webForumDet fria alternativet

MacBook beställd

Datorhårdvara

15 svar · 1 064 visningar · startad av OlleBoop

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg
Frågan#1

Hejsan Bullen.
Det är förstås inte jag som är killen i brevet utan det är en helt annan, vi kan kalla honom Björn, som skrivit det här.
Björn ville ha en MacBook, fast han tyckte de var för dyra så han tittade på andra datorer tills han kom på att han ju ville prova OS X och att Parallels verkade bara såååååååååååååååååååå coolt.
Sen glömde han bort det och tittade på andra datorer ett tag, mest för att han fick en fet studentrabatt på Thinkpad X60s (och Björn GILLAR Ultranavpinnen), tills han kom på att han ju ville ha OS X. Och Parallels.
Så han beställde en MacBook i går, dock gjorde han missen att han valde VGA-adaptern tillsammans med själva datorn vilket innebar att den helt plötsligt skulle monteras ihop och det skulle ta en massa dagar så hela julen skulle, precis som alla andra jular, vara maclös.

Bra Björn, det var ju förstås helt omöjligt att lägga märke till det innan du klickade på "Beställ"?
Maclösa jular hör historien till så han avbeställde den och gjorde för cirka tre minuter sen en identisk beställning förutom nämnda adapter som han beställde som tillbehör i stället, tjoho vad mycket kortare leveranstid det blev.

Så nu stunda trevliga tider för Björn, snart får han en MacBook, Paralells, AirPortMonsterCable-kittet, en schucker sleeve och, såklart, VGA-adaptern med bud hem till hålan i lapphelvetet. Fast bud blir i slutänden alltid Bussgods, hur fränt är det?
(Eller inte riktigt alltid, om Björn beställer en Babylon 5-box från Amazon när han just druckit in julen och slirar lite på musen när det kommer till fraktalternativ kan det komma med flygtaxin från grannhålan men så mycket frakt betalar man bara en gång i livet och knappt det. Fast fort gick det!)

Peace out och vinka till Christer. :P :birp

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Tummen upp till Björn.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg
Medlem sedan mars 2001363 inlägg

Jag är lite avis på Björn :( Jag vill också ha en MacBook! Kan han inte beställa en åt mig också? ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

OlleBoop skrev:

(Eller inte riktigt alltid, om Björn beställer en Babylon 5-box från Amazon när han just druckit in julen och slirar lite på musen när det kommer till fraktalternativ kan det komma med flygtaxin från grannhålan men så mycket frakt betalar man bara en gång i livet och knappt det. Fast fort gick det!)

Hahaha, nu undrade kollegorna varför jag satt och skrattade högt för mig själv framför datorn igen... :e

Men välkommen till skaran av switchers - vi blir bara fler och fler! :bire

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Nej nej nej, självklart skulle du tagit X60:n! Jag fick precis se att min begäran om en ny Thinkpad T60p gått igenom i vårt beställningssystem på jobbet, ahhh, 4GB RAM, 2x100GB disk, 2.16Ghz dual-core, fingeravtrycksläsare, dreggel! Hoppas den kommer innan jul!

(närå, skojade bara, en MacBook är sweet! Men den har inte riktigt samma heavy-duty-känsla som en TP :))

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Jag är nöjd med min ThinkPad T41, jag undrar dock varför de envisas med att ha så låg skärmupplösning på sin datorer? Hade det inte varit för det så hade jag köpt en med studentrabatten på direkten.

sgtpepper skrev:

fingeravtrycksläsare

wtf?

Okkido skrev:

wtf?

T60p-modellerna har avläsare, man loggar in genom att dra fingret över läsaren, går att konfigurera för de flesta applikationer / system som jag förstått. Aldrig mer behöva mata in lösenord med tangentborder, sweet.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Grattis sgtpepper, tills du har testa det! Hugg dig bara inte i tummen när du tar granen, läs in grannes finger också!

sgtpepper skrev:

T60p-modellerna har avläsare, man loggar in genom att dra fingret över läsaren, går att konfigurera för de flesta applikationer / system som jag förstått. Aldrig mer behöva mata in lösenord med tangentborder, sweet.

wow. overkill. :)

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Lasp skrev:

Grattis sgtpepper, tills du har testa det! Hugg dig bara inte i tummen när du tar granen, läs in grannes finger också!

Ha ha :e

Björn hälsar & tackar!

sgtp: Min jobb-T43:a har faktiskt fingerkortsläsare, fast jag har inte tordats använda den än. För övrigt är min (inte Björns) önskelappis en Stinkpadda med 1400*1050 på 14" (T42p?). Den dagen kommer nog också...

OlleBoop skrev:

sgtp: Min jobb-T43:a har faktiskt fingerkortsläsare

Gör det, av vad jag har sett så funkar den bra! Är det en p-modell?

sgtpepper skrev:

Gör det, av vad jag har sett så funkar den bra!

Använde fingertrycksläsaren vid senaste inloggning. TYdligen funkade det! :birp

sgtpepper skrev:

Är det en p-modell?

Tyvärr inte, så jag får dras med 1024*768. Å andra sidan är den dockad nästan jämt. Vilket å andra sidan innebär att fingertrycksläsaren är lite inaccessibel (wow, vilket ord)...
I-landsproblem. ;)

Det ligger tre paket i baksätet på bilen.
Björn förvånar både mig och sig själv, dels har han avvaktat med att hämta ut paketet över ett dygn och nu sitter han lugnt och väntar medan jag skriver ett svenskaarbete på skolan i stället för att rusa hem och slita datorn ur förpackningen och sprida kartong och frigolit över hela lägenheten...

Switchar-Björn skrev:

MacBook gjorde mig vuxen

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)