webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Användning > Hårdvara > Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar

Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar Ett forum för övriga diskussioner om hårdvara, såsom mobiltelefoner, tv-apparater, htpc och annan hemelektronik.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2006-08-24, 11:56   #1
Cassady
Medlem

Registrerad: 2005-08-20
Lösningar: 6
dator och LCD-tv?

Jag funderar som sagt på att inskaffa en LCD-TV. Några frågor om anslutning mellan dator och TV:

- Är det optimala att ansluta LCDn via VGA?
- Hur blir det i så fall med upplösningen på LCDn som är wide jämfört med monitorn?
- Ska man skippa allt vad S-video etc heter?
- Vilken är den smidigaste lösningen för att köra datorns monitor och LCDn samtidigt (via VGA). Dvs kunna se skrivbordet på både monitorn och LCDn samtidigt.
Cassady besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-08-24, 12:09   #2
Koplik
Medlem

Kopliks avatar

Registrerad: 2001-07-31
Lösningar: 19
- Jag skulle nog föredra att ansluta datorn till TV:n via HDMI/DVI då det är ws och så att du kan styra färgschema via tv:n istället för datorn.
- Jag vet inte, men det blir förmodligen en omskalning eller borders (svarta kanter) förmodligen kan du välja.
- S-Video kör man när man inte har något annat alternativ.
- Själv kör jag VGA till CRT och DVI-HDMI till Plasman. Men du får väl göra tvärtom såvida du inte har 2 DVI-utgångar på datorn. (Jag förmodar att du har en TFT-Monitor med DVI-ingång).

[edit]
Om du kör wide på ena och 4:3 på andra spelar ingen roll. Det blir ju ändå bara 2 skrivbord. Programmen kör du i en av skärmarna, och inte båda samtidigt. (Om inte programmen själv tillåter det)

Senast redigerad av Koplik, 2006-08-24 klockan 12:25
Koplik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-08-24, 13:36   #3
Cassady
Medlem

Citat:
Koplik skrev:
- Jag skulle nog föredra att ansluta datorn till TV:n via HDMI/DVI då det är ws och så att du kan styra färgschema via tv:n istället för datorn.
Ok. Det där låter ju intressant. är inte så hajj på alla dessa akronymer men om jag ställer fågan såhär. Vad behöver jag för att:

- ansluta datorn till TVns DHMI/DVI ingång? om jag samtidigt vill kunna använda en vanlig monitor. Bild på både monitor och TVn that is. Vad måste datorn vara utrsutad med. Är nytt grafikkort en nödvändighet t.ex?

Skulle du kunna ge en beskrivning av hur detta skulle se ut från datorns baksida till TVns framsida?
Äldre 2006-08-24, 13:45 Markerad som löst av Cassady   #4
Koplik
Medlem

Kopliks avatar

På dagens grafikkort brukar det oftast vara en VGA-utgång samt en DVI-ingång. Om du har en TFT-skärm så förmodar jag att du kör med DVI-ingång på den. Därmed så blir du kvar med VGA-utgången vilket du kopplar till LCD-TV:n. Då du inte har något annat val.

Om du enbart har 1 DVI-utgång eller bara 1 VGA-utgång på grafikkortet så blir du nog tvungen att köpa nytt grafikkort. Vilket kan vara värt investeringen då ditt kort bör vara rätt gammalt om det inte har 2 utgångar. (Jag förmodar lite här)

(Om du skulle använda dig utav DVI-utgång på datorn så se till att du har DVI-ingång på tv:n. Det är ganska normalt att det bara är HDMI ingångar på tv-apparaterna. Men det finns DVI-HDMI kablar, så det är inget att oroa sig över, bara se till att köpa rätt saker)

Från datorns grafikkort går det då alltså 2 st kablar.
* 1 VGA Kabel
* 1 DVI Kabel
DVI-Kabeln går därefter in i baksidan på din TFT-skärm (om det är en sådan du har)
VGA-Kabeln sträcker sig från datorn till baksidan på din LCD-skärm (Då jag förmodar att det finns "PC-Ingång" på den. Idag är det nog standard)

*DVI: Digital Visual Interface, och är ett standardiserat digitalt gränssnitt mellan PC och bildskärmar.
*HDMI: High Definition Multimedia Interface en ny sorts anslutningskontakt till datorn, som krypterar signalerna som går genom sladden och ser till att de inte innehåller något som är piratkopierat. Detta sker med DRM enligt Intels HDCP.
Källa: susning.nu

Ledsen om det blev rörigt och diffust, men jag slutar på jobbet nu och måste hem innan skolan börjar. Så jag svävar lite i tankarna.
Äldre 2006-08-24, 13:48   #5
Cassady
Medlem

