Nu har media satt igång enhetsjakt på politiker som inte tycker om Public Service uppdrag. Mångamed mig kallar detta "ststatelevision". en sak som bara bör finnas i nordkoeream kina o andra kommunistiska stater.
Vad tycker vi Public Service ska syssla med? hur ska deras uppdrag ändras?
Public Service är helt klart nödvändigt för att Sverige inte helt ska domineras av marknadskrafter som ibland är allt annat än goda.
Och vart är den här hetsjakten? Att Chilòs, som jag bl.a. antar att du syfter på, inte har betalat TV-avgiften på 16 år och därför blir väl uppmärksammad (det är trots allt ett brott mot lagen) är väl inte särskilt konstigt. Polikter skall väl om något vara föredömmen?
Public Service ska förmedla nyheter objektivt och vara politiskt oberoende. Just därför får innehållet i dessa kanaler varken styras av staten eller marknadskrafter.
"SVT, 50 år av fri television" .. a tjena, snarare motsatsen.
SVT är det enda man måste betala för. Jag har ingen som helst möjlighet att välja bort SVT utan så fort man äger en TV blir man påtvingad det.
Grejen är ju att har hänt en hel del på 50 år, både gällande utbud och teknik, därför tycker jag att tv-licensen borde ses över och anpassas till det samhälle vi har idag.
"SVT, 50 år av fri television" .. a tjena, snarare motsatsen.
SVT är det enda man måste betala för. Jag har ingen som helst möjlighet att välja bort SVT utan så fort man äger en TV blir man påtvingad det.
Hur slipper jag betala för TV4 samt alla andra reklamfinasierade kanaler?
Ska jag sluta handla saker, och bara leva på luft och vatten?
Hur slipper jag betala för TV4 samt alla andra reklamfinasierade kanaler?
Ska jag sluta handla saker, och bara leva på luft och vatten?
Du kikar helt enkelt inte på TV4 om du inte vill.
Det jag menade var att jag måste betala för SVT och Public Service varesig jag kikar på det eller ej. Och då kan de väl knappast kalla det fri television?
Du kikar helt enkelt inte på TV4 om du inte vill.
Det jag menade var att jag måste betala för SVT och Public Service vilket jag kikar på det eller ej. Och då kan de väl knappast kalla det fri television?
Så om jag inte kollar på TV4 så slipper jag betala för reklam?
Jag tror knappast att jag kan gå till butiken och säga att jag tittar inte på TV4 så jag vill ha den här schampoflaskan lite billigare?
Alltså betalar jag också för alla kanalen med reklam i utan att jag kanske kollar på de.
Exakt! Av någon kostig anledning kollar massa på dessa kanaler och reklamen kostar pengar. Alltså jag har inget val än att betala och se glad ut.
Dessa två system har säkert lika många som tycker att de är bra som dåliga skulle jag tro. Jag avskaffar gärna reklamavgiften då den är rörlig beroende på hur mycket jag handlar. TV-avgiften är dock fast och ändras inte om jag handlar mera någon vecka.
Om folk slutar titta på TV4 så sjunker deras tittarsiffror, då blir det reklamtid mindre attraktiv och företag slutar göra reklam där. Då dör kanalen.
Om folk slutar titta på SVT så sjunker deras tittarsiffror, men pengarna de får in är ända de samma pga. ett 50 år gammalt system.
Om man inte tittar på SVT så sjunker deras tittarsiffror. Och då "måste" SVT omarbeta sitt koncept - att ha kvar en kanal som ingen tittar på, men många betalar dyrt för, skulle nog inte fungera. Tur att så inte är fallet nu. :)
Quid skrev:
Övriga stora reklamkanaler betalar man för om man vill ha dom.
TV3, kanal 5 osv. betalar jag samtidigt som jag betalar min hyra. Och jag har absolut INGEN möjlighet att välja bort dem. Detsamma gäller nog de flesta som bor i lägenhet.
Om man inte tittar på SVT så sjunker deras tittarsiffror. Och då "måste" SVT omarbeta sitt koncept - att ha kvar en kanal som ingen tittar på, men många betalar dyrt för, skulle nog inte fungera. Tur att så inte är fallet nu. :)
Det är ju precis det dom kan eftersom folk tvingas att betala.
UnConed skrev:
TV3, kanal 5 osv. betalar jag samtidigt som jag betalar min hyra. Och jag har absolut INGEN möjlighet att välja bort dem. Detsamma gäller nog de flesta som bor i lägenhet.
Det är ju hyresvärdens avtal med dig och inte lagen som styr det.
Förr i tiden så hade TVn ett användingsområde, idag kan man göra så mycket mer med den än att bara titta på SVTs produktioner, det samma gäller radion.
Jag blev påtvingad ett avtal med radiotjänst när jag köpte TV. Är det rätt?
Plocka ut mottagaren, köp en satellit och plugga in den via scart-kontakten och du kan ringa radiotjänst och säga upp din tv-licens. Det är inte TV:en som du betalar för utan mottagaren.
Kan du inte hävda att du ska ge bort tvn ?
Vad jag vet så har tv-handlaren skyldighet att anmäla till radiotjänst att du köpt en tv men de har väl knappast rätt att tvinga på dig avgiften?
Plocka ut mottagaren, köp en satellit och plugga in den via scart-kontakten och du kan ringa radiotjänst och säga upp din tv-licens. Det är inte TV:en som du betalar för utan mottagaren.
- M
Det är ju precis det jag menar, jag ska ju inte behöva mecka med mina grejer bara för att den _kan_ användas till deras system. Det är ju inte världen som ska anpassa sig till radiotjänst, det är radiotjänst som ska anpassa sig till hur världen ser ut idag. Allt förändras...
Kan du inte hävda att du ska ge bort tvn ?
Vad jag vet så har tv-handlaren skyldighet att anmäla till radiotjänst att du köpt en tv men de har väl knappast rätt att tvinga på dig avgiften?
Eftersom det räcker med att man har TV (med kanalväljare) så kan ju kontrollanterna se att jag har TV, och då spelar det ingen roll om jag tittar eller ej.
Dessutom så måste jag ju enligt lag anmäla mitt TV-innehav.
Det är en myt att folk går omkring med sändare för att se om du har en tv..
Funkar på landsbyggden, men nu bor folk i stan så tätt..
Satt de inte kan urskilja ifall det är din el. grannens. tv.