webForumDet fria alternativet

Erfarenheter av Nordea?

Företagande

27 svar · 1 931 visningar · startad av stoffe-2k

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg
Frågan#1

Dessa inlägg kommer ursprungligen från http://www.webforum.nu/showthread.php?t=151496
Josef, Moderator

efter som det verkar vara många Nordea kunder i tråden :OO så tänker jag fråga om ni är nöjda med er bank... (funderar på att flytta över till er)

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Jag är nöjd! Inga problem alls.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag är mycket nöjd med Nordea's tjänster, både via telefon (som jag använder ofta) och internettjänsterna; jag har varit kund i snart sex-sju år. Det finns alltid mer att önska vad gäller filtrerade och utförliga rapporter av t.ex. genomförda transaktioner osv, men det verkar som alla svenska banksystem lider av detta.

Framför allt gillar jag Nordea's lite mer "mysiga" inställning, jag har blivit bra bemött och alltid bra behandlad.

Jag kan minnas enbart ett tillfälle då jag hindrats att göra mina bankärenden på grund av tekniska störningar och det var under ett av deras servicefönster, som de dock meddelade om. Jag har aldrig varit med om att sidan inte går att nå.

OveRRidE skrev:

Framför allt gillar jag Nordea's lite mer "mysiga" inställning, jag har blivit bra bemött och alltid bra behandlad.

Jo, det är ju trevligt med en mysig bank :OO ;) var där på ett första möte i förra veckan och då bjöd dom iaf på kaffe och pepparkaka..

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Själv kommer jag aldrig mer att sätta min fot i en Nordea-bank igen. Krågnligare bank får man fan gräva efter. Gick ned till banken och avslutade alla konton och klippte sönder korten framför kärringen.

Avgifter på allt, till och med på att ta ut uttagskvitto i deras automater.

Nordea kan brinna i helvetet :)

medialabs, vilken bank valde du istället?

Föreningssparbanken - Plus att jag fick Telefonbank/Internetbank/VISA-kortet gratis tills jag fyller 25 år + rabatt i ett antal butiker här i Eskilstuna när jag handlar med mitt VISA-kort och att jag kan köpa/förnya mitt ID-kort för endast 100 kr.

Detta är vad personer under 25 år får i vår bank iaf. Behöver alltså inte betala några som helst avgifter dem närmaste 3 åren för något. (Ok, 10 kr när jag överför pengar till utlandet i avgift. Men fortfarande billigare än andra.)

Sen gillar jag möjligheten att kontakta mitt lokala bankkontor direkt genom Internetbanken och få svar någon timme senare!

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

medialabs skrev:

Själv kommer jag aldrig mer att sätta min fot i en Nordea-bank igen. Krågnligare bank får man fan gräva efter. Gick ned till banken och avslutade alla konton och klippte sönder korten framför kärringen.

Avgifter på allt, till och med på att ta ut uttagskvitto i deras automater.

Nordea kan brinna i helvetet :)

Har också varit Nordeakund och valt att avsluta mina åtaganden, bytte till Handelbanken och det har fungerat kanon för min del.

Mycket smågrejer som man retade upp sig på som att det exempelvis tog en dag extra för att få lönen insatt och att det är en massa småsummor som man kontinuerligt får betala för att nyttja vissa tjänster och på Handelbanken så är det gratis och behöver man ha hjälp med något så är det bara att ringa sin bankkontakt så ordnar de detta på en gång.

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Har som företagare provat plusgirot (Nordea) och SEB. Jag är inblandad i ett nystartat handelsbolag som valt handelsbanken. De är bäst hitills, men vi har knappt använt kontot ännu.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Vatos Locos skrev:

Mycket smågrejer som man retade upp sig på som att det exempelvis tog en dag extra för att få lönen insatt

Min lön kommer alltid, och har alltid kommit, in i tid. Jag kan stämma en klocka efter den.

[..] och behöver man ha hjälp med något så är det bara att ringa sin bankkontakt så ordnar de detta på en gång.