Lysande! Tackar!
Äldre 2006-08-24, 13:55   #6
Cassady
Medlem

En snabb fråga bara. Det borde väl funka att dra:

datorns DVI-ut ---> TV DVI-in
datorns VGA-ut ---> Skärm

Jag behöver onekligen ett nytt grafikkort. Kravet är egentligen bara DVI-ut och VGA-ut. Jag spelar INGENTING och ställer inga enorma krav på prestanda. Någon som kan föreslå ett billigt kort som kan tänkas möta mina krav?
Äldre 2006-08-24, 14:08   #7
Mr. N.
Moderator

Mr. N.s avatar

Registrerad: 2002-09-23
Lösningar: 98
http://www.datorbutiken.com/home/def...t=GCR9600P-128
Eller något ännu billigare, men du kan kanske tappa bildkvalitet om du går för lågt i pris.
Äldre 2006-08-24, 14:45   #8
Peppo
Medlem

Peppos avatar

Registrerad: 2003-09-16
Lösningar: 11
Citat:
Cassady skrev:
En snabb fråga bara. Det borde väl funka att dra:

datorns DVI-ut ---> TV DVI-in
datorns VGA-ut ---> Skärm
Det funkar men tänk på att du förlorar en hel del bildkvalite på att köra VGA om du har en TFT-monitor. Jag skulle hellre ha bättre bild på monitorn än på tvn. Köp ett grafikkort med 2 dvi-utgångar så är du lite framtidssäker, fast det kan hända att dom är lite dyrare.
Äldre 2006-08-24, 15:13   #9
DanneSt
Medlem

DanneSts avatar

Registrerad: 2004-02-23
Lösningar: 10
Jag har precis köpt en 37'' LCD. Nu har jag kopplat ihop den med min halvår gamla dator via VGA-kabel. Jag ser skrivbordet och allt annat möjligt, men inte filmer som jag spelar upp via VLC, det blir bara svart. Nån som har nåt förslag vad som är fel?
Äldre 2006-08-24, 17:00   #10
Mr. N.
Moderator

Mr. N.s avatar

Registrerad: 2002-09-23
Lösningar: 98
Nu highjackar du i och för sig tråden, men prova att aktivera överlagring (overlay) under inställningarna för grafikkortet.
Äldre 2006-08-24, 17:00   #11
Cassady
Medlem

Citat:
Mr. N. skrev:
http://www.datorbutiken.com/home/def...t=GCR9600P-128
Eller något ännu billigare, men du kan kanske tappa bildkvalitet om du går för lågt i pris.
ja just nu sitter ett Nvidia GeFroce 3 ti200 (eller nått sånt) i burken... Gissar att de felsta kort är uppköp för mig

Citat:
Peppo skrev:
Det funkar men tänk på att du förlorar en hel del bildkvalite på att köra VGA om du har en TFT-monitor. Jag skulle hellre ha bättre bild på monitorn än på tvn. Köp ett grafikkort med 2 dvi-utgångar så är du lite framtidssäker, fast det kan hända att dom är lite dyrare.
Har ingen TFT eller planer på att inskaffa en sådan heller.

Så föreslå gärna billigaste tänkbara kort som låter mig köra TVn via DVI och skärmen via VGA samt spöar mitt nuvarande kort.
Äldre 2006-08-24, 17:07   #12
DanneSt
Medlem

DanneSts avatar

Registrerad: 2004-02-23
Lösningar: 10
Citat:
Mr. N. skrev:
Nu highjackar du i och för sig tråden, men prova att aktivera överlagring (overlay) under inställningarna för grafikkortet.
Oops, sorry! Tyckte frågan liksom passade in, lite iaf... :-)

Tack för svaret!
Äldre 2006-08-25, 05:44   #13
Koplik
Medlem

Kopliks avatar

Citat:
Cassady skrev:
Så föreslå gärna billigaste tänkbara kort som låter mig köra TVn via DVI och skärmen via VGA samt spöar mitt nuvarande kort.
Efter en snabb kolla på aline.se (datorbutiken.se nya webb är KASS!) så hittade jag några olika billiga kort (De är AGP-kort Ej PCI)

Club3d ATI Radeon 9550 256MB DDR (575kr) 1VGA 1DVI 1S-VHS
Club3D FX5200 AGP 128MB (375kr) 1VGA 1DVI 1S-VHS

Om du ej har en AGP-plats i datorn så blir det svårt, då PCI-kort knappt säljs numera.
Svar
webForum > Användning > Hårdvara > Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 17:20.