webForumDet fria alternativet

Word: skapa "personliga" dokument

Kontorsprogram

3 svar · 772 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

1997 läste jag en datoradministrationskurs på gymnasiet, förövrigt en av de tråkigaste kurserna jag någonsin läst. Hur som helst, där fick vi lära oss en funktion i Word som kunde skriva ut "personliga" brev. Säg att jag har 25 personer som ska få var sitt brev, märkta med sitt namn. Istället för att ändra namn och skriva ut varje brev var för sig så kan man någonstans i Word lägga in namnen (i någon lista/något register) och sedan få dessa 25 brev utskrivna med respektive namn, automagiskt.

Det är bara en liten hake - jag har glömt vad funktionen heter och således också hur man gör (för jag utgår från att funktionen, eller något liknande, även finns i de nyare versionerna). Någon som vet?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Du kan använda Microsoft Query för att häta data från olika sorters datakällor.

Sök på Microsoft Query i Words hjälpfil så hittar du nog all information, har nämligen inte använt mig av det själv någon gång så jag vet inte exakt hur det funkar.

Medlem sedan okt. 2005371 inlägg

Det är "koppla dokument" du är ute efter. Finns en del guider också. Queryn behövs för det mesta inte. Du kan lägga din namn/adress-lista i en wordtabell (separat dokument) eller i excel (eller göra en querykoppling).
Sök i hjälpen, sök i webforum eller använd någon guide (verktyg->koppla dokument)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

"Koppla dokument", så heter det ju. Ska undersöka saken lite bättre och det vore ju inte helt fel om det även gick att importa namnen (och även annan data) från Excel.

Jag acccepterar det så länge. Tackar! (y)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)