webForumDet fria alternativet

Vilken bildvisare?

12 svar · 775 visningar · startad av Tengblad

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Har testat Acdsee under en tid nu men har bestämt mig för att inte gå vidare med det programmet, på tok för bloatat. Har testat picasa2, det är underbart som bildbrowser men funkar la inte som enskild bildvisare (som XP's inbyggda)?

Så har ni några förslag på "lätta" bildvisningsprogram som funkar ungefär som XP's inbyggda fast klarar att rendera bilderna bättre? Freewere eller inte spelar mindre roll.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har du testat IrfanView?

muskot skrev:

Har du testat IrfanView?

Nope det ska vi testa...

AddeladdeMedlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Om du vill bli en switcher så är Apples förhandsvisning grym. För att hålla reda på biler är iPhoto riktigt bra.

muskot skrev:

Har du testat IrfanView?

Det var rätt ok på att rendera bilderna, men visningsinställningarna funkade rätt värdelöst (förutom "resample").

Addeladde, finns till win? url?

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag tycker ju ACDSee är underbart. Man måste ju inte installera alla plugins och skit och man kan ändra lite på gränssnittet så det inte ser så bloatat ut. Ibland tycker jag det är praktiskt att kunna smidigt ändra storlek på bilderna snabbt. Men men... alternativet är ju att du letar rätt på gamla ACDSee 3 (ACDSee 32 kanske det hette), tror det finns någon gratisversion av det, körde det länge förut, enkelt och bra.

Danny skrev:

Jag tycker ju ACDSee är underbart. Man måste ju inte installera alla plugins och skit och man kan ändra lite på gränssnittet så det inte ser så bloatat ut. Ibland tycker jag det är praktiskt att kunna smidigt ändra storlek på bilderna snabbt. Men men... alternativet är ju att du letar rätt på gamla ACDSee 3 (ACDSee 32 kanske det hette), tror det finns någon gratisversion av det, körde det länge förut, enkelt och bra.

Jag tycker det är rätt "tungt" utan några plugins också. Förstår inte varför dom ska trycka in så mycket skit för.

Tengblad skrev:

Jag tycker det är rätt "tungt" utan några plugins också. Förstår inte varför dom ska trycka in så mycket skit för.

...jadu, för att skapa en ännu mer attraktiv produkt, de flesta tycker väl det är skitläckert säker... som Nero Burning Rom, man kan göra det mesta med det nuförtiden... usch ja, gillar inte "swiss-army-knife-konceptet"

Danny skrev:

...jadu, för att skapa en ännu mer attraktiv produkt, de flesta tycker väl det är skitläckert säker... som Nero Burning Rom, man kan göra det mesta med det nuförtiden... usch ja, gillar inte "swiss-army-knife-konceptet"

Mmm håller med. Något som störde mig enormt i acdsee var att när jag valde "customize" i toolbar och bocka av main toolbar och editing tasks så ser det rikigt ok ut som visare, saken är bara den att den vill inte stanna i det läget.

Tengblad skrev:

Mmm håller med. Något som störde mig enormt i acdsee var att när jag valde "customize" i toolbar och bocka av main toolbar och editing tasks så ser det rikigt ok ut som visare, saken är bara den att den vill inte stanna i det läget.

skumt!? Vilken version var det? I ACDSee 8 finns inget sådant, jag tycker 8'an är bättre än de där mellanversionerna. Har själv tagit bort main toolbar, enda knapparna jag har är är de små ovanför thumben: "Filters, View mode, Sort och Select" vilka jag tycker är bra att ha, sedan finns ju huvudmenyn också, men den tar inte så mycket plats heller. Har du provat 8'an?

Annars kanske detta program, absolut inte bloatat:
http://www.tucows.com/preview/361566

Här ett annat, fast detta är shareware:
http://www.absoluteview.com/

Danny skrev:

skumt!? Vilken version var det? I ACDSee 8 finns inget sådant, jag tycker 8'an är bättre än de där mellanversionerna. Har själv tagit bort main toolbar, enda knapparna jag har är är de små ovanför thumben: "Filters, View mode, Sort och Select" vilka jag tycker är bra att ha, sedan finns ju huvudmenyn också, men den tar inte så mycket plats heller. Har du provat 8'an?

Annars kanske detta program, absolut inte bloatat:
http://www.tucows.com/preview/361566

Här ett annat, fast detta är shareware:
http://www.absoluteview.com/

Det är 8an jag testat, och jag menar i den enskilda viewern inte där man har thumbview osv.

Ska kolla in dom andra förslagen, tack.

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

ACDSee version 5 rullar här. Lagom snabb och sen har jag skalat bort det mesta som jag inte behöver - vilket också innebär det mesta i programmets GUI rent generellt. Så länge jag kan visa bilder i tumnagelvy, fullskärm (omskalade och anpassade automatiskt) och snabbt ändra storlek/rotera bilder i pluralis så är jag nöjd. Och det jobbet gör 5:an helt okej.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Jag kör oxå 8:an, den är betydligt mer retro/clean än de föregående versionerna :)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)