För det första så vill jag inte höra några svar som att "De gör sin nytta!" eller, "De är ju så söta!" :p
Jag gillar dem inte och vill bli av med alla spindlar i min källare. Är det någon som har bra tips om hur jag lättast kan gå tillväga? Att dammsuga upp spindelnäten är ju ungefär lika effektivt som att vädra ut dem. Det borde väl finnas något som man kan locka in dem i och så dör de av något klister typ.
Kolla upp hur de kommer in i källaren och täta där och sätt upp insektsnät. Sen kan du börja din utrotning förhand.
Jag hatar spindlar, äckligaste småkryp någonsin, men i förrgår dödade jag faktiskt en själv, den sjätte toalettrullen träffade den lilla jävlen rakt i ansiktet.
För det första så vill jag inte höra några svar som att "De gör sin nytta!" eller, "De är ju så söta!" :p
:p :( :x
Spindlar är inte som myror, som kommer springande till mat som man sätter ut. De flesta spindlar sitter stilla mest hela tiden och låter maten komma till dem, så dammsugning är nog faktiskt inte helt fel. Sen går det nog att spraya in radar eller liknande i skrymslen och vrår, men se till att inte andas in det för det är inte nyttigt. Bra ventilation kan vara svårt att få till i en källare.
Fast, tar du bort spindlarna så får du en utmärkt miljö för gråsuggor, tvestjärtar, kackerlackor och annat mysigt som spindlarna håller efter... :OO
Grejen är ju att jag inte kan täta vartenda hål i källaren, de kan ju komma från vad som helst. Hela jävla garagedörren är ju ett enda spindelmecka.
Men det där med Radar verkar ju vettigt. Men hur länge håller det spindlarna borta då? En vecka? Sen är de här igen?
Jag har märkt att ifall jag dödar den största spindeln i källaren så tar det några veckor innan jag ser en ny. Men i går höll jag på att trampa (jag var barfota!) på en STOR spindel när jag skulle duscha. Usch. De springer där på golvet och tror att de äger min källare.
Tvestjärtar och tusenfotingar har jag också i källaren. Så jag vet inte ifall spindlarna gör någon verklig nytta? ;) Men jag visste att någon (läs: Fia) skulle komma med ett sånt svar. :p
Men det där med Radar verkar ju vettigt. Men hur länge håller det spindlarna borta då? En vecka? Sen är de här igen?
Har aldrig använt det själv, så jag vet inte. Men förmodligen måste du upprepa spindelstädningen med jämna mellanrum.
silfver skrev:
Tvestjärtar och tusenfotingar har jag också i källaren. Så jag vet inte ifall spindlarna gör någon verklig nytta? ;) Men jag visste att någon (läs: Fia) skulle komma med ett sånt svar. :p
:e
Tjaaa... utan spindlarna borde det ju åtminstone vara många fler insekter där. Kanske blir det som i Indiana Jones - Temple of Doom. §e
Jag har bott flertalet somrar hos släktingar i Varberg, de har ett hus med ovanligt fuktig källare där stora Husspindlar stortrivdes. Jag har på senare år nästan helt lyckats bota min spindelskräck genom att fotografera spindlar så fort jag kommit åt så numera bekommer de mig inte mycket. Hursomhelst, vad jag har hört och läst så gillar spindlar fuktiga miljöer, om din källare är fuktig så kan du köpa en luftavfuktare för en hyfsat billig penning, det mår dessutom huset bra av.
Har aldrig använt det själv, så jag vet inte. Men förmodligen måste du upprepa spindelstädningen med jämna mellanrum.
Ja, det blir nog så. Får se hur det blir med den varianten.
