webForumDet fria alternativet

Vad gör man när allt är skit?

Livsfrågor & relationer

47 svar · 2 613 visningar · startad av Akerlundh

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg
Frågan#1

Vad ska man göra när den man älskar och ens bästa kompis har svikit en?

Sätta sig på puben och supa ner sig låter ju inte så lockande?
Flytta känns ju som ett alternativ.

Men vad ska man göra för att kunna sova om nätterna?
Vad ska man göra för att komma över den man älskar?

Livet är ett helvete i dom här situationerna....! (n)

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Supa ner sig är ingen bra idé nej. Även om jag anser den dysfunktionella coopingen blir på tok för kritiserad i många lägen. Flytta är kanske en bättre idé i så fall. Det vågar nog till och med Lazarus hålla med om :(

Låter verkligen inte som att du sitter i någon rolig sits. Beklagar verkligen :(
Men inte ska du behöva flytta!

Verkar dock som att du är inställd på att "komma över och gå vidare", korrekt?

I så fall kan jag bara ge dig tipset att inte träffa eller prata med människan i fråga på ett tag. Satt i den sitsen för ett par år sedan och hade lite svårt att släppa taget :r Var gång jag lyckades kravla mig upp ur dyngan och kom i kontakt med henne var jag tillbaka på ruta 1. Läxan jag fick lära mig var att bita ihop, blicka framåt och göra vad som krävdes för att inte plocka upp luren och slå en signal. Fick mycket hjälp av vänner vid det tillfället. Hjälp med att hålla mig såväl fysiskt som mentalt ifrån henne. När det väl blev verklighet fick tiden sköta resten.

Så om man nu kan ge något tips i en sån här situation är det väl att försöka låta annat ockupera tankarna. och kom ihåg; Även om det ibland låter helt orimligt är det faktiskt så att tiden läker alla sår :r

Nej flytta vill man ju egentligen inte göra det är ju bara en sak man gör för att komma över det hela men det ska ju inte behövas.

Men jag och hon gick igenom denna saken inna vi träffades inte på ett halv år sen träffades vi bara en dag och då va jag tillbaks på ruta ett.
Det jobbiga är ju att låta bli att träffa henne och prata med henne.
Det bästa är ju att inte ha någon kontakt överhuvudtaget men saken är den att vi ha gemensama kompisar så det är ju inte så jätte lätt det heller.

Men denna gången blir det nog lättare för förra gången vi gick igenom denna saken så va jag arbetslös så då gick man ju bara hela dagarna och tänkte på allt.
Men nu har jag ju en sysselsättning i alla fall och det underlättar ju enhel del.

Men men bara att bita ihop och hålla färgen.
Livet är ett helvete ibland också men det är ju sånt man få ta.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Tänk på allt som var fel med henne. Hur jävla skabbig hon är/var. Ha absolut ingen kontakt med henne eller polaren. Bränn alla saker som du fått av henne eller som påminner om henne, det kommer kännas skönt efteråt. Se till att sysselsätta dig dygnet runt. Ha allting nånting planerat att göra som du kan göra direkt om det börjar kännas jobbigt.

Sup inte, det kommer bara kännas dubbelt dagen efter. Stick ut och festa, boka upp dina polare och gör saker hela tiden, låt inte polaren som svek dig vara med. Det borde dina vänner ställa upp på, även polaren.

Berätta om det för många, det kommer få dig att inse att hon inte är något att ha.

Det kommer ta tid, men tidigare än vad du tror inser du att du kommit över henne och att hon inte var något att ha. Leta inte efter något nytt heller, det kan du börja med först när du till 100% kommit över henne.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

fins bara ett sätt . låta tiden läka alla sår

samt om dom svikit dig va dom väll inget o sörja över.
bara gå vidare med insikten att du va en bättre människa.

undvik kontakt i början o lev ditt egna liv .
Försöka inte hitta massa fel hon henne då de får dig att upptäcka allt du saknar eller skapa en falsk mur , den muren rasar lätt när du träffar dom.
börja från grunden o bygg upp din egna lilla tilvaro.

Att dränka sina sorger funkar i kanske 10min sen mår du bara sämre o alkoholen bidrar till o förstärka depritionerna.
Omge dig med goda vänner men ta dig även tid o vara ensam så du inte blir beroende av andras närvaro.

