webForumDet fria alternativet

iPod Nano G2 - funderingar

Flash

13 svar · 762 visningar · startad av Helmertz

Medlem sedan maj 2005353 inlägg
Frågan#1

Hej! Går i köpartankar på ny mp3-spelare och fastnat för Apples nya nano. Har kollat upp en del och vill ha klarhet om några basfunktioner eftersom jag aldrig ägt en iPod tidigare.

• Om jag förstått det rätt måste spelaren laddas genom USB i datorn, annars får man köpa en konverter liknande iStuff International iPod Charger (första jag hittade) om man ska ladda i väggen. Rätt/fel? Finns det billigare/bättre alternativ?
  • Överföringen av mp3-filer från datorn måste ske i iTunes. Rätt/fel? Finns det alternativ?
  • Eftersom jag funderar på att köpa den större versionen (8 GB) undrar jag om den fungerar som ett normalt USB-minne för filöverföring och lagring.
  • Det finns en mängd artiklar runt omkring spelaren, finns det något speciellt ni kan rekommendera? Funderar förutom konvertern på något skydd, blir antagligen billigaste som finns. Är dock väldigt tacksam för god kritik och tips om ni har några erfarenheter!

mvh

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Jag har en nano och jag skulle inte köpa en ny om den går sönder. Själva spelaren fungerar för det mesta ok (även om den hänger sig ibland), men det faktum att man måste använda "#%(/!%"#/&%R)# itunes för att föra över filer är ett helvete. Nej jag vill dra över låtarna till en "flyttbar disk".

För att svara på dina frågor:

1. Ja det följer inte med någon laddare så du måste ladda via datorn/adapter.
  2. Ja, du måste använda itunes. Det finns en del andra program som klarar det (bl.a. ett plugin till Winamp) men något av programmen måste finnas installerat på den dator du vill föra över musiken ifrån.
  3. Ja det fungerar
  4. se ovan.
Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Har man en nano måste man ha Nike+iPod
Sedan behövs ett snyggt fordral
och till sist, en FM-sändare så man får det hela över till radion i bilen på ett lätt sätt.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det finns plugins till bl.a. Windows Media Player för att synkronisera låtar. Själv vägrar jag iTunes, jag kör WMP med mgtek dopisp.

magnusfeldth skrev:

Har man en nano måste man ha Nike+iPod

Har faktiskt ett par Nike+ :) Vad finns det för olika plugin till Winamp då? Är inte helsugen på iTunes men eventuellt skulle man kunna använda det och bara importera musik dit som ska vara med på iPod:en och synka på det viset, antar att det går att synka hela bibliotek.

Några fler pros/cons med iPod Nano?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Har man en Nano måste man inte alls ha Nikeskräpet, som den sanna it-nörd man är rör man inte på sig i onödan. :P

Nej, du måste inte ha iTunes (tack och lov). I senare versioner av Winamp finns fullt stöd för iPod inbyggt, dock måste du en första gång ansluta din iPod till en dator med iTunes för att iPoden ska Windowsformatteras. Skitfånigt, men så är det.... Men efter det slipper du iTunes. ;)

Använder du Winamp så dyker din iPod upp under Portables i Music Library och där kan du göra i princip vad du vill. Ta en mapp och dra över från ML, du kan ta en playlist och dra över (givetvis förs filerna över och dessutom din playlist som du kommer åt i iPoden), du kan ta låt för låt - det funkar rent löjligt bra. :)

Som default funkar den inte som en flyttbar disk, även om jag misstänker att det finns tredjepart som ordnar den biffen.

Om du skaffar dig något som iTrip (som låter dig lyssna på din iPod via FM-nätet i bilen) så laddar den din iPod eftersom den är ansluten till cigguttaget. Funkar klockrent. (y)

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

:stefan: skrev:

Har man en Nano måste man inte alls ha Nikeskräpet, som den sanna it-nörd man är rör man inte på sig i onödan. :P

vem har sagt att man måste röra sig bara för att man har dem grejerna, Det är en sak att ha en pryl, det är en annan att använda den ;)

:stefan: skrev:

Som default funkar den inte som en flyttbar disk, även om jag misstänker att det finns tredjepart som ordnar den biffen.

Måste vara sämst på att googla, får ditt påstående bekräftat men hittar inte själva programmet. Nån som vet vad man ska använda sig av?

Ytterligare en fråga, finns det någon som har en konverter och vet vart man köper en billigare än den jag föreslog i inlägg #1? Såg att frakten låg på £17 eller nåt, iaf högre än produkten. Surt.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Apple Store har en laddare för vanligt elnät för 275 kr, bör finnas överallt där iPod säljs.

Medlem sedan mars 2003664 inlägg

Vill du inte ha orginaldelar finns en laddare för 149 pix på Teknikmagasinet .

muskot skrev:

Apple Store har en laddare för vanligt elnät för 275 kr, bör finnas överallt där iPod säljs.

Hittar inte för något annat än amerikanska uttag men du kanske vill hjälpa mig hitta?

Ode skrev:

Vill du inte ha orginaldelar finns en laddare för 149 pix på Teknikmagasinet .

Ser ju billigt och bra ut. Perfekt. Klumpig formulering men antar att den fungerar till Nano G2 också.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Helmertz skrev:

Hittar inte för något annat än amerikanska uttag men du kanske vill hjälpa mig hitta?

Det brukar inte fungera att länka till Apple Store, men jag kan göra ett försök ändå:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=MA592

Kontakten på laddaren kan tas bort och bytas ut, så du ska inte hänga upp dig på bilden.

muskot skrev:

Det brukar inte fungera att länka till Apple Store, men jag kan göra ett försök ändå:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=MA592

Kontakten på laddaren kan tas bort och bytas ut, så du ska inte hänga upp dig på bilden.

Okej, det var precis det jag hängde upp mig på :) Får väl besöka en Apple Store så man inte förköper sig. Helt apropå, vet ni om England har samma eluttag som oss svenskar?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

UK har inte samma uttag, du behöver en adapter.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)