vänstertrafik samtidigt.
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-08-02
Lösningar: 31 |
Jag håller mig ALLTID närmast kanten på cykelbanan, bort från vägen. (Se stoffes fina illustration)
På något sätt känns det mest tryggt, en olustig känsla att ha bilar som kommer i rygg 50cm ifrån dig liksom. Sen om man håller sig intill kanten så finns det endast ett håll (som jag som gångare kan flytta mig åt) som cyklisten behöver ta hänsyn till. Rent juridiskt vette sjutton alltså. För egentligen är det ju som så att du ska gå på vänster sida, med mötande trafik närmast. Men på cykel- och gångbanan går du ju på "fel" sida om man ser utifrån den trafikerade vägen Lurigt som sagt...
|
|
|
#9 | ||
|
Medlem
Registrerad: 2000-09-08
Lösningar: 65 |
Citat:
Personligen anser jag att cyklisten bör väja om vi har kollisionskurs (om jag inte har möjlighet att stega ut ur banan till vänster), främst då han/hon är den snabbaste trafikanten i banan och mindre sannolikt blir påkörd bakifrån än vad en fotgängare blir som har betydligt lägre hastighet. red/ Vid närmare eftertanke ser jag nog cykel/gångbanan som en vanlig väg där cyklarna är bilar istället. Med det tänket blir det också rätt orimligt att fotgängaren ska väja.
The future is today, worry about it tomorrow KnIVsTa IBK | VoIP-Forum.SE - IP-telefoni på ren svenska Senast redigerad av Gein, 2007-03-20 klockan 12:23 |
||
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-07-15
Lösningar: 99 |
|
|
|
#11 | |
|
Medlem
Citat:
![]() Så har jag förstått det i alla fall. En cykel/gångbana är ju lite annorlunda eftersom där inte finns några bestämda regler.
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Några av argumenten ovan bygger på principen att det finns en bilväg brevid gång & cyckelbanan. Resonerar ni likadant om det inte finns någon bilväg?
|
|
|
#13 | |
|
Medlem
Citat:
![]() Man går mot cyklisten för att båda ska uppmärksammas.
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem
Jag köper ditt argument med att det skulle vara bra om det var lika. Men...
Rent flödestekniskt så är det optimalt att halva körbanan används för att transportera personer norr ut och den andra halvan för att transportera personer söder ut. Med konceptet med att gående använder vänstertrafik samtidigt som cyklister använder högertrafik så kommer det bli tvärstopp om vägen är hårt trafikerad (säg rusningstrafik i en storstad). Urkorkat enligt min åsikt. Det blir även onödigt komplicerat vid möte. Vid ett möte mellan en gångare (he he, heter det så?) och en cyklist vem ska veja för vem och vad får det för konsekvens för övrig trafik?
|
|
|
#15 | |
|
Medlem
Citat:
Hm. Lite klurigt, men högertrafik tycker jag känns mest logiskt faktiskt.
|
|
|
|
#16 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
#17 | |
|
Medlem
Citat:
![]() Fotgängare får du ju i båda riktningarna oavsett
|
|
|
|
#18 | |
|
Medlem
Citat:
![]() Låt säga att fotgängare skall gå på vänster sida och cyklisterna skall åka i högerfältet. Då kommer det ju bli nästan fyrfiligt, eller hur? Då måste det ju vara enklare i fall man bara har högertrafik, oavsett ifall man är cyklist eller fotgängare. T.ex. ifall en fotgängare från båda hållen skulle gå samtidigt som det kom cyklister från båda hållen då skulle det bli ganska trångt på gångbanan. ![]() Eller tänker jag helt fel nu?
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-04-17
Lösningar: 21 |
Måste bara inflika att jag tycker att folk som (av nån underlig anledning) inte har ringklocka, borde lära sig att åtminstone säga "pling pling".
|
|
|
|
|
|
#20 | ||
|
Medlem
Jag anser att på en gemensam väg så ska jag som fotgängare inte behöva lämna företräde för cyklar. Kör cyklar åt samma håll som fotgängarna så blir det inte stopp, möjligen så får de sakta ner pga att det inte går att köra om på vänster sida pga möte. Precis som för vilken bil som helst så får de snabbare fordonen köra om när tillfälle ges. Att tuta ner långsammare fordon (alt fotgängare) i diket är väl inte tillåtet.
Hela tråden bygger givetvis på att vägen är tillräkligt bred för att två personer ska kunna mötas i varsitt körfält. Citat:
Citat:
![]() Pling pling
|
|
|
|
#21 |
|
Medlem
Nu hittade jag svaret på min ursprungliga fråga:
http://www.uppsala.se/uppsala/templa...____20013.aspx (se foldern var är min plats) Tankesättet med att be folk gå på "fel sida" (högertrafik i sverige) måste vara baserat på att cyklister inte kan cykla och att de kör in i folk lite hur som helst. Därmed uppfinner man ett sätt för fotgängare att lättare skydda sig genom att låta dem gå på samma sida som mötande trafik. Fungerar hjälpligt där det är lite trafik. Fungerar inte alls där det är mycket trafik. Körkort för cyklister i städer kanske inte är en så dum ide trots allt. Nu ska jag försöka ge mig. Tjing !
|
|
|
#22 | |
|
Moderator
Registrerad: 2002-09-23
Lösningar: 91 |
Citat:
I Uppsala råder cykelanarki, vilket jag antar att du har uppmärksammat. ![]() Körkort för cyklister vore faktiskt på sin plats.
|
|
|
|
#23 | |
|
Medlem
Citat:
Såg för några dagar sedan en kvinna bli ordentlig påkörd vid strandbokilen när hon försökte att cykla över ett övergångsställe utan att i huvudtaget sakta ner innan övergångsstället. Var ganska otäckt men jag hade svårt att känna sympati, det var snarare rätt åt dig
MVH MATTIAS AKA mattiasnordin Registrerad: 2001-05-23 | Inlägg: 2 062 http://mattiasnordin.net/web08/ | Senast redigerad av Mattias Nordin, 2007-03-20 klockan 15:07 |
|
|
|
|
|
|
#24 | |||
|
Medlem
Citat:
![]() Citat:
Det börjar bli en lite väl djup diskussion kring detta kanske ![]() Det allra viktigaste är att folk har ett förutsägbart rörelsemönster, då slipper man flest påkörningar tror jag. Därefter att alla fotgängare går på en och samma sida och alla cyklister på en och samma sida (förutsatt att de har samma färdriktning). Sen om det är bäst att tillämpa fullständig högertrafik eller endast högertrafik för cyklister vet jag inte riktigt. Men så länge det inte finns tydliga regler så tycker jag samma regler som vid landsväg bör tillämpas.
|
|
|
|
#25 | |
|
Medlem
Citat:
Men jag tycker att det är en ganska dum regel. Rent juridiskt, vad händer: A) Om jag håller mig till reglerna och går i vänster körfält och möter en cyklist som också cyklar i vänster körfält där båda vill passera varandra men båda vägrar flytta på sig. De kör/går ju trots allt i rätt körfält... vem blir skyldig vid en krock? B) Vad säger försäkringsbolaget om jag blir handikappad pga av denna krock. Blir cyklisten betalningsskyldig? (skrattar åt att jag orkar fortsätta trådens ämne).
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|