Har varit i din situation många gånger ... och så löste ja de sist. har dock haft mindre lyckade försök som slutade värre .

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Träna och träffa folk! Sitt inte hemma och deppa för fan. Att träna och göra sig snygg är ++++, då får man ett bra självförtroende.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Flyttar tråden från caféet.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Okkido skrev:

T
Berätta om det för många, det kommer få dig att inse att hon inte är något att

Visst, ventilera dina åsikter. Men du gillar henne trots allt. Då är läget inte det rätta att prata skit bakom hennes rygg, som ganska lätt sprider sig till henne. Du vill ju henne inte illa. Vad skulle du göra om hon hör av sig mindre glad för det hon hört på ryktesvägen? Plats för skuldkänslor då? Nej, som sagt prata gärna med dina nära, låt dom lyssna och svara, men skitprat leder inte till några förbättringar.

Hur ser ditt kontaktnät ut? Har du någon du kan sova hos i en annan stad? Ta dig friheten att ta dig dit så fort som möjligt, att fly värsta vågen. Det ger dig fördelen att inte vara ensam, fördelen att vara borta men för den skull inte bunden. Du kan om du trivs flytta till det området, eller efter en vecka åka tillbaks igen, eller vidare till en annan vän kanske.

Det suger att bli av med sina närmaste, tyvärr vet jag det. Av egen erfarenhet så håll hårt i vardagen! Låt inte sorgen fly dig verkligheten. Ha gärna egna "funderarkvällar" med en film och något gott att äta, men låt inte ensamheten ta över. Umgås! Träffa nytt folk i den mån du orkar. Håll kontroll på vardagen genom rutiner. Du har ett jobb, skitbra! En jättestor grundpelare som du själv skrivit. Bygg vidare på den! Kroppen behöver rutiner för att må bra. Sover du dåligt kanske det kan bero på att du inte har rätt rutiner. Kanske äter du oregelbundet, äter för mycket skräpmat eller kanske knappt äter alls. Fast tider, normal kost! Kanske rör du för lite på dig, ut och gå i skogen med bra musik i öronen? Kanske ska du tänka på dig själv och dina sinnen med något du tycker riktigt mycket om, kanske bio, god utemat eller bygga med modellgärnväg? Kanske har du väldigt stökigt hemma, städdags? Rutiner i rätt ände. Tycker du att det är något du kan göra bättre, försök genomföra det i den grad du själ orkar. I den takt du går framåt och bygger dig själv, jättekliv blir för mäktiga och får motsatt effekt, som din kontakt med ditt ex, tydligen är du inte riktigt redo för det än. Återfå vardagen genom att du själv bygger den, i din takt. Förbannat jobbigt, men ingen annan tänker göra det åt dig. Resultatet? Du blir avsevärt starkare som människa när stormen väl är över!

Jag hoppas du lyckas bryta trenden. Vill du, skicka gärna ett PM, vi har nog en hel del att ge varandra! :)

Nu fick man sig en tankeställare.

Hmm, prata illa om henne känns inte så bra men saken är också den att jag och han som svek mig det va oftast vi som umgicks för några månadersen så slutade jag umgås med en heldel kompisar eftersom jag träffade henne igen och då va den enda kompisen jag umgicks med han så det är ju lite svårt att prata med andra om det hela när man inte ha så många andra att prata med eftersom att man har brutit kontakten med dom flesta.

Ja åka bort känns som en bra idé min mamma bor ett tiotal mil här ifrån så känns som man skulle tillbringa helgen där hos henne tillsammans med mina syskons.

Ja rutiner har jag inte direkt några alls.
Jag sitter upp hela nätterna äter inte så mycket nyttig mat och när jag väl äter så har jag inte några speciella tider.
Jag är inte ute och går så jätte mycket men nu dom 2 senste dagarna har jag varit ute och gått en hel del.

Men allt kommer förmodligen känns mycket enklare sen på måndag när jag börja jobba för då får man ju in lite rutiner över livet.