Fia skrev:
Tjaaa... utan spindlarna borde det ju åtminstone vara många fler insekter där. Kanske blir det som i Indiana Jones - Temple of Doom. §e
Vilken hemsk bild! Usch. :p
Mr. N. skrev:
Jag har bott flertalet somrar hos släktingar i Varberg, de har ett hus med ovanligt fuktig källare där stora Husspindlar stortrivdes. Jag har på senare år nästan helt lyckats bota min spindelskräck genom att fotografera spindlar så fort jag kommit åt så numera bekommer de mig inte mycket. Hursomhelst, vad jag har hört och läst så gillar spindlar fuktiga miljöer, om din källare är fuktig så kan du köpa en luftavfuktare för en hyfsat billig penning, det mår dessutom huset bra av.
Ja, källaren kan bli lite fuktig så här på sommaren. Särskilt när det regnar. Och en luftavfuktare står på min mors inköpslista. Tror ni det kommer ge någon märkbar skillnad?
Jag vill också veta hur man blir av med dem... tänkte gå och lägga mig, går in i sovrummet och vad ser jag på väggen ovanför sängen? En skitstor spindel säkert 10cm mellan "fötterna" :o :x Nu är jag som tur är inte jätterädd för spindlar men den där var i största laget... tänk att vakna upp och ha en sån där blängande på sig! *GAAAHHH* Så jag var tvungen att kolla på nätet efter bilder att jämföra med så man vet vad man har att göra med... Kom fram till att det nog var en stor husspindel som visst kan vara läskig men som är rätt ofarlig. Men nu kan jag sova ännu mindre efter att ha kollat på alla bilderna :l Jag slängde ut den genom fönstret, inte så effektivt i längden men en råttfälla kanske är bättre :e Men var kommer den ifrån?? Hur tog den sig in i lägenheten??
Jag tycker du ska göra som MR N, dvs fota dem när du kommer åt.
Om du är rädd för spindlar så borde fobin botas genom att gradvis bli van vid dessa djur. Börja med att titta på dem långt ifrån, sedan närmare och närmare. Det bör ta bort din gåshud iaf. ;)
Hehe, kul, har aldrig hört talas om nåt liknande! Jag har tack och lov knappt några spindlar i min lägenhet, däremot lite tvestjärtar då och då. Uhhhh!! Men när jag var liten hade jag verkligen spindelfobi, den jobbade jag bort på egen hand precis som Mr. N. Dock inte genom fotografering (hade inte kommit så långt då :p) men genom att tvinga mig själv att titta på dem. Men de är bara äckliga för de kan ju vara precis var som helst när som helst och de rör sig så snabbt och äckligt! Tvestjärtar bits ju också, så de är ju riktigt otäcka, tycker nästan de är värre än spindlar nu...
Men den skickar ju ut "frekvenser" (7000-14000 Hz) i det hörbara området (20-20000 Hz)... då stör det ju oss andra hörande djur.
Jag tänkte på det där innan, men visste inte vilka frekvenser vi hör. Låter som en kass uppfinning ifall den skickar ut irriterande signaler som även vi människor hör. I så fall är det ju inte aktuellt. :p
ni kan ta med spindlarna till mig så installerar jag dom i lägenheten så blir man av med alla mygg och flugor och skit!! usch... spindlar gillar jag, tra-la-la... imse-vimse-spindel-klättrar på forumtrån'-ner faller silfver-la la la la... :)
Jag dödade precis en till jättestor spindel! Vart kommer de ifrån?! Jag har aldrig varit med om något liknande. Nu har det vart flera stycken feta äckliga spindlar på bara några dagar. Vanligtvis brukar det ta flera veckor innan en ny jättespindel dyker upp.
Har jag ett bo under min säng? Fan nu blir jag ju nojig...
Helt allvarligt. Jag var tvungen att ha ihjäl ännu en spindel i går. Och det är inga småttingar vi talar om. De är uppemot en 7 centimeter, men deras kropp har inte riktigt hunnit växa till sig.
Hur kommer det sig att en ny spindel dyker upp så fort en annan försvinner? Och hur ska jag bli av med dem?
Jag tror jag får köra ett varv med dammsugaren snart. För det läskigaste är att jag tror de har boet under min säng, nånstans vid huvudkudden. Brr... :x
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e