webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Användning > Nätverk & säkerhet > Nätverk

Nätverk Problem med nätverket, Internetdelningen eller liknande. Diskussioner kring LAN & WAN.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2006-12-10, 10:56   #1
GrodanBoll
Medlem

Registrerad: 2001-09-25
Lösningar: 2
Trådllöst + filutrymme?

Hej hej

Jag har tänkt att inhandla trådlöst nätverk för att underlätta hemarbete för mig och min sambo via våra bärbara.
Jag har förstått genom att läsa trådarna här att Linksys routrar är att rekomendera?
Det är bara våra jobbärbara som kommer att utnyttja det trådlösa nätverket så jag antar även att 802.11n-standarden (även omd et ännu inte är fastlagd) är overkill som inte kommer att utnyttjas då det inte finns i våra bärbara?
Så jag funderar på WRT54GL, WRT54G alternativt WRT54GS (med speedbooster). Vad tycker ni?
Har dessa routrar har DHCP funktion? Hittade inget på Linksys hemsida.

Vidare för att komplicera situationen så har jag tänkt att bygga en HTPC så småning om och därmed rippa ner min CD och DVD till ett centralt lagringsutrymme som datorerna och HTPC kommer år.
Jag vill helst inte ha en ordinär server stående utan har då hittat D-Link DNS-323 (hårddiskkabinett för nätverk, länk ), och om jag har förstått saken rätt så är det mer eller mindre bara en box där man stoppar in två HD och sedan in i routern och vipps (med lite inställningar) så har man ett lagringsutrymme på nätverket?

Finns där någon bättre lösning (t.ex. en router där man kan koppla på HD) eller är detta något jag kan gå vidare med?

Jag har ingen vidare kunskap om nätver så jag skulle behöva lite åsikter om detta... från de som kan något om närverk då. =)

Tack på förhand
/En förvirrad skånesjäl
GrodanBoll besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Användning > Nätverk & säkerhet > Nätverk

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 14:45.