webForumDet fria alternativet

Köpte en dator utav ett företag. Hur får jag bort deras namn?

Datorhårdvara

43 svar · 1 495 visningar · startad av Akerlundh

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag köpte min bärbara utav ett företag så när jag startar upp datorn så ser det ut så här när jag startar datorn.

Fujitsu Simens Loggan
Hur man ska trycka för att komma in i setup.
Och längst ner står det företagets namn.

Så nu har jag varit och kollat i bios och hittar ingen inställning där som man kan tabort namnet med.
Det kanske skulle funka genom att reseta bios men det vet jag inte hur man gör på en bärbar dator.

Hur kan man annars göra för att få bort den texten?
Visst det är ju inte tvunget att den ska bort men alla tror ju bara att datorn är stulen annars iofs har jag kvitto på den men endå skulle va rätt gutt och slippa den tråkiga texten.

Tips?

Ahh just det kanske sak skriva vad det är för dator.

Det är en Fujutsu Simens Lifebook E7110 "E Series"

Medlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Kan du inte be företaget ta bort texten?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Vet inte riktigt hur det är med den datorn, men jag fick en skiva / sökte på mitt moderkorts hemsida om sådna program att ändra det(dom gjorde reklam om att man kunde ändra om start bilden själv)... dock vet jag inte hur fujutsu har det. Om du har otur så måste du kanske flashar om din bios med orginal biosen på ett företag.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Akerlundh skrev:

Visst det är ju inte tvunget att den ska bort men alla tror ju bara att datorn är stulen annars

Hömm? Varför skulle nån tro att datorn är stulen bara för att det står Fujitsu Siemens när du startar den? Det är ju inte direkt som om du har stulit datorn från Fujitsu bara för att de har tillverkat datorn, jämför med om det skulle stå IBM eller HP.
Ett tips kan vara att leta i BIOS efter något i stil "Show diagnostics". Inställningen brukar ligga under sektionen boot, om en sådan finns.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

I BIOSen på Fujutsu datorer har jag sett att det finns en text man kan skriva. Kommer inte ihåg vart den finns men jag vet att jag sett den. Men den kanske går att dölja så ingen kan ändra den också.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

nitro2k01 skrev:

Hömm? Varför skulle nån tro att datorn är stulen bara för att det står Fujitsu Siemens när du startar den?

Det är något annat företags logo "under" den... om jag förstår det rätt:

+-----------------------------------+
|                                   |
|             Fujitsu               |
|                    +--------------+
|                    | <annan logo> |
+--------------------+--------------+
Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

nitro2k01 skrev:

Hömm? Varför skulle nån tro att datorn är stulen bara för att det står Fujitsu Siemens när du startar den? Det är ju inte direkt som om du har stulit datorn från Fujitsu bara för att de har tillverkat datorn, jämför med om det skulle stå IBM eller HP.

Det var väl ändå inte tillverkarens namn som var problemet, utan den tidigare ägarens namn?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Gislaved skrev:

Det var väl ändå inte tillverkarens namn som var problemet, utan den tidigare ägarens namn?

Ah, förlåt, jag trodde att "Fujitsu Simens Loggan" var en dålig särskrivning av "Fujitsu Simens-loggan".
Men ok, det finns säkert nån som vet svaret på Wim's BIOS.
Om du har köpt datorn direkt från företaget som har brandat den, så kanske de vet, eftersom de på något sätt har fått dit loggan. Om du har köpt datorn och fått kvitto från Nisse Hult's datoraffär i Flen så finns det ju inget som säger att datorn faktiskt är stulen, även om du har fått kvitto. (Begreppet köp i god tro finns inte hellre i längre i lagens mening, så det är du som får skulden.)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det har väl funnits trådar om detta med inloggningsbild tidigare?
Är det inte en dold fil logo? Sedan brukar det finnas brandade texter när man högerklickar på den här datorn! Det är inte det du menar?

Hmm väldigt många svar men inte något som direkt funkade.

Men borde det inte gå om man nollställer bios?

Eller om man flashar bios?

Någon som vet hur man gör detta på en bärbar dator?

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Lasp skrev:

Det har väl funnits trådar om detta med inloggningsbild tidigare?
Är det inte en dold fil logo? Sedan brukar det finnas brandade texter när man högerklickar på den här datorn! Det är inte det du menar?

Vad då inloggningsbild? Han har ju sagt att denna kommer när han bootar datorn och det har ingenting med du säger att göra. Om det nu är en bild så lär den inte hämtas från en windows-partitionen eftersom bioset startar innan operativsystemet.

Akerlundh skrev:

Hmm väldigt många svar men inte något som direkt funkade.

Men borde det inte gå om man nollställer bios?

Eller om man flashar bios?

Någon som vet hur man gör detta på en bärbar dator?

Jag skulle testa att flasha bioset. Jag skulle vända mig till http://www.fujitsu-siemens.se/ för att ta reda på information om hur man gör.

Det är inte svårt att flash sitt bios, det som ibland kan vara svårt är att få tag på det som är avsett för din dator.

/r Såg att din dator inte gick att hitta på hemsidan..
Testa denna länken: http://www.treiberupdate.de/treiber-download/bios/Fujitsu_Siemens.html vågar dock inte garantera innehållet. Men eftersom du har köpt den så tycker jag du först och främst ska fråga föregående ägare om hjälp.

Hmm..

Jag har snackat med företaget som haft den innan dom visste inte hur man skulle fåbort det och kunde inte hjälpa mig med det.

För det första är det ingen inloggnings bild och så fort jag startar så kommer det fram.

Och som sagt det är ingen bild det är vanlig text.

Compusa, ska kolla lite på den sidan du gav mig.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

det är inte i bootloadern då

vet att på vissa moderkort exempel MSI kan man lägga in en bild i bios bör finnas info om hur du ändrar den

Compusa, jag hittade en bios på den sidan du gav mig.

Laddade ner den och zippade upp den, sen när jag skulle öppna exe filen får jag upp meddelandet

open failed on bios rom image file.

Vad kan det bero på ? några tips någon?

Jag tror du ska lägga den på en diskett och sedan boota datorn med disketten. Är inte hundra, det var ett tag sedan jag gjorde det senast och det varierar mellan olika datorer. Jag vill dock passa på att ge ett varningens finger, du bör överväga riskerna mot fördelarna innan du uppdatera/flashar ditt bios. Är det fel bios-version så kan det gå åt skogen och då riktigt rejält.

Okej.. nu blev det lite svårare :P

För det första har jag inte ägt en diskett på 100år sen har jag ingen diskett station och om det skulle gå att lägga de på en cd skiva så går det inte heller eftersom att jag inte har någon brännare.

Har du inte tillgång till en annan dator där du kan bränna skivan? Har inte heller diskett-station på min bärbara dator, däremot gick det att starta bios-uppgraderingen direkt från Windows genom att dubbelklicka på filen.

Nej jag försöker fixa det.

Men det försökte jag och starta bios-uppgraderingen när windows va igång men det va då jag fick felmeddelandet.

Men tror du det går att flasha ifrån en cd skiva?

Det borde gå lika bra.

Du fick inga skivor med drivrutiner etc när du köpte datorn? Det säkraste borde vara att använda dessa om du nu fick några dvs. Tycker det är kasst av Fujitsu-Siemens att inte ha dessa på sin sida. Förmodligen för att din dator inte är den allra nyaste, men ändå.

474 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
332 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)