Kanske ett nytt umgänge skulle sitta fint.
Men riktiga kompisar är ju inte så jätte lätt att hitta heller.
Nja ragga är kanske heller inte någon bra idé visst tänker man så att om man går ut och ragga och hittar någon då skulle man få lättare att glömma henne.
Men det känns ju även dumt att bara skaffa sig någon brud för att glömma en annan.

hmm, ja det är inte så lätt med alla dessa brud jävlar.. ;)

Asså
Att du valde bort kompisar e ju ditt egna fel har inget med henne o göra så de får du allt ta skulden för sjäv. samt hör du av dig fins dom nog kvar om dom e riktiga vänner.

Har du inga rutiner så e de perfekt läge att börja med några. de kan få en att må så otroligt mycke bättre.

Skippa sena nätter o skräpmaten .
Gå upp 9-10 börja me en frukost o läs nyheterna på nätet. kolla över vad som behövs göras hemma .. typ städa diska putsafönster sortera dvd samlingen efter färger/bokstav på första skådespelaren . ja listan kan göras lång.

samt ragga nu e ju bara att pina sigsjälv ... du kommer gämföra alla med henne och komma på digsjälv tänka på henne hela tiden när du e me nya ragget.
Kanske gör du förhastade slutsattser o hoppar in i ett förhållande som du inte e redo för och du måste gå igenom en ny separation. eller så gör man sig så bekväm så man glömmer de riktiga problemen o allt knasar endå.

Ta tid för digsjälv o unna dig tid för digsjälv de är du värd.
Att gå ut o skaffa kompisar o vänner e svårt. men vättiga mäniskor stöter man på då o då men de kommer med tiden då du inte aktivt letar .

Försök inte glömma henne o kompisen .. svårt o glömma nått när du e konsentrerad på de Sitt görna o grubbla skriv ner vad du tänker på .. specielt på nätterna om du inte kan sova för du tänker för mycket ... kan hjälpa en o släppa de just då så man kan slapna av o sova.

låt bara tiden ha sin gång ansträng dig inte för mycke utan .. typ chilla de löser sig de vet du ... de gör de ju alltid o de kommer de göra nästa gång också :P

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag menade absolut inte att du skulle prata illa om henne, verkligen inte. Det jag menade var:
Att när man är i ett förhållande och är förälskad och kär så sätter man personen väldigt högt på en pedestal, hon är perfekt och underbar, när allting faller så känns det som att du gått miste om det bästa. Men när du börjar prata om att ert förhållande tagit slut så kommer folk fråga varför och du börjar tänka efter, ju mer du tänker märker du att hon inte alls det var den perfekta och du börjar sakta plocka ner henne från pedestalen, innan du ens märkt det är hon under din fotsula.

Snacka skit om henne vare sig det är sant eller inte kommer inte hjälpa ett skit. Visa du istället att du är the bigger/better man, det kommer du komma längre med.

vi en nog ett ett par stycken som har gått genom liknande ... undrar du nått så fråga...

Själv krasa ja totalt en gång .. fick gå hos kurator o skit ... en annan gång sluta de med 2års narkotika missbruk ....

fan bränt mig ett antal gånger ... tjejer kan knasa till de ordentligt för en

Ja att jag bröt kontakten med mina vänner det är ju mitt fel.
Men saken är den det är ju inte helt lätt att börja umgås med dem för att min kompis han som svek mig han umgås fortfarande med dom för när jag va med tjejen så va han oftast med dom.
Och saken är den att ingen tyker illa om honom all tror på honom och allt så typ när man bor i en så här lite håla så är det enda man hör att allt va mitt fel.
Och det mår man ju inte speciellt bra utav.

En sån här situation eller liknande har nog dom flesta varit med om.

Blev faktiskt lite förvånad att få så pass mycket svar på denna frågan här i wf.. :)

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Den där snubben borde du ge en eller ett par örfilar asså... x(

Sen håller jag med om att man inte bör ge sig ut och ragga nytt det första man gör men... Att träffa nya människor är inte helt fel. Brukar ge en lite perspektiv på tillvaron och få en att inse att det finns "plenty more fish in the sea" :D

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Akerlundh skrev:

Och saken är den att ingen tyker illa om honom all tror på honom och allt så typ när man bor i en så här lite håla så är det enda man hör att allt va mitt fel.