Nordeakunder kan också ringa till sin bankkontakt. Vad exakt är det som inte kan ordnas hos Nordea?

tack Josef (y)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag har också kört Nordea i en massa år och jag är nöjd så till vida att det funkar som det ska. Inga extravaganta finesser (som man kanske saknar ibland) men å andra sidan är internettjänsten stabil som få.

Det där med extra avgifter för en massa saker är jag inte med på riktigt. 30 spänn i månaden för Visakort och telefon/internettjänst tycker jag är helt okej. Surt bara att det är 0% på lönekontot.

Men det som verkligen hindrar mig från att byta till en annan bank är det suveräna systemet med engångskoder! Inget certifikat som man måste komma ihåg att ta med sig (eller tanka ner igen) om man ska internetbanka från en annan dator eller nån fånig dosa som man likaledes måste komma ihåg. Nä, i plånboken ligger kortet med skrapkoder och jag kan utan problem logga in från vilken uppkopplad dator som helst utan mer förberedelser än att hämta plånboken ur bakfickan. Kalas! (y)

Skrapkoder, det är ren ondska och lathet från Nordeas sida. Livsfarligt att använda sig av en så usel inloggninsmetod enligt mig. Bara att titta på alla phishing-försök som riktats mot Nordea de senaste månaderna.

Hellre använder jag mig av en dosa, som föreningsparbanken använder där koderna endast är giltiga 3 min och man måste verifiera överföringen med en ny kod, samma sak när man lägger till nya mottagare. - Detta reducerar chansen ganska rejält vid eventuella phishing-försök (enligt mig).

jag har handelsbanken idag, och har både certifikat och engångskod inloggnings möjlighet. (certifikat hemma och engångskoder i fickan)

Någon som är Förmånskund hos Nordea?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Handelsbanken erbjuder även dem engångskoder nu mer

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

SEB har ju en dosa som genererar en sexsiffrig kod utifrån två st fyrställiga.
Dessa kontrolleras sedan på något sätt mot min egen dosa och är giltig i någon minut bara.
Hos Skandiabanken har jag certifikat som kommer genom en kod via SMS som sedan ligger i datorn. Nu har jag fått engångskoder att komplettera med!
Varför kan jag inte vara säker med mitt nya (polisen) elektroniska ID kort?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

medialabs skrev:

Skrapkoder, det är ren ondska och lathet från Nordeas sida. Livsfarligt att använda sig av en så usel inloggninsmetod enligt mig. Bara att titta på alla phishing-försök som riktats mot Nordea de senaste månaderna.

De som går på de där phishingförsöken kan inte ha alla paddlar i vattnet...
Man behöver bara tänka efter minsta lilla för att inse att mailet på knackig och grammatiskt inkorrekt svenska inte är äkta. Hur har banken fått min mailadress förresten? ;)

Nä, koderna är suveräna, det är jag och bara jag som har dom, tillsammans med ännu en kod och mitt personnummer. Jag litar fullständigt på den lösningen. :)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

jag ogillar Nordea och ska byta till Fsb så fort jag får tummen ur röven..

Orsaken är dåligt bemötande

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Jag skulle kunna tänka mig att tända eld på ett och annat Nordeakontor.

Hjälper en kille som fått sitt kort kopierat nere i Tyskland.
Banken hävdar att han varit ovarsam då han betalat med kortet på krogen när han var nere i december 2005.

I februari 2006 görs ett köp nere i Tyskland på 1800:-, banken hävdar att han gjort köpet själv, dock kan det skriftligen intygas att killen varit inne på ett möte med två personer som arbetar inom socialtjänsten samtidigt som köpet gjorts.

Än idag har man inte gjort sitt åtagande och betalat tillbaka pengarna + att det fortfarande tickar straffavgifter.

Nä.....SPRÄNG SKITEN !!! :moose

I övrigt kör jag själv med Swedbank och är asnöjd.
Har alla företagstjänster man kan ha, plus bankgiro.

obelix skrev:

Orsaken är dåligt bemötande

Det där var en av mina anledningar också.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)