![]() |
|
|
|||||||
| Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-03-16
Lösningar: 35 |
Hur lämnar man företaget...
på bästa sätt?
Alltså hur tycker du att man bör göra när man ska säga upp sig? Finns många metoder, Men vilket e bästa sättet? Anledningen att jag kom att tänka på detta var att en arbetskamrat sa upp sig idag... och han e en i raden som säger upp sig på ett litet markligt sätt... Tydligen ska han ha lämnat alla verktygen i fredags där han jobbade, och idag ca 07:00 fick chefen ett sms där det stog att han inte kan komma tillbaka till firman och alltså slutar, Bakgrunden e tydligen att han hade strul med flickvännen? en annan på firman sa: Att han inte kunde jobba med pga att han hade strul med handleden och skulle vara tvungen att sjukskriva sig, Men istället sa han upp sig, och dagen efter jobbade han åt en konkurrerande firman... En annan, på firman tog pappaledigt i 4 veckor, och efter det så ringde han och sa att han skulle komma in på måndag (han ringde alltså fredag), men på måndag säger han upp sig istället... Så alltså, Hur borde man göra och någon annan som har hört om konstiga uppsägningar?
------------------------------------------ Text Censurerad av wF: *** *** *** ** *** ------------------------------------------ SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE ------------------------------------------ Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-02-05
Lösningar: 108 |
Man kan ju prata med de som sa upp sig.
|
|
|
#3 | |
|
Medlem
Registrerad: 2002-03-16
Lösningar: 35 |
Citat:
------------------------------------------ Text Censurerad av wF: *** *** *** ** *** ------------------------------------------ SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE ------------------------------------------ Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny |
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-08
Lösningar: 110 |
Citat:
På det sättet är det störst chans att du kan använda företaget du jobbat på som en referens istället för nåt du mörkar att du arbetat för. Att inte gå den "riktiga vägen" är en anledning till varför företag blir rädda för att anställa. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Registrerad: 2005-05-13
Lösningar: 34 |
Själv meddelade jag i december förra året att jag skulle öppna eget i maj. Chefen blev väldigt nöjd att jag var ute i så god tid. Själva uppsägningen gjorde jag i april.
Om jag inte hade nämnt det i så god tid innan så hade vi nog inte haft det sammarbetet som vi idag trots allt har. Visst, jag hade kunnat lämna in lappen en månad innan utan att säga något innan men då hade inte mitt förra företag hunnit köra igång en annan gubbe på det som jag gjorde. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-08-18
Lösningar: 40 |
altså ... du har ju en uppsägningstid bryter du mot den kan du ju glömma meriter.
kul o bli stämplad som opålitlig när du ska söka nästa jobb kan ju va bra o redovisa vad du sysslat med senaste tiden. ofta kan man avtala sig bort från upsägningstid osv .. bara gå till chefen o föklara hur de ligger till. Att bara dra eller inte dyka upp förstör ju bara för en själv .
" The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?" |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Medlem
Registrerad: 2001-02-05
Lösningar: 108 |
Citat:
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-08-03
Lösningar: 109 |
De gånger jag sagt upp mig har chefen varit medveten om att det kan ha varit på g, så det har inte varit några problem. Jag har kört öppna kort, det har fungerat ypperligt så det tänker jag fortsätta med. Det här bygger förvisso på en redan god relation med företaget och chefen.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Moderator
Registrerad: 2000-04-28
Lösningar: 71 |
Jag har alltid förvarnat chefen om att jag, mer eller mindre aktivt, letar nytt jobb. Det är lika bra att köra med öppna kort, dels för att det är mest rakryggat (man ska fan stå för det man gör, speciellt på jobbet) och dels för att det kan ju vara bra att chefen vet om det, om en presumtiv arbetsgivare ringer och frågar...
"Jo, det är så att :stefan: har sökt jobb här hos oss..." "Va? Öh, jaha.. ojdå, öh.." ![]() Även om relationen med chefen inte varit den bästa har jag gjort likadant och även om han/hon inte står uppsatt som referens. Man får göra lite skillnad på sak och person - även om chefen är en skitstövel så vill jag inte göra mina kollegor illa genom att säga upp mig på nolltid så de får mer att göra medan chefen letar ersättare till mig.
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-01-12
Lösningar: 2 |
kan inte företaget hålla i pengar som du ska ha om du bara försvinner?
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-08-18
Lösningar: 40 |
din lön kan dom nog inte hålla på. men du kan ju åka dit för annat
vet inte om du kan åka på avtalsbrott men kanske möjligt hur som helst ska man ju alltid hålla de snygt
" The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?" |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Moderator
Registrerad: 2000-04-28
Lösningar: 71 |
Om du inte är på plats under uppsägningstiden lär du knappast få nån lön för den tiden...
|
|
|
#13 | |
|
Medlem
Registrerad: 2003-01-02
Lösningar: 31 |
Jag vill bara passa på att citera Homer när han slutat på kärnkraftverket och Marge ville att han skulle börja jobba där igen, för de kanske skulle ta tillbaka honom om han bara frågade...
Citat:
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|