Det låter inte speciellt trevligt. Skulle jag vara i din sitts skulle jag inte lägga ner någon spec tid åt de. Kommer dom på i efterhand att fan den där Akerlundh var ju jädrans trevlig så visst öppna dörren, annars sök vidare!

Cassady skrev:

Den där snubben borde du ge en eller ett par örfilar asså... x(

Man ska inte slåss det vet du väl? ;)
Nae, raggande få vänta ett tag nu tills man känner sig redo igen. :P
Men jobbigast kommer du ju bli nu i 2 - 4 veckor sen kommer man inte tänka så mycket på det hela.
Men saken är det att hon va den personen jag varit tillsammans med längst också i lite mer än 2 år mitt längsta förhållande hitils.

KoTTeN skrev:

Det låter inte speciellt trevligt. Skulle jag vara i din sitts skulle jag inte lägga ner någon spec tid åt de. Kommer dom på i efterhand att fan den där Akerlundh var ju jädrans trevlig så visst öppna dörren, annars sök vidare!

Ja jag ska inte komma krypande efter någon.
Om dom nu tror på honom så få dom göra det inte mycket att göra åt saken.

Men kanske ska säga det till er också att jag och han blev ovänner för att han började umgås mer med min flickvän än vad jag gjorde så jag sa tillhonom vad jag tyckte om det och då sa han inte så mycket.

Men sen när hon sa att hon bara ville va vän med mig då fick jag ett sms utav honom där det stod " jag tänker inte va kompis med dig när du behandlar den personen som ställt upp så mycket för dig som skit"
Men jag hade ju inte gjort något emot henne eller nått så jag förstår inte vart han fick det ifrån.

Och han gillar en tjej en utav mina bästa tjej kompisar och han vill inte ha med mig när han ska träffa henne för han se mig som ett hot eller nått.
Han har inte sagt det till mig men han säger aldrig något när han ska träffa henne för att han tror att jag vill följa med.
Så ibland när jag pratat med henne hon som han tycker om då då säger hon att hon ska träffa honom.
Och då tänker jag så jag ringer och fråga honom vad han ska göra idag och då säger han att han ska sova och då vet jag ju redan om vad han ska göra.
Är det inte lika bra han säger som det är istället för att ljuga.

Och sen när han vet hur det är varför kunde han inte förstår när jag sa till honom att jag inte ville att han skulle umgås så mycket med min flickvän och va jätte gullig emot henne och åka hem till henne när han hade tråkigt.

Nu ska hon komma hit och vi ska prata om allt som varit någon som har något tips vad man ska säga?

Ja, en jävla röra detta.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Min erfarenhet är att det ganska sällan det blir bra igen när det väl har strulat till sig i ett förhållande. Det bästa du kan göra är nog att acceptera situationen. Bete dig på ett sansat och trevligt sätt när du träffar personer som är inblandade i situationen. Du kommer säkert att bli arg och känslosam, men visa det så lite som möjligt. Visst, du kan markera att du inte gillar situationen, men att skälla och skylla på någon annan kommer inte att hjälpa dig. Banka i väggen och skrik när du är ensam istället.

Avsluta på ett snyggt sätt. Även om de andra inblandade inte gör det bra kan du sköta det snyggt. Det kommer du att vara stolt över senare. Kanske kan du skicka en bukett med blommor med ett kort "Tack för tiden vi hade, jag uppskattade det. /Mikael". Inga desperata försök att få tillbaka henne, det förvärrar bara situationen.

När du kommit på fötter och känner dig bättre kan du ställa dig själv frågan: Vad gjorde jag för att orsaka/hamna i den där situationen?

Hoppas att allt löser sig till det bästa. Det brukar det göra.

Medlem sedan aug. 20051 448 inlägg

Kan inte annat än hålla med Gislaved
Det finns ingen anledning att sprida dynga om personen varken nu eller senare.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Försök tänka lite positivt ändå. Nu vet du vad det var för dåliga människor du vände dig till, det var inte ditt fel, men det var ju så ändå, fast nu har du inte dom längre. Jobbigt ett tag, men var stark och låt det ta den tid det tar, så ska du se att du kommer ur det här som en bättre människa till slut!

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)