webForumDet fria alternativet

Fem klassiker man BÖR ha läst?

Böcker

98 svar · 14 933 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Jag har tänkt plöja igenom en massa gamla klassiker för allmänbildningens skull. Har ganska nyss börjat. Hittills har jag bland annat hunnit läsa Brott och straff, Möss och människor, Dvärgen samt Tusen och en natt.

Vilka fem klassiker rekommenderar du som såna man BÖR ha läst? :q

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag får det bara till fyra lästa klassiker, Fia. :) ;)

Jag har tänkt ställa en liknande fråga här. Men eftersom jag inte haft tid att läsa så har jag glömt...

Jag är inte särskilt intresserad av kristendomen och sådär, men jag skulle ändå vilja läsa bibeln. Så man vet vad den handlar om. Har tyvärr inte så mycket mer att tillföra... Men Ondskan tycker jag är en klassiker. :)

silfver skrev:

Jag får det bara till fyra lästa klassiker, Fia. :) ;)

Tja, jag menade inte att de är de fem klassiker jag rekommenderar, var bara ett smakprov på vilka jag betat av hittills. Jag har faktiskt ingen aning vilka fem klassiker som är "viktigast", därför jag vill få in tips och se vilka böcker som nämns flest gånger. ;)

silfver skrev:

Jag är inte särskilt intresserad av kristendomen och sådär, men jag skulle ändå vilja läsa bibeln. Så man vet vad den handlar om. Har tyvärr inte så mycket mer att tillföra... Men Ondskan tycker jag är en klassiker. :)

Bibeln borde man ju läsa förstås. Fast.. man drar sig. :l Ondskan är jag lite skeptisk mot. Eftersom min familj är uppväxt i miljön som boken handlar om så råkar jag veta att rätt mycket av det som står i boken är hyckleri. Sen är den boken inte speciellt gammal heller, så jag räknar den inte som äkta klassiker. Än.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Rötter!! Den borde man läsa... serien är riktigt bra, så boken borde vara underbar...

Fia skrev:

Bibeln borde man ju läsa förstås. Fast.. man drar sig. :l

Det kanske man borde... jag håller nu på att läsa om det där Judasevangeliet, som nyligen blivit allmänt publicerat. Kortfattat: Judas förådde inte Jesus, han blev ombedd att göra det för att Jesus skulle kunna skilja själen från kroppen... men dom vet inte riktigt om det är äkta till 100% det där...

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Fia skrev:

Ondskan är jag lite skeptisk mot. Eftersom min familj är uppväxt i miljön som boken handlar om så råkar jag veta att rätt mycket av det som står i boken är hyckleri.

Gör det någon skillnad? Så är det väl med alla skönlitterära böcker som bygger på verkliga händelser?

tydal skrev:

Gör det någon skillnad? Så är det väl med alla skönlitterära böcker som bygger på verkliga händelser?

Mja, ämnet/boken är rätt känsligt i min familj, om man säger så. Men just av den anledningen så borde jag egentligen läsa den. Däremot så är jag just nu ute efter äldre, riktiga klassiker. :)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

När det gäller Svenska böcker så rekomenderar jag Bernard(h) Nordh

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

Tusen och en natt har jag tänkt läsa länge, men jag saknar första boken (nån som har den så blir jag glad).

Av dom böker jag läst så tycker jag dessa är bra/klassiker: (fantasy böker/serier): Narnia, Bilbo och Sagan om en Drakes återkonst. Bland dom lite mer vanligare bökerna, eller vad ni vill kalla dem så gillar jag Liftarens guide till galaxen och Charles Bukowski böker som Min oskuld och Perl Harbor eller Postverket.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Fia skrev:

Däremot så är jag just nu ute efter äldre, riktiga klassiker. :)

George Orwell, 1984. Finns här, om inte annat:
http://www.online-literature.com/orwell/1984/

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Här är fem som jag anser att man "bör ha läst". Finns givetvis fler men dessa hör till mina klassiska favoriter:

Catch 22 - Joseph Heller
Brave new world - Aldous Huxley
1984 - George Orwell
On the road - Jack Kerouac
Catcher in the rye - J.D Salinger

(Kan dessutom lägga till att BBC listade 100 klassisker under namnet Big Read eller nått. Den som orkar googla kan säkert hitta en fin översikt i denna)

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Cassady skrev:

(Kan dessutom lägga till att BBC listade 100 klassisker under namnet Big Read eller nått. Den som orkar googla kan säkert hitta en fin översikt i denna)

http://www.bbc.co.uk/arts/bigread/top100.shtml ;)

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Liftarens guide till galaxen är en bok varenda människa bör ha läst :e

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Per-Anders Fogelströms Mina drömmars stad-sviten
Vilhelm Mobergs Utvandrarna mfl
Michail Bulgakow - Mästaren och Margarita (y)
Henri Charrière - Papillon

..sen kommer hela bandet med Sherlock Holmes, Jules Vernes alla böcker, osv...

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Liftarens guide till Galaxen kan ju vara kul att läsa igenom .. 780 sidor =)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

aleborg skrev:

Liftarens guide till galaxen är en bok varenda människa bör ha läst :e

Inte att den är en dålig bok, men kan det inte vara så att du och andra har påverkats av att den har släppts som film?

Fia skrev:

Däremot så är jag just nu ute efter äldre, riktiga klassiker. :)

jaha... då kanske Illiaden och Odyssén skulle funka!? Jag köpte båda (en stor bok) på rea en gång, men har inte kommit så långt, lite jobbigt att läsa då det är skrivet på versmått, men det är så klassiskt som det kan bli nästan :)

jofawe skrev:

jo, jag har hållt på med den ganska länge och har kommit halvvägs :) ...men den är skön... snacka om annorlunda :)

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

aleborg skrev:

Liftarens guide till galaxen är en bok varenda människa bör ha läst

Så kan man egentligen inte säga, det finns massor av mäniskor som inte borde ha läst den eller bör läsa den.

jofawe skrev:

880 sidor har min pocket(med alla 5 delarna).. inget jämfört med t.ex. Tusen och en natt(med alla 10 delarna)

nitro2k01 skrev:

Inte att den är en dålig bok, men kan det inte vara så att du och andra har påverkats av att den har släppts som film?

Men filmen var ju så dålig i jämförelse..

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

nitro2k01 skrev:

Filmatiseringen var en av de sämre filmer jag sätt, totalt värdelös. Jag läste boken för ca 4 år sen, nu lyssnar jag på den(CD) :bire
Helt underbar!

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)