webForumDet fria alternativet

Uppdatering om stämningen för felaktig bildanvändning

Juridik

8 svar · 956 visningar · startad av livedog

Medlem sedan feb. 200514 inlägg
Frågan#1

Jag har blivit ombedd att ta bort detta inlägg så det har jag gjort.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra att du gjorde en sammanfattning. det gör det mycket enklare att förstå dina frågeställningar.
Jag kan på rak arm inte säga vad du skall göra, men jag skulle gärna råda dig att lägga fram fallet för en jurist, kan tipsa dig om du vill! Eller låta en myndig person ringa upp Sydsvensk Energi. Jag kan åta mig detta.
Mest för att sådana som du inte skall behöva tro att alla affärsmän kör med den moralen som du hänvisar till.
Jag önskar dig verkligen lycka till i detta case.
Må ärligheten vinna.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Hade ni inte skrivit något kontrakt med Sydvenska energi?

Medlem sedan nov. 20069 inlägg

Med anledning av felaktiga påståenden om mig vill jag förtydliga:

Trillade in här på forumet av en händelse.
Upptäcker till min förvåning att det skrivs om mig på ett inte allt för smickrande sätt.
Ja, det är jag som är den omtalade fotografen som stämt ett webbföretag i Malmö för intrång i upphovsrätten.

Först vill jag påtala att för att bli medlem på detta forum var man tvungen att godkänna forumets regler och där fanns även länkar till olika lagar som man förband sig att följa. En av dem är upphovsrättslagen. Hade ”livedog” som startat denna tråd läst det när han? eller hon gick med här 20050211 skulle vi inte behöva ha denna diskussion överhuvudtaget. Att man dessutom arbetar med webbproduktion utan att ha koll på enkla principer är likaså anmärkningsvärt, men det säger mer om ”livedog” och dennes arbetsgivare än mig som fotograf.

Efter det vill jag påtala att mycket av de fakta och siffror som nämns är fel men jag tänker inte bemöta allt det här och nu innan ärendet ska upp till förhandling i Malmö Tingsrätt. Bättre låta domstolen som är kunnig i sakfrågor avgöra vad som är rätt eller fel istället för på ett forum där många är mer eller mindre anonyma. Kan dock berätta att det handlar om fakturor som består av dels publiceringskostnad, dels ett påslag för att namn under bild saknades samt dels ett skadestånd. Allt enligt BLF och Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.

Precis som jag själv påtalat för webbföretaget innan så följer jag BLF´s prislista och rekommendationer och det vore kanske på sin plats att webbföretaget också skaffar sig en sådan prislista med allmän info. De har även en väldigt bra bok, ”Bildhantering”, som handlar om just fotografer, dess roll och publicering av deras bilder för att slippa hamna i tråkigheter i framtiden.

Sen kan man undra om det är dem som följer lagar och regler som ska kallas för fula saker eller om det är dem som väljer att ta olagliga genvägar?

Avslutningsvis kan man ställa sig frågan om ”livedog” inte gör sig skyldig till ytterligare övertramp genom att publicera så passa mycket info om mig och en annan person inkl företagsnamn att det är ställt utom all tvivel vem vi är?

Mvh
Fotografen

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Bara en rättelse av en missuppfattning.

Fotografen skrev:

Bättre låta domstolen som är kunnig i sakfrågor avgöra vad som är rätt eller fel istället för på ett forum där många är mer eller mindre anonyma.

Domstolen har inga kunskaper i sakfrågor utan gör sin bedömning av vad dom 2 parterna säger och tolkar detta mot en tolkning av lagen.

Så det är upp till parterna att försöka bevisa/övertala domstolen att deras sak är den rätta enligt lagen.

Naturligtvis har du rätt.
Beklagar skrivfelet.

livedog skrev:

Har jag skrivit något om dig som var osant?

Bäste "livedog" vem du nu är?
Tror att du missar själva poängen med mig text som du citerar.

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)