visst kan du installera Apache eller IIS på din egen dator. IIS kräver normalt ne server version av Windows men finns någon en enklare version från microsoft som man kan köra på en vanlig Windows XP.
Det gäller att du ha ett så kallat publikt IP-nummer, d.v.s. ett IP-nummer som även är synligt ute på internet samt att du inte har någon brandvägg eller har öppnat port 80 i brandväggen. Du bör även kontrollera om din internetleverantör tillåter att du sätter upp egen server. Du bör även tänka på att din dator måste vara igång hela tiden då man ska kunna komma åt din hemsida. Finns billiga alternativ som t.ex. https://www.one.com kostar från 12kr/mån plus moms och köp av domännamn. (inte alla som tycker om https://www.one.com men de är billiga och det fungerar tillräckligt bra speciellt för det lilla man betalar)
/r kom precis på att länkarna kanske räknas som annonsering, var inte min avsikt. Plockar bort länkarna om forumledarna tycker det.
Jupp, det går finfint. Normalt brukar internetleverantörerna inte uppskatta kommersiella eller olagliga sajter men annars är det nog lugnt. Du behöver säkerligen öppna portar i brandväggen (port 80 används normalt för inkommande webbtrafik) också.
Det finns flera olika gratis webbservrar att ladda ner, Apache, Tomcat, Abyss m.fl. Använder du Windows kan du få in IIS fast i en begränsad version. Vilken server som är det bästa valet, ja det beror på vad för skriptspråk du tänkt använda dig av på serversidan.
Jupp, det går finfint. Normalt brukar internetleverantörerna inte uppskatta kommersiella eller olagliga sajter men annars är det nog lugnt.
Fel! Ett flertal leverantörer har det inskrivet i sina avtal att man inte får använda anslutningen för att driva server. Bäst är att lusläsa avtalet eller ringa kundtjänst och fråga.
Där ser man. Det verkar ha ändrats för senast jag var i kontakt med supporten på comhem, vilket iofs inte var igår, då var det inga problem med att ha en egen publik server. Idag har jag BBB och de har inte sagt något om att jag har en server uppe trots att jag berättat det för dem flera gånger.
Men med tanke på att fildelare mer eller mindre tillåts sprida material så...
Det gör inte det hela mindre fel iofs.
nitro2k01 skrev:
Bäst är att lusläsa avtalet eller ringa kundtjänst och fråga.
Tror nog att jag ska slå en pling när jag kommer hem, bara för att vara på den säkra sidan.